سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

در گفت‌وگوی ویژه خبری مطرح شد؛

نجفی‌منش: موانع عجیبی بر سر راه تولید ملی قرار دارد/فاطمی: فضای رقابت باید توسعه پیدا کند

گفتگوی ویژه خبری 14 فروردین ماه با موضوع راهکار‌های کاهش هزینه تمام شده در صنایع کوچک برگزار شد.

به گزارش خبرنگار گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛  محمدرضا نجفی‌منش رئیس کمیسیون تسهیل کسب و کار اتاق بازرگانی در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری سه شنبه (۱۴ فروردین) درباره راهکار‌های کاهش هزینه تمام شده در صنایع کوچک اظهار کرد: برخی قوانین کشور مثل قانون مالیات بر ارزش افزوده، تامین اجتماعی، بانک‌ها و سود بالای بانکی در جهت مقابله با تولید است.

وی افزود: چنین قوانینی قدرت رقابت را کاهش می‌دهد، اما خوشبختانه اتاق بازرگانی و مجلس شورای اسلامی این موضوع را مورد توجه قرار داده است و مشغول بررسی نقطه نظرات هستیم که امیدواریم با شعاری که از سوی مقام معظم رهبری برای امسال نامگذاری شده قوانین دست و پا گیر مرتفع شود.

نجفی منش ادامه داد: اگر کالایی به صورت وسیع تولید شود قیمت آن به میزان قابل توجهی کاهش پیدا می‌کند لذا در این راستا باید به مسئله مقیاس در تولید هم توجه کنیم.

رئیس کمیسیون تسهیل کسب و کار اتاق بازرگانی گفت: با استفاده از تکنولوژی قدیمی نمی‌توان روش‌های جدید تولید را به کار گرفت البته تکنولوژی مسئله‌ای نیست که بتوان همه ابعاد آن را ابداع کرد چراکه سرعتش بسیار بالاست و با تعاملات بین المللی، صنعت و دانشگاه باید در مسیر آن پیش رفت.

وی افزود: طبق اظهارات وزیر صنعت ۳۲ هزارمیلیارد تومان برای نوسازی صنایع اختصاص داده شده است.

همچنین فرشاد فاطمی استادیار دانشگاه صنعتی شریف تصریح کرد: اولین چیزی که باعث می‌شود از کالای داخلی حمایت کنیم این است که فضای کسب و کار بهبود پیدا کند.

وی با بیان اینکه بهبود فضای کسب و کار به معنای توسعه رقابت و عدم توزیع رانت است، افزود: اگر به جای اینکه بگوییم دولت چه اقداماتی می‌تواند انجام دهد، لیستی از اقداماتی که دولت نباید انجام دهد، تهیه کنیم به راه حل‌های بهتری می‌رسیم.

فاطمی ادامه داد: باید بدانیم مقررات زدایی که چندین سال در دستور کار دولت قرار داشته تا چه اندازه موفق بوده است و چقدر توانستیم مقررات را برای کسب و کار صنایع کاهش دهیم.

استادیار دانشگاه صنعتی شریف خاطرنشان کرد: مقیاس در تولید ما باید به اندازه‌ای باشد که تولید دارای ابعاد اقتصادی باشد بنابراین در این زمینه باید به بازار‌های بین المللی دست پیدا کنیم.

وی گفت: وقتی می‌گوییم از کالای ایرانی باید حمایت شود، نباید به جنبه جایگزینی واردات توجه کنیم و کالای خارجی را وارد نکنیم بلکه باید با حمایت از کالای ایرانی اقدامی صورت دهیم تا این کالا در بازار‌های دیگر هم خریدار داشته باشد.

فاطمی بیان کرد: اگر بخواهیم کالای ما وارد بازار بین المللی شود باید بتوانیم با تکنولوژی و هزینه بین المللی رقابت کنیم به این منظور باید دیپلماسی اقتصادی هم فعال شود تا راه برای ورود کالاهایمان به بازار‌های بین المللی باز شود.

استادیار دانشگاه صنعتی شریف با بیان اینکه ارتقاء فناوری نیازمند سرمایه گذاری است، تصریح کرد: اگر دولت بخواهد رانتی را توزیع کند بنگاه دار به دنبال توزیع رانت و افزایش تکنولوژی خودش خواهد بود به همین دلیل معتقدم نباید در مرحله اول اعلام کرد که قرار است وامی ارائه شود.

