سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

دوستداران زبان پارسی به دزفول سفر کنند

در روستای شاه‌آباد در 10 کیلومتری دزفول کسی در خاک خفته که زبان پارسی را در ایران به رسمیت شناخت.

پسر یکی از پادشاهان ایران و از دودمان صفاری نخستین کسی بود که زبان پارسی را ۲۰۰ سال پس از ورود اسلام به ایران، به عنوان زبان رسمی ایران اعلام کرد و پس از آن دیگر کسی حق نداشت در دربار او به زبانی غیر از پارسی سخن بگوید و او کسی نیست جز یعقوب لیث صفار.

بینه سادات صدر کارشناس اداره میراث فرهنگی استان در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، گفت:  نخستین کسی که زبان فارسی را در ایران به عنوان زبان رسمی برگزید در روستای شاه‌آباد در 10 کیلومتری دزفول، سمت راست جاده دزفول به شوشتر خفته است.

وی افزود: بنا بر روایت های تاریخی در سال ۲۵۴هجری، یعقوب لیث صفار، دولت مستقل ایران را در شهر زرنج سیستان تاسیس کرد و زبان فارسی دری را زبان رسمی کرد که این رسمیت تا کنون ادامه دارد ، او کوشش کرد خلافت عباسی را سرنگون کند و حتی تا نزدیکی بغداد نیز پیش رفت، ولی روزگار به او امان نداد و سرانجام در گندی شاپور درگذشت.آریایی نیا بیان کرد: بنا به اظهار

صدر اظهار داشت: مردم محلی در سالیان گذشته قبل کتیبه‌ای بر روی دیوار گنبد به خط عربی قدیم وجود داشته و در آن اسم یقعوب لیث سردار بزرگ و نخستین شهریار ایرانی (پس از اسلام) به روشنی نوشته شده بود.

این کارشناس بیان کرد: گنبد بلند مضرس (دندانه دار) سفید رنگ و جلال عمارت بقعه از دور کاملا جلوه‌گر است. در اطراف بقعه، قبرستان وسیعی است که در آن وجود سنگ قبرهای قدیمی، نشانگر تاریخ کهن این بنا می‌باشد.

همچنین حجت الله آریایی نیا رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری دزفول، در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، گفت: در گذشته آرامگاه یعقوب لیث صفاری وضعیت مناسبی نداشت و در ضریح آهنی مقبره آن از چوب صندوق میوه برای اتصال بخش های مختلف استفاده شده بود که با توجه به آغاز مرمت این بقعه از تیرماه سال جاری در حال حاضر عملیات تکمیلی مرمت و پاکسازی پیرامون این بنا تا پیش از پایان سال 96 به اتمام خواهد رسید.

وی افزود: اقدامات تکمیلی در حال انجام شامل اصلاح لبه چینی و آجر فرش پیرامون بنا، پاکسازی و سامان دهی پیرامون بقعه می باشد که توسط پیمانکار پروژه در حال انجام می باشد و با پایان فاز نخست عملیات مرمت ، این بنای تاریخی مهیای حضور بازدیدکنندگان نوروزی می گردد.

دوستداران زبان فارسی برای آشنایی بیشتر با این مرد بزرگ تاریخ پارسی می توانند به دزفول سفری داشته باشند.

انتهای پیام/و

مکانی دیدنی برای دوستداران زبان فارسی

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.