سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

آیین نامه جدید ترخیص کالای ته لنجی تدوین می‌شود

استاندار بوشهرگفت: در راستای ساماندهی ترخیص کالای همراه ملوان و برای تامین مطالبات مردم مرزنشین و ساحل نشین آیین‌نامه جدید کالای ته لنجی تدوین و به‌زودی تعیین تکلیف می‌شود.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بوشهر، عبدالکریم گراوند روز دوشنبه درنشست کمیسیون قاچاق کالا و ارز استان بوشهرافزود:در نشستتخصصی مسئولان استان‌های خوزستان، بوشهر و هرمزگان راهکار‌های ترخیص کالای همراه ملوان بررسی و پس از ارسال نظر کارشناسی به مرکز تا پایان فروردین اقلام و نحوه ترخیص کالای همراه ملوان تعیین تکلیف می‌شود.

وی با تاکید بر مدیریت قوانین درعرصه ترخیص کالا اظهارداشت: زندگی و معیشت مردم ساحل نشین استان به فعالیت‌های در حوزه تجارت دریایی گره خورده است که توجه به مطالبات مردم مورد توجه قرار دارد.

استاندار بوشهر گفت:اتوجه به سابقه دیرینه فعالیت دریانوردی و تجارت دراستان بوشهر باید بر تقویت پیوند مردم سخت کوش استان به دریا و فعالیت‌های حوزه دریایی توجه ویژه کرد.

گراوند با تاکید بر برخورد قاطع با قاچاق گفت: در این راستا ضمن تجهیز گلوگاه‌های استان به امکانات جدید و پیشرفته باید روزنه‌های قاچاق کالا و ارز در استان بسته شود.

وی اضافه کرد:قاچاق کالا ضربات و صدمات مهلکی بر زیرساخت‌های تولیدی، معیشتی، اشتغال و اقتصاد و حتی سلامت مردم وارد می‌کند که مقابله با این پدیده در دستور کار ویژه سازمان‌ها و ادارات ذیربط قرار دارد.

هیات وزیران درجلسه ۱۸/ ۵/ ۱۳۹۶ به پیشنهاد وزارت صنعت، معدن وتجارت و به استناد اصل یکصدوسی وهشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران آیین‌نامه ورود کالا توسط ملوانان شناور‌های دریایی سنتی با ظرفیت کمتر از ۵۰۰ تن و ساماندهی و نوسازی آن شناور‌ها را در ۱۸ ماده مصوب کرد.

براساس ماده ۷ این آیین نامه شناور‌های دریایی سنتی با ظرفیت کمتر از ۵۰۰ تن (لنج تجاری) در صورت تحت پوشش بیمه تأمین اجتماعی قرار دادن ملوانان شاغل در آن شناور و برخوردار شدن آنان از مزایای بیمه تأمین اجتماعی از قبیل: بازنشستگی، بیمه درمان، عیدی آخر سال و سایر موارد مربوط، مجاز هستند در هر سال برای هر شناور و هر ملوان حداکثر شش نوبت و در هر نوبت به ازای هر ملوان تا سقف ۱۰۰ میلیون ریال از معافیت ملوانی مندرج در تبصره (۳) ماده (۱) این آیین‌نامه استفاده کنند.

براساس تبصره ۲ ماده ۷ این آیین نامه نیز معافیت‌های ملوانی برای شناور‌های زیر ۲۰۰ تن حداکثر ۶ نفر، برای ۲۰۱ تا ۳۵۰ تن حداکثر هفت نفر و برای ۳۵۱ تا ۵۰۰ تن حداکثر هشت نفر و در هر حال برای حداکثر ۶ سفر در طول یکسال اعمال می‌شود.

در مناطقی که تعداد سفر متداول شناور‌ها بیش از ۶ سفر است سفر‌های مازاد شناور مشمول معافیت نبوده و ترخیص کالا در هر حال مشمول مقررات صادرات و واردات کشور است.

بیش از ۲ هزار شناور سفاری و باری در استان بوشهر فعالیت دارند که هرکدام از این لنج‌ها بین ۶ تا ۸ ملوان دارند و بیش از ۱۲ هزار نفر بطور مستقیم در شناور‌ها مشغول به کار هستند.

۳۵ تا ۴۰ هزار نفر نیز در بازار شهر‌های ساحلی از طریق خرید و فروش کالای ته لنجی فعالیت می‌کنند که با این احتساب خانواده‌های ملوانان و بازاریان حدود ۱۶۰ هزار نفر از جمعیت استان از طریق واردات کالای ته لنجی امرار معاش دارند.

انتهای پیام/م

تدوین آیین نامه جدید ترخیص کالای ته لنجی

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۰۰:۳۹ ۲۷ اسفند ۱۳۹۶
باید هرچه زودتر جلوی قاچاق گرفته بشه .