سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

واردات به سازماندهی حاکمیتی نیاز دارد

حجت الاسلام دیرباز گفت:در زمینه واردات ساماندهی منظم حاکمیتی نیاز است تا بعضی از گروهها با در اختیار داشتن رانت نتوانند خارج از قوانین حرکت کنند و مجلس با وضع قوانین مناسب تولید و واردات مواد اولیه را تسهیل کند .

 به گزارشگروه استان های باشگاه خبرنگاران جوانازقم؛حجت الاسلام دیرباز، رئیس دانشگاه قم و عضو شورای علمی مرکز اقتصاد مقاومتی حوزه های علمیه، در گفتگوی خبری گفت: جهت دهی به خریدهای دولتی در راستای استفاده از کالای داخلی ، افزایش مالیات بخش های غیر تولیدی ، حمایت بیمه ای ازکسب و کارهای نوظهور و ماموریت دادن به دستگاه دیپلماسی برای بازاریابی کالاهای داخلی در خارج از کشور از مهمترین وظایف نهاد های حاکمیتی برای حمایت از کالاهای داخلی میباشد.

دیرباز رفع موانع تولید ، جلوگیری از فساد اقتصادی و پایدارکردن شاخص های اقتصادی را از عوامل یاری دهنده بخش تولید دانست و افزود: باید به سوی خود کفایی در بخش فنی حرکت کنیم و دانشمندان داخل کشور با توجه به تکنولوژی های نوین در یک فضای رقابتی کیفیت تولیدات را افزایش دهند.

وی تصریح کرد: اگر انحصار تبلیغات از کالاهای خارجی از اذهان خارج شود و با تبلیغات کیفیت کالاهای ایرانی را اثبات کنیم ، کالای ایرانی به تدریج جایگزین کالای خارجی می شود.

رئیس دانشگاه قم با اشاره به لزوم کاهش نرخ سود تسهیلات بانکی ارائه شده به تولید کنندگان ادامه داد: جریمه وسود پرداخت تسهیلات بانکی بر واحد های تولیدی که فروش کمتری داشته اند فشار می آورد و این واحد های تولیدی را به تعطیلی کشانده است.

عضو شورای علمی مرکز اقتصاد مقاومتی حوزه های علمیه عدم ارتباط دانشگاه و صنعت را حائز اهمیت عنوان کرد وبیان کرد: در صنعت بخش حرفه ای غلبه بر بخش علمی دارد و صنعت باید از خلاقیت اساتید ودانشجویان باری کاهش هزینه های تولید استفاده کند تا تولید رونق پیداکند.

دیرباز خاطرنشان کرد: تا وقتی نرخ ارز به صورت دستوری ثابت باشد کالای داخلی توان رقابت با کالای خارجی را ندارد و باید به جای بالا بردن تعرفه واردات نرخ ارز را به صورت مدیریت شده شناور کرد تا شکاف بین عرضه و تقاضا با قاچاق پر نشود.

وی عنوان کرد : در زمینه واردات ساماندهی منظم حاکمیتی نیاز است تا بعضی از گروهها با در اختیار داشتن رانت نتوانند خارج از قوانین حرکت کنند و مجلس با وضع قوانین مناسب تولید و واردات مواد اولیه را تسهیل کند و گمرکات نیز در جهت اجرای صحیح قوانین عمل کند.

رئیس دانشگاه قم گفت: اقتصاد در بخش دولتی حجم زیادی دارد و خصوصی سازی با خوبی در کشور انجام نشده است و در مواردی مسئولین بنگاههای اقتصادی دولتی را با رانت در اختیار بستگان خود قرار دادند که این موضوع ضربه به اقتصاد کشور زده است.

عضو شورای علمی مرکز اقتصاد مقاومتی حوزه های علمیه افزود: دولت باید کوچک شود و بنگاه داری نکند که عمل به این موضوع هزینه اجتماعی دارد وهرچه دیرتر اقدام شود این هزینه بیشتر میشود و با گفتمان و فرهنگ سازی میشود این کار را انجام داد.

انتهای پیام/ح

ازعوامل یاری دهنده بخش تولید جلوگیری از فساداقتصادی است

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.