وی بیان کرد: باید تلاش کرد تا هزینه تامین مالی در کشور کاهش پیدا کند.

در ادامه برنامه صادق نجفی معاون وزیر و مدیر عامل سازمان صنایع کوچک اظهار کرد: اکنون نباید در مقابل یکدیگر قرار بگیریم بلکه باید در کنار هم باشیم و از همه توانمان استفاده کنیم.

وی افزود: باید بدانیم سند توسعه چطور در حوزه‌های مختلف از جمله حوزه صنعت باید عملیاتی شود تا بتوانیم مشکلات معیشت مردم را مرتفع کنیم.

نجفی ادامه داد: در کشورمان حدود ۸۰ هزار واحد صنعتی وجود دارد که نزدیک به ۹۰ درصد آن‌ها صنایع کوچک را شامل می‌شوند اما متاسفانه حدود ۶۵ درصد از این تعداد در حال فعالیت هستند.

مدیر عامل سازمان صنایع کوچک تصریح کرد: اگر تکنولوژی، بازار و بانک‌های ما وضعیت خوبی داشتند قطعا با این شرایط در کشور مواجه نبودیم.

وی گفت: اگر بتوانیم زنجیره‌های تولید را تامین کنیم بسیاری از مشکلات ما در حوزه صادرات حل خواهد شد.

نجفی درباره نوسازی فناوری در صنایع کوچک بیان کرد: در گذشته اقداماتی از سوی سازمان‌های مختلف انجام شده است همچنین برنامه منسجمی را با معاونت فناوری ریاست جمهوری آغاز کرده‌ایم تا بتوانیم از تسهیلات صندوق شکوفایی و امکانات صنایع کوچک استفاده کنیم.

مدیر عامل سازمان صنایع کوچک ادامه داد: هر کسی بخواهد در شهرک‌های صنعتی ما از طرح‌های فناورانه زمین دریافت کند، برای آن افراد اقساط ۴۸ ماهه در نظر می‌گیریم و مشوق‌های ۳۰ درصدی به آن‌ها ارائه می‌دهیم.

وی تاکید کرد: باید برای استفاده از توان جوانان مشوق‌های قابل توجهی در صنایع کوچک در نظر گرفته ایم و امیدواریم این طرح‌ها از اوایل اردیبهشت ماه امسال اجرایی شود.

نجفی گفت: یکی از بزرگترین حلقه‌های مفقودی ما موضوع مهارت و کارآموزی است.

محمد رضا نجفی منش رئیس کمیسیون تسهیل کسب و کار اتاق بازرگانی در ادامه برنامه با اشاره به اینکه باید بتوانیم تامین مالی داشته باشیم تا با قیمت مناسب تولید صورت گیرد، افزود: موانع عجیبی در سر راه تولید ملی قرار دارد به طوری که فعلا راهکاری برای رفع آن‌ها وجود ندارد.

 وی با بیان اینکه مشوق‌های خوبی برای پایین آمدن هزینه‌های تولید و صادرات در نظر گرفته شده است، خاطرنشان کرد: دولت باید مکانیسمی فراهم کند تا در میان مردم اعتماد به وجود آید، بنابراین دولت باید به اظهارات درست اعتماد کند و به سراغ کسانی که از اظهاری ندارند برود.

 وی با اشاره به اینکه حاشیه ریسک بعد از تعیین هزینه‌های مالی بین ۵ تا ۱۵ درصد است، عنوان کرد: دولت کاری به کار ما نداشته باشد و بگذارد بخش خصوصی کار خود را انجام دهد.

 نجفی‌منش بیان کرد: متاسفانه صنعت و دانشگاه اعتقادی به یکدیگر ندارند.

 سید فرشاد فاطمی استاد دانشگاه صنعتی شریف در بخش دیگری از این برنامه با اشاره به اینکه صنایع کوچک دسترسی کمتری به منابع بانکی دارند، گفت: باید فضای رقابت توسعه پیدا کند، فضای دانشگاه از طریق دانش و استعداد‌های جوانان فضای بسیار خوبی برای توسعه تکنولوژی است.

