سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

محیط زیست در شهریور 96؛

75 درصد آب‌های کشور فسیلی است/ تصادفات جاده‌ای عامل اصلی تلفات یوزپلنگ ایرانی

مهمترین اخبار و رویدادهای سازمان حفاظت محیط زیست در شهریور ماه 96 را با یک کلیک مشاهده کنید.

به گزارش گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ سازمان حفاظت محیط زیست در شهریور ماه 96 که گذشت، شاهد رویدادهایی بود که در ادامه به آن می پردازیم.

ماهی قزل آلای خال قرمز نماد تنوع زیستی در تهران

ناصر مهردادی مدیر کل سازمان محیط زیست استان تهران اظهار داشت: در حوزه استحفاظی استان تهران تاکنون 8 هزار گونه گیاهی در ایران ثبت و از این تعداد یک هزار و 550 گونه شناسایی شده و 510 گونه متعلق به تهران است که از این میزان حدود 89 خانواده شناسایی شده است.

وی افزود: 20 درصد از خانواده های گیاهی موجود در مساحتی کمتر از 1.7 مترمربع در سطح استان تهران قرار دارد.

مهردادی با اشاره به گونه‌های جانوری استان گفت: گونه‌های جانوری شاخص استان شامل پلنگ،گربه پلاس،گرگ، شغال، کفتار، روباه، شاه روباه، خرس قهوایی، قوچ و میش،کله بز، آهو،گراز است که اهمیت ویژه ای دارند، اما در این میان ماهی قزل آلای خال قرمز نماد تنوع زیستی در تهران و منطقه است.

مجوزی برای اکتشاف در معدن D19 اردکان صادر نشده است

در پی انتشار خبر صدور مجوز اکتشافات در معدن (آنومالی D19) اردکان، سازمان حفاظت محیط زیست اعلام کرد: هیچ مجوزی نه برای مطالعه و نه برای اکتشاف برای محدوده معدنی آنومالی D19 اردکان یزد صادر نشده است.

انجام تحقیقات برای تعیین ژنوم کامل یوزپلنگ آسیایی

طاهره افتخاری مدیر کل دفتر موزه تاریخ طبیعی و ذخایر ژنتیکی با اشاره به توسعه و پیشرفت روز افزون دانش زیست فناوری اظهار داشت: با استفاده از فناوری های تشخیصی جدید و پیشرفت سریع دانش ژنتیک در زمینه روش های جدید توالی‌یابی، درخواست برای توالی یابی رشد چشمگیری داشته است، این در حالی است که حجم یا مقدار DNA ژنومی، نیاز به آنالیزهای سریع تر، ارزان تر و دقیق تری دارد.

مدیرکل دفتر موزه تاریخ طبیعی و ذخایر ژنتیکی سازمان حفاظت محیط زیست افزود: توالی یابی ژنوم موجودات با استفاده از توالی‌یابی نسل جدید (Next Generation Sequencing) که در مجموع NGS نامیده می شود در مقایسه با روش های توالی یابی قدیمی بسیار سریع تر و ارزان تر است .

سهم 20 درصدی دامداری‌ها در انتشار بوی نامطبوع در اطراف فرودگاه امام خمینی(ره)

ناصر مهردادی مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران با اشاره به شناسایی 24 کانون بوی نامطبوع در مسیر فرودگاه بین المللی امام خمینی (ره ) به تهران، اظهار داشت: به علت تعداد راس دام موجود در دامداری‌های اطراف فرودگاه امام خمینی(ره)، دامداری‌ها سهم 20 درصدی در ایجاد بوی نامطبوع این منطقه دارند.

وی افزود: از جمله اقدامات مهم سازمان محیط زیست برای کاهش بوی نامطبوع دامداری‌ها و واحدهای دامی تجهیز آن ها به سیستم تصفیه فاضلاب است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران با بیان اینکه علاوه بر دامداری ها، واحدهای دیگری هم در تولید بوی نامطبوع در مسیر فرودگاه امام خمینی(ره) نقش دارند، گفت: در حال حاضر یکی از دو مورد دامداری بزرگ و آلاینده واقع در مسیر فرودگاه امام خمینی(ره) موفق به راه اندازی سیستم تصفیه فاضلاب شده است و واحد دیگر هم در آینده نزدیک به این سیستم مجهز خواهد شد.

