در این نشست الهیار با اشاره به اینکه در سال ۹۶، آموزش و پرورش سالی متفاوت را داشته است، عنوان کرد: یکی از این تفاوت ها تغییر دولت و وزیر بوده است و موضوع دیگر دیدگاه متفاوت وزیر بر روند عملکرد و تمرکز بر اجرای کارها به ویژه عملیاتی کردن سند تحول بنیادین است؛ استقرار نگاه جدید مبتنی بر تمرکز زدایی و تفویض اختیار از دیگر موارد مورد توجه است.
معاون توسعه، مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه بر استفاده از تمام ظرفیت ها باید ترکیبی هم افزا داشته باشیم، گفت: با وجود اختلاف نمی توانیم به کارها جامه عمل بپوشانیم، بنابراین نیازمند تفکر و مدیریت سیستمی هستیم؛ اصلی ترین دغدغه ما در سال۹۷، دستیابی به راه حل قطعی برای حل مشکلات آموزش و پرورش است تا زمینه تحقق اهداف وزراتخانه فراهم شود.
وی بیان کرد: مشکلات آموزش و پرورش زیاد است اما لاینحل نیست و می توانیم با چند مساله متوسط و به کار گیری تفکر سیستمی چالش ها را رفع کنیم.
معاون توسعه، مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش به کارها و ماموریت های معاونت توسعه و پشتیبانی اشاره و تصریح کرد: در کارهای جاری این معاونت سه اقدام مشخص در سال ۹۶دنبال شد که تخصیص بودجه ۹۶ و مشارکت در تصویب بودجه ۹۷، در حوزه رفاه و پشتیبانی بررسی بیمه ها و ساماندهی امور اداری نیروی انسانی انجام شد.
الهیار ترکمن درباره بودجه ۹۶ گفت: این بودجه ۱۳ردیف داشت و اعتبار هزینه ای آن ۳۱هزار میلیارد تومان بود و شاهد رشد هشت و نیم درصدی بودیم که ۹۵درصد در قالب استانی بود و از اعتبارات ملی تنها سه درصد به فعالیت های آموزش و پرورش اختصاص داده شده است.
وی درباره تاخیر در پرداخت مطالبات فرهنگیان اظهار کرد: تاکنون ۹۶۰میلیارد تومان از معوقات فرهنگیان از سال ۹۶ به امسال منتقل شده است و در حال رایزنی برای پرداخت آن هستیم.
معاون توسعه، مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به چالش های بودجه ای امسال عنوان کرد: بیش از پنج هزار میلیارد تومان افزایش بودجه از محل یک درصد شرکت ها را در سال 97 داریم و طیف وسیعی از شرکت ها با توجه به ماموریتشان از روند تامین بودجه آموزش و پرورش خارج میشود و بخشی از پاداش پایان خدمت فرهنگیان بازنشسته از این محل خواهد بود.
الهیار ترکمن تصریح کرد: نامنظم بودن تخصیص های آموزش و پرورش از دیگر موارد چالش زا برای ما هستند که از بیرون آموزش و پرورش باید هماهنگی لازم انجام شود.
الهیار ترکمن درباره علت تاخیر در پرداخت مطالبات فرهنگیان گفت: تنخواه داده شده به آموزش و پرورش به دلیل بلوکه شدن اعتبارات و تسویه نشدن تنخواه از شهریور، دچار مشکل شد و از آبان ماه برای حل مشکل تلاش کردیم که در نهایت بهمن ماه پرداخت ها با تسهیل تخصیص اعتبارات به نتیجه رسید و اصلیترین علت بسیاری تاخیرهای ما در پرداخت های پرسنلی همین مورد بود.
وی بیان کرد: در سال ۹۶ حقوق و عیدی رسمیها، سربازمعلم ها و حق التدریسهای آزاد به طور کامل تسویه شد؛ همچنین از حق التدریس شاغلان بدهی سه ماهه اول ۹۶ و دو ماه مهر و آبان واریز شده است.
الهیار ترکمن تصریح کرد: اضافه کار اداری تا ۷.۵ ماه و حق الزحمه امتحانات سال ۹۵ تا ۸۰درصد تسویه شد و حق الزحمه سال ۹۶ در دستور کار واریزی ها قرار گرفته است.
معاون توسعه، مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: همچنین حق الزحمه نیروهای خرید خدمات تا دو ماه اول سال ۹۶ پرداخت شده است که یک ماه از خرداد و نیمه دوم سال باقی می ماند؛ با این همه ۹۶۰ میلیارد از مطالبات ما به سال جاری منتقل شده و در حال رایزنی برای تامین اعتبار هستیم.
معاون توسعه، مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش درخصوص اجرای طرح رتبه بندی معلمان عنوان کرد: در ماده ۶۳ قانون برنامه ششم توسعه دولت مکلف شده تا لایحه ای را برای قانون شدن به مجلس ارائه کند و در شورای عالی آموزش و پرورش در حال بررسی این موضوع هستیم.
وی ادامه داد: شش هزار میلیارد تومان از بودجه سال ۹۷ برای رتبه بندی در نظر گرفته شده است و برای اجرای مراحل بعدی رتبه بندی ۳هزار میلیارد اعتبار نیاز داریم؛ البته الان ۶هزار میلیارد تومان در بودجه آموزش و پرورش داریم و مبنای کار همین مبلغ است و اجرای رتبه بندی نهایتا منوط به تصویب مجلس و تایید شورای نگهبان است.
الهیار ترکمن درباره آخرین وضعیت ادغام معاونت ها گفت: اصلاح ساختار مصوبه شورای عالی اداری است و با نامه ریاست جمهوری مکلف به انجام این کار شدیم اما هنوز به دلیل حساسیت ها تصمیمان نهایی نیست و امیدوارم تا یک ماه آینده کار نهایی و به سازمان اداری و استخدامی داده شود.
وی درباره بیمه فرهنگیان تصریح کرد: حدود سه سال بیمه تکمیلی به شکل بیمه صندوقی برای فرهنگیان در نظر گرفته شد که نتیجه مناسبی دریافت نکردیم؛ بنابراین شرایط با شرکت های بیمهای در حال رایزنی هستیم تا تعرفه مشخصی را در قالب بسته ویژهای برای خدمات رسانی در نظر بگیرند.
الهیار ترکن با اشاره به اینکه بودجه معلول است و از همه متغیرها تاثیر می گیرد، عنوان کرد: تمام مشکلات بودجه امروز به ناکارآمدی دولت ها و زیادی بودن آموزش و پرورش مربوط نمی شود.
وی ادامه داد: غفلت در دهه ۶۰ و ۷۰ باعث مشکلات آموزش و پرورش در شرایط فعلی شد و در قبال توسعه کمی الگوهای مناسبی در نظر گرفته نشده است.
معاون توسعه، مدیریت و پشتیبانی گفت: حقوق ما تاخیر ندارد و سایر پرداخت ها به دلیل به کارگیری راهحل های موقتی دچار مشکل میشود و آموزش و پرورش به دلیل حجم کاری گاهی دچار مشکل می شود.
انتهای پیام /