وی با اشاره به اینکه دولت باید ریسک فعالیت‌ها را تا حد معمول کاهش دهد، گفت: کاهش دادن ریسک به معنای روند با ثبات است و این موضوع به معنای تثبیت نرخ ارز نیست.

 فاطمی با اشاره به اینکه بخشی از ریسک در سرمایه گذاری از سوی بازار و بخشی دیگر به سیاستگذاری برمی‌گردد، اظهار داشت: وقتی از صنایع کوچک صحبت می‌کنیم منظورمان تولید گسترده نیست، دولت باید بتواند اطلاعات لازم را فراهم کند لذا باید به جوانان و فارغ التحصیلان دانشگاه اعتماد کرد و اجازه داد تا آن‌ها در فضای مورد نظر مشغول به فعالیت شوند، این گونه کار‌ها خیلی نیاز به تامین مالی ندارد.

 این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه یکی از مسائل اصلی توسعه فضای رقابت است که باید در این حوزه کار‌های گسترده انجام شود، گفت: باید برای حجم بالای جوانان تحصیلکرده فرصت خوبی را برای جهش تکنولوژی در کشور فراهم کرد.

 وی با اشاره به اینکه دانشگاه‌های ما به دلیل دولتی بودن آزادی عمل ندارند، گفت: برای دانشگاه‌های دولتی سخت است که متهم به نقض حقوق دولت شوند، ما اساتید دانشگاه را بر مبنای کاری که می‌توانند در صنعت انجام دهند ارزیابی نمی‌کنیم لذا، باید به دانشگاه‌ها استقلال داد تا متناسب با اقتضائات خود به فعالیت بپردازند.

 مدیرعامل سازمان صنایع کوچک در ادامه برنامه با اشاره به اینکه ۸۰ هزار واحد صنعتی در کشور داریم که فقط ۶۵ درصد آن‌ها فعال است اظهار داشت: استارت آپ‌ها اگر بخواهند در شهرک‌های صنعتی فعال شوند اقساط بلند مدت زمین دریافت می‌کنند، ۷ درصد از معوقات بانکی متعلق به صنایع کوچک است.

 نجفی با بیان اینکه باید شرایط تولید رقابتی را فراهم کنیم که در شأن مردم باشد گفت: کار‌های خوبی در صنایع کوچک صورت گرفته است به طوری که هر کسی که می‌خواهد اطلاعاتی در رابطه با تولید کنندگان داشته باشند می‌توانیم اطلاعات را در اختیار قرار دهیم.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
مجید
۰۹:۰۹ ۱۵ فروردين ۱۳۹۷
من خودم یه تولیدی کوچک دارم

هر سال به قیمت کالاهای اولیه که بیشترشون وارداتی هستن افزوده میشه و من تولید کننده سه سال هست نمیتونم افزایش قیمت نهایی روی کالای تولیدی خودم بدم , خوب این یعنی چی چرا باید کاالای خام رو گرون بخرم ولی محصول من افزایش پیدا نکنه

چون ما از چین با قیمت خیلی پایین واردات داریم ....
ناشناس
۰۲:۲۳ ۱۵ فروردين ۱۳۹۷
جلوی واردات بی رویه گرفته بشه ،مردم خودشان مجبورند ایرانی بخرند،نیازی به این همه چه کنیم چه کنیم نیست
ناشناس
۰۲:۲۳ ۱۵ فروردين ۱۳۹۷
جلوی واردات بی رویه گرفته بشه ،مردم خودشان مجبورند ایرانی بخرند،نیازی به این همه چه کنیم چه کنیم نیست
جواد
۰۱:۳۷ ۱۵ فروردين ۱۳۹۷
خیلی راحت و خیلی خیلی ساده و اصلا وپیچیده نیست برای حمایت از تولیدات و تولید کنندگان در کشور اول جلو واردات بی رویه ، غیر ضروری ، داشتن نمونه داخلی و بدون کارشناسی گرفته شود. دوم مسله مالیات ارزش افزوده برا تولید برداشته شود ، و سود بالای بانکی تسهیلات بانکی کاهش داده شود. واقعا اگر جلو واردات کالاهای که نمونه داخلی ان وجود دارد گرفته و جلو قاچاق گرفته شود تولید کنندگان می‌توانند انگیزه و امید داشته باشند که محصولاتشان در کشور بفروش می رسد ..