سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

با حمایت ستاد علوم شناختی محقق می‌شود؛

آموزش عملی برای 70 دانشجوی دکتری در حوزه «پچ کلمپ»

با حمایت ستاد علوم شناختی، آموزش عملی برای ۷۰ دانشجوی دکتری در حوزه «پچ کلمپ» محقق می‌شود.

به گزارش  حوزه فن‌آوری‌های نوین گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ گروه فیزیولوژی دانشگاه تربیت مدرس با حمایت ستاد توسعه علوم و فناوری های شناختی معاونت علمی اردیبهشت ماه سال آینده کارگاه تخصصی الکتروفیزیولوژی پچ کلمپ در حوزه علوم اعصاب شناختی در تهران برگزار می کند؛  تکنیک پچ کلمپ (patch clamp) امکان مطالعه حوزه علوم اعصاب شناختی در سطح یک سلول مغزی را برای دانشمندان امکانپذیر کرده است؛ ابداع کنندگان این تکنیک موفق به دریافت جایزه نوبل شدند.

با این تکنیک می توان تغییرات الکتریکی نورون های مغز را مورد بررسی و مطالعه قرار داد و یکی از این ویژگی های آن تولید پتانسیل عمل زبان ارتباطی نورون های مغزی با یکدیگر است؛ در برخی از اختلالات شناختی در مغز، تغییراتی در ویژگی های الکتریکی سلول ها رخ می دهد، که از طریق تکنیک "پچ کلمپ " همچنین می توان تاثیر داروها و مواد را در سطح یک سلول مورد مطالعه قرار داد. کنگاش و مطالعات تحقیقی در ارتباط با بسیاری از اعمال شناختی نیازمند مکانیسم ها و زیرساخت های بسیار و برخورداری از محققان خبره و با تجربه و همچنین تجهیزات در حوزه الکتروفیزیولوژی است. برای توسعه زیرساخت ابزارهای الکتروفیزیولوژی درکشور، در سال های اخیر کمک های فراوانی از سوی ستاد علوم شناختی صورت گرفته است و چندین مرکز دانشگاهی با حمایت های این ستاد توانسته اند بسیار کارآمد تر از قبل به چنین امکاناتی مجهز شوند.

درحال حاضر چندین مرکز در کشور به تجهیزات و امکانات الکترو فیزیولوژی "پچ کلمپ" مجهز هستند و به علاوه کار با این تکنیک نیازمند تجربه و تخصص بالایی دارد ،به منظور افزایش بهره‌وری از چنین تجهیزات ارزشمندی،  به هم اندیشی اساتید و خبرگان این حوزه نیاز است و در این کارگاه تخصصی اساتید داخلی و خارجی آخرین تجربیات و دانش خود را در زمینه امکان مطالعه حوزه علوم اعصاب شناختی در سطح یک سلول مغزی در اختیار محققان و علاقه مندان قرار می‌دهند.

در این کارگاه تخصصی حدود 70 نفر از دانشجویان دکتری، پسادکتری و استادیاران جوان زیر نظر اساتید مجرب حوزه الکتروفیزیولوژی از دانشگاه تربیت مدرس و دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و پروفسور"السدر گیب ) ( Alasdair GIBB استاد دانشگاه UCL لندن به مدت پنج روز از شانزدهم تا بیستم اردیبهشت ماه به صورت تئوری و عملی آموزش می‌بینند.

انتهای پیام/

تکنیک پچ کلمپ چیست؟

 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.