سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

ثبت رقص کردی کرمانج‌های خراسان در فهرست میراث فرهنگی کشور

سرپرست معاونت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی گفت: رقص کردی خراسان، قدیمی‏ ترین، اصیل ‏ترین و مورد اقبال ‏ترین رقص در شمال خراسان است که در فهرست میراث فرهنگی کشور به ثبت رسید.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد ، مرجان اکبری افزود: این رقص نه تنها در میان کرد‌های خراسان که از سوی اقوام غیرکرد نیز مورد استقبال فراوان است بطوریکه جشن ‏های سنتی ازدواج در بخش‌های ترک زبان، فارس زبان و ترکمانان خراسان نیز به همراه رقص کردی اجرا می‏ شود.

وی گفت: رقص کردی خراسان "لیستک listek " نامیده می ‏شود و این واژه دو معنی دارد: هم به معنی اجرای حرکات موزون و آیینی گروهی این قوم است و هم به معنای بازی کردن است؛ بنابراین در نظر کردان خراسان رقص علاوه بر حرکات آیینی، نوعی بازی گروهی نیز است.

سرپرست معاونت میراث فرهنگی خراسان رضوی گفت: مهم‏ترین اجزا رقص کردی خراسان عبارتند از: یک ‏قرسه، دوقرسه، پنج‏ قرسه، شش ‏قرسه، پنج ‏قرصه، دوازده ‏قرسه، چپه‏ راسته، هنگا باسکان، هنگا خانان، شو لیستن و مات ‏ماتی نام برد.

اکبری افزود: از آنجایی که مراسم ازدواج و جشن ‏های خانوادگی مهم‏ترین رویداد هر خانواده در روستا‌ها و شهر‌های کردنشین خراسان است، و با توجه به رونق جشن ‏های سنتی همچون مراسم سنتی ازدواج در میان کرد‌های خراسان و همچنین اقوام غیرکرد، و با توجه به اهمیت رقص سنتی کردی در این مراسم، این سنت همچنان پابرجا و پُررونق است.

وی گفت: رقص کردی خراسان، تفاوت‏های اساسی با رقص کردی کردستان دارد و در آن افراد به جای گرفتن دست یکدیگر و انجام حرکات پا، جدا از یکدیگر، اما در یک دایره به انجام حرکات ویژه دست به همراه برداشتن قدمی ریتمیک، می‏ پردازند.

سرپرست معاونت میراث فرهنگی خراسان رضوی افزود: این رقص نیز همچون بیشتر رقص‏های محلی ایران گروهی است و رقصندگان با تشکیل یک دایره که "گؤضه‏ند govand" نامیده می‏شود، با گردش از چپ به راست، حرکات رقص را اجرا می‏ کنند.
 
اکبری گفت: معمولا فردی که خبره‏تر در انجام رقص است، رقص را شروع می‏ کند و در ادامه به تنظیم دایره رقص و مراحل مربوط به آن می ‏نماید. این فرد "سه‏رگؤضه‏ند sargovand" نامیده می‏ شود.

وی گفت: در مراسم جشن و شادی همچون عروسی‏ ها، رقص زنان و دختران به دلیل پوشیدن لباس‌های زیبای رنگارنگ و حرکات ظریف‌تر بیشتر مورد توجه است بطوریکه برنامه محوری است و رقص مردان در رده دوم قرار دارد.

سرپرست معاونت میراث فرهنگی افزود: شروع رقص با یک‏قرسه است که رقصی آرام می‏باشد. برای اجرای این رقص فرد هماهنگ با موسیقی، هربار کف دو دستش را یکبار بهم می‏زند و سپس دو بازویش را از هم می‏ گشاید. فاصله دو دست از هم حداقل نیم متر باید باشد.

اکبری گفت: فرد هماهنگ با حرکت دست‌ها، قدم‌ها نیز را با آن هماهنگ کرده و در دایره رقص جلو می‏ رود. معمولا دو رقصنده روبروی هم هربار در چرخشی به پشت سر برگشته و با فرد پشت سری خود به اجرای چند حرکت پرداخته و باز به روبرو برگشته و بدین ترتیب فرد با دو حرکت نیم‏ چرخش به دور خود و حرکت در دایره به اجرای رقص می‏‌پردازد.

وی افزود: همچنین رقصندگان هنگام قدم برداشتن در دایره رقص، معمولا دو قدم به جلو و یک قدم به عقب برداشته که بر زیبایی رقص می ‏افزاید. این حرکت بیشتر توسط زنان اجرا می ‏شود.

انتها پیام//م. ن.


رقص کردی کرمانج‌های خراسان در فهرست میراث فرهنگی کشور ثبت شد

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.