سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

برنامه چین برای ایجاد باران مصنوعی بر منطقه‌ای ۳ برابر بزرگتر از اسپانیا

مقامات چین قصد دارند برای تامین آب در منطقه‌ای گسترده در تبت، باران مصنوعی تولید کند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از راشا تودی، چین از سال 2013 تاکنون، سالانه 55 میلیارد تن باران مصنوعی تولید کرده است. این کشور اکنون قصد دارد اجرای بزرگترین پروژه بارش باران مصنوعی را کلید بزند.

بر اساس این برنامه، که جزئیات آن در ماه جاری منتشر شده است، مقامات چین قصد دارند بر بیش از 1.6 میلیون کیلومتر مربع زمین باران و برف مصنوعی تولید کنند. این تقریبا سه برابر مساحت اسپانیا خواهد بود.

بر طبق گزارش‌های رسانه‌ها، دولت چین قصد دارد از فناوری نظامی جدید تغییر آب و هوا استفاده کنند که در شرکت دانش و فناوری هوافضای دولتی این کشور تولید شده است. چین قصد دارد از ده‌ها هزار محفظه احتراق مربوط به این فناوری را در حاشیه کوه‌های تبت استفاده کند. این محفظه‌ها برای احتراق از یک سوخت جامد استفاده می‌کنند که در پی آن، یدید نقره تولید و در آسمان پخش می‌شود.

یک محقق -که نامش فاش نشده است- در گفتگو با مورنینگ پست گفت: «بیش از 500 محفظه احتراق در دامنه تبت، سین‌کیانگ و دیگر مناطق برای انجام آزمایش‌ها استفاده شده است. اطلاعاتی که به دست آورده‌ایم نتایج بسیار مناسبی را نشان می‌دهد.»

وی افزود: «گاهی اوقات تقریبا بلافاصله پس از شلیک این محفظه‌ها، برف می‌بارد به طوری که فکر می‌کنید در حال تماشای نوعی شعبده بازی هستید.»

فلات تبت منطقه‌ای مهم در تامین آب برای مناطق گسترده‌ای در چین و بخش بزرگی از آسیا است. یخچال‌های طبیعی و مخازن آبی آن، آب رودهای مهمی را که از چین، هند، نپال و دیگر کشورها می‌گذرند، تامین می‌کند.

هواپیماهای مخصوص در این پروژه، ذراتی را در آسمان منتشر می‌کنند که به بخار موجود در هوا اجازه می‌دهد متراکم شود و ابرها را تشکیل دهد. از این ابرها برای بارش باران استفاده می‌شود. گفته می‌شود تنها یک محفظه احتراق می‌تواند بر فراز مساحتی برابر با 5 کیلومتر مربع، ابر تشکیل دهد.

در کل، روند تولید باران و یا «بارور کردن ابرها» به این معنی است که مواد شیمیایی خاص با استفاده از موشک‌هایی که به سوی ابرها پرتاب می‌شود، سرعت تولید کریستال‌های یخ را که در نهایت به باران تبدیل خواهند شد، افزایش می‌دهد. چین به این منظور از یک هواپیمای نظامی استفاده می‌کند. همچنین در چین به منظور پاکیزه کردن هوا در شهرهای با هوای آلوده از باران مصنوعی استفاده می‌شود.

در سال‌های گذشته دستکاری شرایط آب و هوایی به خصوص برای رویدادهای مهم در چین بیش از پیش انجام شده است. در سال 2008 و پیش از آغاز بازی‌های المپیک، چین بیش از 1100 موشک حاوی یدید نقره را به سوی آسمان پکن شلیک کرد تا ابرها کنار رفته و بازی‌های المپیک بدون باران ادامه یابد.

انتهای پیام/

برنامه چین برای ایجاد باران مصنوعی

برچسب ها: اخبار خواندنی ، آسیا ، چین
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۱۴:۵۶ ۱۹ فروردين ۱۳۹۷
چه جالب هوای اسپانیا مگر آلوده است ؟