رشد 25 درصدی جمعیت کل، بز، قوچ و میش در قرق های اختصاصی مهریز و رفسنجان/ احداث مرکز تکثیر و پرورش گونه های چهار پا در کرمان
تیموری مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت شکار و صید سازمان حفاظت محیط زیست خاطرنشان کرد: نخستین مرکز تکثیر و پرورش که منجر به شکار گونه های چهارپا در کشور می شود و سرمایه آن توسط بخش خصوصی تامین شده است، سال 1395 در منطقه سیرجان استان کرمان با صدور مجوز شکار فعالیت رسمی خود را آغاز کرد.

مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت شکار و صید سازمان حفاظت محیط زیست اشاره ای به نقش این گونه مراکز در زمینه سازی برای اشتغال و توانمندسازی جوامع محروم منطقه در کنار ایجاد فرصت های جدید برای شکار داشت و افزود: به همین دلیل بخشی از فشار شکار از دوش مناطق و زیستگاه های طبیعی برداشته و امکان بیشتری برای حمایت و حفاظت از حیات وحش در این زیستگاه ها فراهم می شود.

بحران آب، اولویت اول کشور/ 75 درصد آب‌های کشور فسیلی است

عیسی کلانتری اولویت کشور را بحران آب اعلام کرد و اظهار کرد: اکنون کمبود آب برای کشور یک تهدید است و بود و نبود کشور به آب بستگی دارد.

وی ادامه داد: آب و محیط زیست را درگیر مسایل جزیی نکنیم، هم اکنون 75 درصد آب های کشور آب فسیلی است.

کلانتری گفت: مسائل زیست محیطی در هر منطقه باهم متفاوت است، به عنوان مثال اولویت در شمال کشور مساله پسماند و یا در منطقه ای ریزگردها و آلودگی هوا است.

ترمیم لایه ازون با گذشت 30 سال از تخریب آن

عیسی کلانتری معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در مراسم سی امین سالگرد پروتکل مونترال و روز جهانی حفاظت از لایه ازون که امروز(یکشنبه) برگزار شد، با اشاره به پایبندی ایران به تعهدات بین المللی اظهار داشت: ایران به تمام تعهدات خود از جمله پروتکل مونترال برای حفظ لایه ازون و همچنین برجام پایبند بوده است.

وی ادامه داد: با مشاهده تخریب لایه ازون، توانستیم بعد از گذشت 30 سال این لایه مهم زمین را ترمیم‌کنیم.

تدوین برنامه مدیریت جامع 6 گونه در معرض انقراض/ تصادفات جاده‌ای عامل اصلی تلفات یوزپلنگ ایرانی

مجید خرازیان مقدم مدیرکل دفتر حیات وحش و تنوع زیستی سازمان محیط زیست در نشست خبری با موضوع تشدید اقدامات سازمان حفاظت محیط زیست برای حفاظت از یوز پلنگ ایرانی که امروز(دوشنبه) برگزار شد، اظهار کرد: وضعیت یوزپلنگ ایرانی در شرایط بحرانی است. 16 سال است که پروژه یوز فعال شده است، این پروژه بین‌المللی جدا از سازمان حفاظت محیط زیست نیست، بلکه در قالب معاونت محیط زیست طبیعی در این سازمان فعالیت می‌کند.

وی ادامه داد: سازمان حفاظت محیط زیست متولی دولتی حفاظت از حیات وحش کشور است و دفتر حیات وحش در معاونت محیط زیست طبیعی برنامه‌ پنج ساله‌ای را برای حفاظت از گونه‌های در معرض تهدید دارد و در این راستا تدوین برنامه مدیریت جامع 6 گونه در معرض انقراض انجام شده است.

انتهای پیام/

مهمترین اخبار محیط زیست در شهریور 96

برچسب ها: محیط زیست ، عید نوروز
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.