سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

در نشست شورای امنیت؛

نیکی هیلی: آمریکا و انگلیس، روسیه را مسئول مسموم شدن اسکریپال می‌دانند

شورای امنیت درباره مسئله مسموم شدن جاسوس سابق روس به درخواست انگلیس تشکیل جلسه داد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ شبکه تلویزیونی الحدث به نقل از معاون نماینده انگلیس در سازمان ملل اعلام کرد: به این نتیجه رسیده‌ایم که روسیه عامل مسمومیت سرگئی اسکریپال (جاسوس سابق روسیه) است.

او در سخنان خود در نشست شورای امنیت سازمان ملل برای بررسی پرونده مسموم شدن جاسوس روسیه در انگلیس گفت: این اقدام نقض ماده دوم منشور سازمان ملل است. تهیه این نوع گاز فقط در آزمایشگاه‌های ویژه امکانپذیر است.

معاون نماینده انگلیس مدعی شد: روسیه به تعهدات خود در معاهده منع گسترش تسلیحات شیمیایی عمل نکرده است.

او افزود: موافقت کردیم که به سازمان منع گسترش تسلیحات شیمیایی در اجرای تحقیقات این پرونده کمک کنیم. هنوز روسیه به درخواست ما درباره چگونگی ورود این ماده شیمیایی به انگلیس پاسخ نداده است.

او مدعی شد: روسیه یا به صورت مستقیم مسئول این پرونده است یا در کنترل انبار‌های گاز اعصاب خود شکست خورده است.  روسیه تاریخ روشنی در نقض قوانین بین المللی و بی توجهی به جان غیرنظامیان دارد.

نیکی هیلی نماینده آمریکا در سازمان ملل با اشاره به ماجرای سوء قصد به جان اسکریپال ادعا کرد: جنایت روسیه این ارزش را دارد که در شورای امنیت علیه آن اقدام شود.

او همچنین روسیه را مسئول در ماجرای اسکریپال جاسوس پیشین روسیه در انگلیس دانست و افزود روسیه باید همکاری کاملی با تحقیقات انگلیس داشته باشد.

هیلی افزود: ما به همراه انگلیس فکر می‌کنیم روسیه با استفاده از گاز اعصاب مسئول مسموم شدن سرگئی اسکریپال در انگلیس است.

هیلی همچنین ادعا کرد پیش از این از سلاح شیمیایی در سوریه استفاده شده و روسیه این مسئله را نادیده گرفته است.

در سوی دیگر، واسیلی نبنزیا – نماینده دائم روسیه در سازمان ملل – در نشست اضطراری شورای امنیت برای بررسی اتهامات انگلیس علیه روسیه گفت: دلایل و اسناد انگلیس، کارشناسان تسلیحات شیمیایی را قانع نخواهد کرد. ما به هیچ طرفی اجازه نمی دهیم که با ما به زبان تهدید سخن بگوید.

وی افزود: سخنان ترزا می، نخست وزیر انگلیس تهدید علیه یک کشور دارای حاکمیت ملی محسوب می شود. لندن باید به جای اینکه دیگران را متهم سازد، تلاش کند از تحولات جاری در این کشور آگاه شود. هیچ گونه دلیل و مدرکی دال بر نقش روسیه در مسئله مسموم کردن اسکریپال وجود ندارد و ما خواهان ارائه اسناد و مدارکی هستیم که نقش روسیه را در این زمینه ثابت کند.

نبنزیا تاکید کرد: به هیچ کشوری اجازه نمی دهیم از زبان هشدار در تعامل با ما استفاده کند. انگلیس از مذاکره واقعی هراس دارد. اسکریپال یک قربانی مناسب است که به بهانه ای برای افترا زدن به روسیه و مخدوش کردن وجهه آن تبدیل شده است. ما از مسئولان انگلیسی می خواهیم استفاده از زبان تهدید را متوقف کنند، در عوض آماده همکاری با انگلیس در روند تحقیقات درباره این موضوع هستیم و چیزی برای پنهان کاری نداریم.

انتهای پیام/

نشست شورای امنیت درباره پرونده مسموم شدن جاسوس روسیه در انگلیس

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.