برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری دوشنبه 14 اسفندماه با موضوع اشتغال، مهمترین دغدغه مردم و دولت برگزار شد.

صادق الحسینی:سال آینده یکی از سال‌های سخت اقتصاد ایران است/موسوی:سال‌های گذشته در ایجاد اشتغال غفلت کردیمبه گزارش خبرنگار گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ سید فرید موسوی نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری که به بررسی موضوع اشتغال اختصاص داشت، با بیان اینکه بر اساس آماری که اعلام شده است تاکنون توانستیم تقریبا اهداف مربوط به ایجاد اشتغال را محقق کنیم، ادامه داد: اخیرا یک و نیم میلیارد دلار را از صندوق توسعه ملی برای ایجاد اشتغال در روستا‌ها تخصیص داده ایم، عمده اشتغال روستا‌ها در حوزه گردشگری، کشاورزی و بخش معدن است.

وی با اشاره به اینکه باید تلاش کنیم اعتبارات به درستی مصرف شود، خاطرنشان کرد: رتبه ما در فضای کسب و کار ۱۲۴ در بین ۱۹۰ کشور است که اصلا مطلوب نیست و اقداماتی که در این زمینه انجام می‌شود متحول کننده وضع موجود نیست.

نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس تصریح کرد: باید عزم و اراده جدی برای ایجاد اشتغال داشته باشیم و منابع انرژی را به آن سمت هدایت کنیم.

حسن علی نژاد کارشناس اقتصادی نیز در ارتباط برنامه طی گفتگوی زنده تلفنی با اشاره به اینکه فقط نباید به آمار‌های رسمی اکتفا کنیم بلکه باید موسسات مستقلی برای تهیه آمار وجود داشته باشد تا آمار مکمل باشند، افزود: نظام آماری فقط آمار‌های دولت نیست بلکه آمار‌های بخش خصوصی را هم باید شامل شود.

هاشمی کارشناس بازار کار در ادامه برنامه گفت: بر اساس نرخ‌های رسمی مرکز آمار، نرخ بیکاری اکنون ۱۱/۹ درصد است و نسبت اشتغال جمعیت ۱۰ سال به بالا به ۳۵/۴ درصد رسیده، که این رقم سال گذشته حدود ۳۴ درصد بوده است.

وی تصریح کرد: در پائیز ۹۶ در مقایسه با زمستان سال گذشته حدود ۹۸۸ هزار شغل ایجاد شده است، اما اگر این اطلاعات را با میزان شاغلان در بهار ۹۶ مقایسه کنیم حدود ۲۷ هزار شغل ایجاد شده است.

این کارشناس بازار کار با اشاره به اینکه این نوسان نشان می‌دهد در فصول مختلف آمار‌های ایجاد اشتغال متفاوت است، افزود: سیاست‌های کلان اقتصادی، سیاست‌های حمایتی، سیاست‌های فعال و سیاست‌های تنظیمی مهم هستند.

هاشمی با اشاره به اینکه بیشترین توجه در ۴۰ سال اخیر بر روی سیاست‌های فعال بدون توجه کافی به سیاست‌های کلان انجام شده است، اضافه کرد: مهمترین موضوعی که باید بر روی آن کار کنیم نسبت شاغلان به جمعیت فعال است که فشار مضاعفی را وارد می‌کند.

وی با تاکید بر اینکه با روند فعلی، شغل پایدار ایجاد نخواهد شد، گفت: فساد اداری ما بسیار بالا است و از میان همه کشور‌ها رتبه ۱۳۰ داریم، در شاخص تجارت فرامرزی رتبه ما ۱۶۶ است.

صادق الحسینی با اشاره به اینکه بر اساس آخرین آمار‏ ۹۴۷ هزار شغل تا تابستان سال ۱۳۹۶ نسبت به تابستان سال ۱۳۹۵ ایجاد کردیم، اظهار داشت: این مسئله نشان می‌دهد دولت به هدفگذاری خود رسیده اما کیفیت اشتغال هم مهم است.

