پایش (مانیتورینگ) شبکه به طور کلی و برای همه نشانهای تجاری از تاریخ ۲۸ مهر ۹۶ آغاز شده است که اصطلاحاً به دوره رویت معروف شده است. برای هر نشان تجاری یک دوره رویت خاص وجود دارد. دوره رویت برای هر نشان تجاری طوری در نظر گرفته شده است که گوشیهای موجود در اختیار کاربران را شامل بشود و تا راس موعد مقرری که آن نشان تجاری مشمول طرح خواهد شد، ادامه پیدا میکند. برای مثال با توجه به اینکه نشان تجاری اپل از ابتدای روز ۱۴ آذر مشمول طرح رجیستری شده است، دوره رویت برای این نشان تجاری تا ساعت ۲۳:۵۹ روز ۱۳ آذر ۹۶ ادامه پیدا کرده است. تمامی تلفنهای همراهی که در دوره رویت، سابقهای از فعالیت آن در شبکه وجود داشته باشد، بهعنوان دستگاه مجاز شناخته شده و میتواند بهصورت دائم از شبکههای اپراتوری استفاده نماید.
با این حال صاحبان گوشیهایی که در دوره رویت سابقهای از فعالیت آنها در شبکه وجود داشته است، بایستی شناسه تلفن همراه خود را وارد کارتابل خود در سامانه همتا نمایند. به عبارت دیگر این افراد بایستی تلفنهای همراه تحت مالیکت سیمکارت خود را به سامانه همتا اظهار نمایند. در غیراینصورت امکان انجام هیچگونه فرآیندی اعم از انتقال مالکیت، ثبت شناسه گوشی تعمیراتی و . . . را نخواهند داشت. این فرآیند از طریق بخش «افزودن دستگاه» فراهم شده است. صاحبان این گوشیها میتوانند از طریق کد دستوری #۷۷۷۷* و یا وبسایت اینترنتی سامانه همتا نسبت به افزودن دستگاه اقدام نمایند.
در زیر فرآیند افزودن دستگاه بهصورت تصویری آموزش داده شده است:
در ابتدا لازم است تا فرد به درگاه اینترنتی سامانه همتا مراجعه نماید. برای ورود به سامانه میتوان از شماره تلفن همراه خود استفاده نمود و یا اینکه ابتدا در سامانه ثبت نام کرد و سپس با استفاده از کد ملی وارد سامانه شد. در اینجا ما قصد داریم تا با شماره تلفن همراه وارد سامانه شویم. دقت داشته باشید که در ادامه فقط قادر خواهید بود تا گوشیهای تحت مالکیت همین شماره تلفن همراه که با آن وارد سامانه شدهاید را به کارتابل خود اضافه کنید:
پس از وارد کردن شماره تلفن همراه، رمز عبور موقت برای آن شماره ارسال میگردد. با استفاده از رمز عبور ارسال شده و وارد کردن کد امنیتی، میتوان وارد سامانه شد.
