سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

قیام مردم یزد در دهم فروردین ۱۳۵۷پیام آور رادمردی، رشادت و پایداری است

استاندار یزد گفت: قیام مردم یزد در دهم فروردین ۱۳۵۷ نقطه عطفی در قیام مردم یزد در تاریخ انقلاب اسلامی است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ازیزد؛ استاندار یزد در پیامی با گرامیداشت خاطره شهدای قیام دهم فروردین ۱۳۵۷ مردم این استان علیه رژیم ستم شاهی یادآور شد:  قیام مردم یزد در دهم فروردین ۱۳۵۷ نقطه عطفی در قیام مردم یزد در تاریخ انقلاب اسلامی است.

 محمود زمانی قمی در بخشی از پیام نوشت:

این قیام در چهلمین روز شهدای قیام مردم تبریز با هدایت‌های شجاعانه استوانه انقلاب و یار صدیق امام راحل (ره)، شهید آیت الله صدوقی، افق‌های روشنی را برای استقرار حکومت مردم سالاری دینی و مبتنی بر آرمان‌های مترقی اسلام ناب محمدی (ص) ترسیم کرد.

وی اضافه کرد: قیام یادشده پیام آور رادمردی، رشادت و پایداری مردم یزد شد که با تداوم قیام‌های مردمی در کشور، سرانجام به برکت خون مطهر شهدای گرانقدر، در ۲۲ بهمن به بار نشست و ایران را به سمت قله‌های عزت و اقتدار هدایت کرد.

وی تاکید کرد: تقارن مناسب‌های ۱۰ و ۱۲ فروردین، تداعی کننده نقش بی بدیل فداکاری و جانفشانی سرو‌های آزادی و عزیزترین فرزندان این سرزمین در تحقق آرمان الهی ملت رشید ایران که همان 'جمهوری اسلامی' است، می‌باشد؛ شهدایی که با نثار جان عزیز خویش برای استقرار نظام کوشیدند و فداکارانه این میراث گرانبها را پاس داشته اند.

استاندار یزد با تبریک ولادت حضرت علی (ع)، بزرگداشت روز جمهوری اسلامی و گرامیداشت یاد شهدای دهم فروردین مردم یزد، از مردم دعوت کرد، با حضور گسترده خود در مراسمی که فردا ،پنجشنبه، در مسجد روضه محمدیه یزد برگزار می‌شود بار دیگر با آرمان‌های بلند امام خمینی (ره) و شهدای انقلاب تجدید میثاق کنند.

مردم یزد دهم فروردین ۱۳۵۷ به مناسبت چهلم قیام مردم تبریز و در اعتراض به رژیم ستم شاهی به خیابان‌ها آمدند و چهار شهید به نام‌های رضا نامداری، شهریار مرادی، مهدی قدکفرشان و حسین پارساییان تقدیم اسلام و انقلاب کردند.

در دهم فروردین سال ۱۳۵۷، حجت الاسلام کاظم راشد یزدی به یاد چهلم شهدای قیام تبریز در مسجد روضه محمدیه (حظیره) سخنرانی کرد، مردم بعد از این سخنرانی از مسجد حظیره تا چهار راه امیرچخماق تظاهرات کردند و شعار‌های درود بر خمینی (ره) و مرگ بر شاه سر دادند.

ساواک نیز در پاسخ به این تظاهرات مردم را به گلوله بست و چهار نفر به شهادت رسیدند.

از آن سال به بعد یزدی‌ها هر سال در دهم فروردین مراسمی به یاد چهار شهید این روز و قیام مردم برگزار می‌کنند.

استان یزد با یک میلیون و ۱۳۸ هزار نفر جمعیت سه هزار و ۸۵۰ شهید تقدیم انقلاب اسلامی کرده است.

انتهای پیام/‌ی

دهم فروردین ۵۷ نقطه عطفی در قیام مردم یزد علیه استبداد است

برچسب ها: شهدا ، انقلاب اسلامی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.