این اقتصاددان با اشاره به اینکه به نظر می‌رسد دولت امسال هم حدود ۹۰۰ هزار شغل را ایجاد کرده است البته شغل‌هایی هم از دست رفته که باید در نظر گرفته شود افزود: سهم بخش خدمات در ایجاد اشتغال افزایش یافته و از ۴۰ به ۷۵ درصد رسیده است.

این اقتصاددان با اشاره به اینکه تعیین دستوری نرخ‌های اقتصادی مبتنی بر سیاست‌های اشتغال زا نیست بیان کرد: اشتباه ۵ دهه اخیر در کشورمان این بوده که سعی کردیم نرخ اسمی ارز را ثابت نگه داریم که با این کار موجب شدیم تولید داخل و در نتیجه اشتغال آسیب ببیند.

وی تصریح کرد: از سال ۸۳‏، صد و هفتاد و یک هزار میلیارد تومان تشکیل سرمایه ثابت خالص سالانه داشتیم که این رقم در سال ۹۵ به صد و هفده هزار میلیارد تومان رسیده است که کاهش بیش از ۴۰ درصدی را نشان می‌دهد و زنگ خطر بزرگی برای آینده روند اشتغالزایی به حساب می‌آید.

صادق الحسینی با بیان اینکه سرمایه گذاری در بخش خدمات با بخش کشاورزی و صنعت متفاوت است، گفت: سهم زنان از کل شاغلان از ۱۴/۹ درصد در بهار سال ۹۳ به ۱۸/۲ درصد در بهار سال ۹۶ رسیده است.

این اقتصاددان با اشاره به اینکه نرخ‌های بیکاری ما در سال‌های آینده بالاتر خواهد رفت، افزود: اگر رشد اقتصادی ۸ درصد داشته باشیم بیکاری ما در سال ۱۴۰۶ به حدود ۵ میلیون می‌رسد و اگر رشد اقتصادی ۶ درصد داشته باشیم این میزان به حدود ۶ و نیم میلیون نفر خواهد رسید.

وی عنوان کرد: بخش بزرگی از این افراد را بانوان تشکیل می‌دهند و در فرهنگ ایران شغل نداشتن بانوان، بحران محسوب نمی‌شود و بانوان می‌توانند با اشتغال ناقص کنار بیایند، اما آقایان نمی‌توانند.

صادق الحسینی اضافه کرد: تا زمانی که سیاست‌های کلان و قوای مختلف تنظیم و نرخ ارز و سود در کشورمان درست نشود ایجاد اشتغال پایدار نخواهد بود.

وی  اظهار کرد: سال آینده یکی از سال‌های سخت اقتصاد ایران است به طوریکه با مشکلات عدیده‌ای مواجه خواهیم شد که باید با فرماندهی درست از این سال عبور کرد.

این اقتصاددان با اشاره به اینکه در حوزه اشتغال باید سیاست‌های کلان و نرخ‌های اصلی تنظیم شود، خاطرنشان کرد: تا وقتی نرخ ارز و سود درست نشود امور اصلاح نخواهد شد.

وی با اشاره به اینکه هدف گذاری اشتغال مبتنی بر تضمین‌های غیر واقعی است، اظهار داشت: در سال گذشته با سندرم مایوس از پیدا کردن شغل مواجه شدیم.

 صادق الحسینی با اشاره به اینکه باید نرخ رشد اشتغال مناسب و پایدار داشته باشیم، گفت: دو روند جدید در بازار کار ایران در طی دو سال گذشته به وجود آمده است، روند اول مربوط به این موضوع می‌شود که سهم بخش خدمات در ایجاد شغل جدید بسیار افزایش پیدا کرده است، سهم بخش خدمات به حدود ۷۵ درصد در ایجاد شغل‌های جدید رسیده است، لذا ۷۵ درصد شغل‌های جدیدی که در یک سال منتهی به تابستان ۹۶ ایجاد شده در بخش خدمات بوده است.

