سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

تولید نانوذراتی برای ذخیره‌سازی هیدروژن با عصاره چای سبز

محققان دانشگاه کاشان با استفاده از عصاره چای سبز نانوذراتی را برای ذخیره‌سازی گاز هیدروژن تولید کردند.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،دانشجوی دکترای شیمی دانشگاه کاشان، هیدروژن را سوخت پاک قابل کاربرد در صنایع مختلف، از جمله تامین سوخت خودرو و جایگزین سوخت‌های فسیلی دانست و گفت: در این طرح نانویی، در بخشی از فرایند تولید نانوذرات، عصاره‌ی گیاه چای سبز جایگزین مواد شیمیایی شده است.

طاهره غلامی هدف از اجرای این طرح نانویی را تهیه نانوذراتی برای ذخیره‌ی هیدروژن و افزایش ظرفیت آنها در ذخیره‌سازی بیان کرد و افزود: مهم‌ترین بخش در نظر گرفته شده در این طرح، تهیه نانوذرات نیکل آلومینات، نیکل اکسید با روش شیمی سبز است که با استفاده از عصاره‌ی گیاه چای سبز، که فراوان در طبیعت یافت می‌شود، به عنوان عامل رسوب دهنده به جای رسوب دهنده‌های متداول شیمیایی استفاده شده است.

وی تولید نانوذرات یکنواخت و ریز با درجه تخلخل بالا و مناسب برای استفاده در صنایع انرژی را از مزیت های کاربرد عصاره گیاه چای سبز برشمرد و گفت: همچنین در این پژوهش نانویی قابلیت نانوذرات سنتز شده در ذخیره سازی هیدروژن ارزیابی و تایید شد.

دانشجوی دکترای شیمی دانشگاه کاشان افزود: همچنین در نتایج حاصل از پژوهش مشخص شد با استفاده از نانوذرات گرافن، دی اکسید تیتانیوم و سیلیکا می‌توان ظرفیت ذخیره سازی هیدروژن را با نانوذرات سنتز شده به مقدار قابل توجهی افزایش داد.

این پژوهش دانشگاهی حاصل تلاش‌ گروهی طاهره غلامی دانشجوی دکترای دانشگاه کاشان، پروفسور مسعود‏ صلواتی نیاسری عضو هیات علمی این دانشگاه و جمعی از پژوهشگران علم نانو در مجله‌ بین المللی انرژی تجدید شدنی چاپ شده است.

 

انتهای پیام/م

 

تولید نانوذرات با قابلیت ذخیره سازی گاز هیدروژن

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.