محققان دانشگاه آزاد (خوراسگان)اصفهان به روش جدید تحول در علم ژنتیک و تغییر جنسیت جوجه ماده به نر دست یافتند.

دکتر شاهین اقبال سعیدمجری طرح و مدیر قطب علمی ترانسژنزیز دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان اصفهان گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، گفت: برای اولین بار در دنیا توانستیم انتقال ژن به جنین جوجه را با یک تکنولوژی جدید انجام دهیم.

اقبال سعید در ادامه افزود: در این روش سرکوب ژنها در جوجه برای تغییر جنسیت جوجه های ماده به نر اتفاق می افتد.

وی تصریح کرد: با استفاده از این تکنولوژی، ژن کلیدی تولید کننده استروژن در جوجه ها غیر فعال می شود و به دنبال آن جنین های حاصل که ذات و ژنتیک ماده دارند به جوجه های نر تغییر جنسیت می دهند.

مدیرطرح گفت: نتایج این تحقیق نشان دهنده استفاده های گسترده تکنولوژی مهندسی ژنتیک جوجه با روش جنین بدون سوراخ است و این روش کاربرد زیادی در صنعت طیور دارد.

دکتر محسن فروزانفر هم متخصص جنین شناسی ادامه داد: یکی از نکات مهم این طرح ساده بودن این روش است و تزریق در کمتر از یک دقیقه به جوجه های 3تا 6 روزه صورت می گیرد.

فروزانفر خاطر نشان کرد: جوجه های متولد شده از نظر رشد کاملا طبیعی هستند و مشابه جوجه های استاندارد هستند.

وی افزود: استفاده از این تکنیک در مهندسی ژنتیک سلولهای پستانداران از جمله گاو، گوسفند و بز می تواند شرایط لازم برای کاربردی تر شدن تکنولوژی ایجاد حیوانات تراریخت در صنعت دام و طیور را افزایش داد.

دکتر مجید طغیانی متخصص تغذیه طیور هم گفت: این جوجه ها از نظر فاکتور رشد ،عملکرد بسیار بالایی و ضریب تبدیل بهتری نسبت به گروه کنترل دارند و از نظر اقتصادی می تواند در مرغداریها مورد استفاده قرار بگیرد.

سعیده مقدسی دانشجوی کارشناسی ارشد و مجری این طرح گفت: مدت دو سال است که بر روی این طرح کار می کنم و با استفاده کردن از الیگو نو کلئوتید آنتی سنس در غلظت های کم، توانستیم بیشترین بازدهی را ایجاد و به نتایج مطلوب دست پیدا کنیم.



انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۳۸ ۰۲ اسفند ۱۳۹۵
امید است چنین مداخلاتی در خلقت ,ضرری برای مصرف کنندگان نداشته باشد.