 این اقتصاددان با اشاره به اینکه ورود به کار بی نظیر و منحصر به فردی را در تاریخ ایران در دو سال گذشته داشتیم، افزود: افرادی که تقاضای شغل می‌کنند جزء جمعیت فعال به حساب می‌آیند، این جمعیت حدود ۶۰۰ هزار الی ۷۰۰ هزار بود، اما از سال ۹۵ این روند نقطه عطفی را در تاریخ اقتصاد ایران آغاز کرد لذا در سال ۹۵ پیک تاریخی به وجود آمد به طوری که بیش از یک میلیون نفر ورود به بازار کار در جمعیت فعال داشتیم.

 وی با اشاره به اینکه بسیاری از افراد در یک دهه گذشته اشتغال شان را به تاخیرانداختند، ادامه داد: یک سری از افراد از پیدا کردن شغل مایوس شده بودند.

 صادق الحسینی افزود: در سال ۸۵ دو میلیون و ۳۰۰ هزار نفر دانشجو داشتیم، اما در سال ۹۶ این تعداد به ۴ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر رسیده است، به طوری که ۲ میلیون از پتانسیل بازار کار به سمت آموزش عالی رفتند.

 سید فرید موسوی نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در ادامه این گفتگو با اشاره به اینکه خدمات فنی مهندسی چالش زیادی دارد، افزود: کسب و کار‌هایمان چالش‌های مختص خود را دارد لذا باید پاسخگوی نیاز جامعه باشیم.

نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به اینکه باید عزم و اراده جدی برای حوزه‌هایی که می‌تواند بحران بیکاری را حل کند، داشته باشیم گفت: در سال‌های قبل برای ایجاد اشتغال غفلت کردیم.

سید علی هاشمی کارشناس بازار کار با اشاره به اینکه در استان‌های محروم مانند چهارمحال و بختیاری نرخ بیکاری بالاست، افزود: میانگین نرخ بازار کار ما آنچنان که باید و شاید مدرن نشده و هنوز به صورت سنتی اداره می‌شود.

وی با اشاره به اینکه قوانین و مقررات ما بسیار عقب افتاده است به طوری که قوانینی مانند قانون کار و تامین اجتماعی مانع ایجاد اشتغال می‌شود، ادامه داد: باید در‌ها را باز کرد و تجارت بین الملل داشت.

موسوی با اشاره به اینکه باید به نیاز‌های جامعه پاسخ داد، گفت: در بازه تاریخی از اقتصاد علی رغم اینکه منابع و پتانسیل‌های لازم را در اختیار داشتیم، اما در ایجاد اشتغال غفلت کردیم لذا ایجاد شغل در دوره‌ای عدد بسیار ناچیزی نزدیک به صفر بود و این بار سنگین به امروز منتقل شده است.

 وی با اشاره به رشد اقتصادی محدود عنوان کرد: حجم تقاضای زیادی برای ورود به بازار کار از دهه 60 به وجود آمد، به طوری که حجم درخواست برای ایجاد اشتغال زیاد شد، روش‌های فعلی توان پاسخگویی به همه نیاز‌ها را ندارد.

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۴ ۱۶ اسفند ۱۳۹۶
ایجاد اشتغال را فراموش نکنید
United States of America
ناشناس
۱۵:۳۴ ۱۴ اسفند ۱۳۹۶
به خداوند توکل کنیم انشالله سال 97 سال خوبی است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۰۹ ۱۴ اسفند ۱۳۹۶
جوانان تحصیلکرده چرا باید بیکار باشند ؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۰۹ ۱۴ اسفند ۱۳۹۶
ایجاد اشتغال را فراموش نکنید
Germany
ناشناس
۰۵:۰۳ ۱۴ اسفند ۱۳۹۶
هرخونه ای سه تا بیکار خواهشمندم رسیدگی کنید
آخرین اخبار