پس از ورود به سامانه، بر روی گزینه افزودن دستگاه کلیک مینماییم:
در مرحله بعدی لازم است تا شناسه تلفن همراه خود را وارد نماییم و برروی گزینه ثبت کلیک نماییم. شناسه تلفن همراه (IMEI) یک شناسه ۱۵ رقمی منحصربهفرد است که برروی جعبه تلفن همراه درج شده است و نیز با شمارهگیری #۰۶#* برروی صفحه نمایشگر تلفن همراه قابل مشاهده است:
در نهایت چنانچه شناسه تلفن همراه با فرمت صحیح وارد شده باشد، پیغامی مبنی بر موفقیتآمیز بودن فرآیند افزودن دستگاه به ما نمایش داده میشود:
در ادامه برروی گزینه تائید کلیک کرده و از منوی سمت راست برروی اولین گزینه یعنی «مدیریت دستگاهها» کلیک مینماییم. درصورتیکه فرآیند به درستی انجام پذیرفته باشد، شناسه دستگاه IMEI به همراه مدل تلفن همراه در کارتابل ما قابل مشاهده است:
پس از ورود به سامانه، بر روی گزینه افزودن دستگاه کلیک مینماییم:
در مرحله بعدی لازم است تا شناسه تلفن همراه خود را وارد نماییم و برروی گزینه ثبت کلیک نماییم. اگر گوشی شما دو سیم کارت است و تنها یک شناسه را وارد کنید با پیام زیر روبرو می شوید:
برای واردکردن شناسههای دیگر تلفن همراه باید بر روی علامت (+) کلیک کنیم و شناسه دوم گوشی را وارد نمایم:
در نهایت چنانچه شناسههای تلفن همراه با فرمت صحیح وارد شده باشد، پیغامی مبنی بر موفقیتآمیز بودن فرآیند افزودن دستگاه به ما نمایش داده میشود:
در ادامه برروی گزینه تائید کلیک کرده و از منوی سمت راست برروی اولین گزینه یعنی «مدیریت دستگاهها» کلیک مینماییم. درصورتیکه فرآیند به درستی انجام پذیرفته باشد، شناسههای دستگاه به همراه مدل تلفن همراه در کارتابل ما قابل مشاهده است:
ابتدا لازم است تا از طریق شمارهگیری کد دستوری #۷۷۷۷* به سامانه همتا متصل شویم:
در ادامه عدد مربوط به گزینه «افزودن دستگاه» یعنی عدد وارد ۴ را وارد مینماییم:
در ادامه لازم است تا شناسه IMEI تلفن همراهی که قصد اضافه کردن آن به کارتابل خود را داریم، وارد نماییم:
سپس لازم است تا با وارد کردن عدد ۱ صحت اطلاعات وارد شده را تائید نماییم:
در نهایت پیغامی مبنی بر موفقیتآمیز بودن فرآیند به ما نمایش داده میشود:
برای حصول اطمینان از اضافه شدن شناسه تلفن همراه به کارتابل خود، میتوانیم دوباره کد دستوری #۷۷۷۷* را شمارهگیری کرده و عدد مربوط به گزینه انتقال مالکیت یعنی عدد ۳ را وارد نماییم. درصورتیکه فرآیند «افزودن دستگاه» به درستی صورت پذیرفته باشد، شناسه IMEI تلفن همراه در این قسمت قابل مشاهده است:
در ابتدا با شمارهگیری #۷۷۷۷* به سامانه همتا متصل شوید:
پس از اتصال به سامانه همتا، عدد مربوط به گزینه «افزودن دستگاه» را انتخاب مینماییم:
سپس لازم است تا شناسه IMEI تلفن همراه را وارد و ارسال نماییم:
درصورتیکه دستگاه تلفن همراه ما دارای دو یا چند سیمکارت (دو یا چند شناسه IMEI) باشد، چنانچه پس از ارسال شناسه اول دستگاه آن را تائید نماییم با پیغام خطای زیر روبرو خواهیم شد. دلیل این پیغام خطا آن است که سامانه تشخیض میدهد که نلفن همراه ما دارای چند شناسه IMEI است. لذا نمیتوان فقط یکی از شناسهها را منحصراً ثبت نمود.
بنابراین پس از ارسال شناسه اول دستگاه و ورود به مرحله بعد، باید جهت ارسال شناسه (های) IMEI دیگر دستگاه، عدد مربوط به «افزودن شناسه دیگر» یعنی عدد صفر را وارد و ارسال نماییم:
سپس دیگر شناسه (های) IMEI دستگاه را وارد و ارسال مینماییم. دقت داشته باشید که برای وارد کردن هر شناسه IMEI باید یکبار این مراحل تکرار گردد:
در نهایت پس از وارد کردن همه شناسههای دستگاه، عدد مربوط به گزینه تائید یعنی عدد ۱ را وارد و ارسال مینماییم:
در نهایت پیغامی مبنی بر موفقیتآمیز بودن فرآیند «افزودن دستگاه» برای ما نمایش داده میشود:
انتهای پیام/