سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

در گفتگو با لوفیگارو؛

وزیر خارجه قطر: ایران باید بخشی از گفتگو‌ها درباره امنیت خاورمیانه باشد

شیخ محمد بن عبدالرحمان آل ثانی در مصاحبه‌ای بر لزوم مشارکت ایران در مذاکرات برای امنیت منطقه تاکید کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ شیخ محمد بن عبدالرحمان آل ثانی وزیر امور خارجه قطر در گفتگو با لوفیگارو تأکید کرد برای حل بحران منطقه باید درباره راه حلی متمدنانه به توافق برسیم و از راه‌هایی که عربستان سعودی و امارات عربی متحده در پیش گرفته اند، پرهیز کنیم؛ بنابراین در این گفتگو نباید میان کشور‌های کوچک و بزرگ تفاوت قائل شویم زیرا ایران مانند ترکیه بخشی از منطقه در معنای وسیع کلمه به شمار می‌آید.  

وزیر امور خارجه قطر در پاسخ به این سؤال که آیا ایران باید جزئی از مذاکرات درباره امنیت منطقه‌ای باشد، تصریح کرد: ایران باید بخشی از گفتگو‌ها برای امنیت در خاورمیانه باشد.  

امنیت منطقه، همکاری میان قطر و ایران در خصوص توسعه میدان گازی، مبارزه با تروریسم و اقتصاد قطر محور‌های اصلی مصاحبه نشریه فرانسوی زبان لوفیگارو با وزیر خارجه قطر بود.

لوفیگارو نوشت: از ژوئن ۲۰۱۷ تاکنون، قطر به اتهام حمایت از تروریسم و روابط نزدیکی که با ایران دارد، هدف تحریم اقتصادی و دیپلماتیک عربستان سعودی و امارات عربی متحده قرار گرفته است.  

شیخ محمد بن عبدالرحمان الثانی در پاسخ به این سؤال که توافق امنیتی منطقه‌ای بر چه اساسی کاربرد دارد و آیا ایران باید بخشی از مذاکرات باشد یا خیر، گفت: همسایگان ما به اتهامات بی اساس خود ضد ما ادامه می‌دهند. آن‌ها هرگز نپذیرفتند گرد میز مذاکرات بنشینند تا سوءتفاهم‌ها را برطرف کنند. هشت ماه است که قطر درخواست گفتگو کرده است، اما پاسخی که دریافت کرده، همواره این بوده که از کمترین تلاش برای حل مشکل خودداری شده است. هنگامی که امیر قطر از توافق امنیتی سخن گفت، منظور او خاورمیانه در معنای وسیع کلمه بود. درگیری‌های بسیاری در این منطقه وجود دارد و بحران خلیج (فارس) یکی از آن بحران‌هاست. ما نیازمند یک فرآیند گفتگو هستیم تا بتوانیم به توافقی درباره موضوعات اساسی دست یابیم که مورد پذیرش همگان باشد. این اصول باید ضامن حاکمیت هر کشور و امنیت جمعی باشد.   

او همچنین در پاسخ به سؤالی درباره احتمال افزایش تنش نظامی نیز تأکید کرد تنش نظامی افزایش نخواهد یافت. ما مطمئنیم در پایان اوضاع به درستی مدیریت خواهد شد.

لوفیگارو با طرح این موضوع که مهمترین میدان گازی جهان میان قطر و ایران توسعه یافته است، درباره نحوه همکاری با ایران برای بهبود عملکرد و بهره برداری از این میدان مشترک سؤال کرد. شیخ محمد بن عبدالرحمان آل ثانی گفت: ما درباره بهره برداری از گاز در حال حاضر در حال صحبت هستیم و کار‌ها به خوبی پیش می‌رود.

لوفیگارو ادامه داد: از دیدگاه مک مستر مشاور امنیتی آمریکا زمان آن فرا رسیده است که ضد ایران وارد عمل شویم. نظر شما در این مورد چیست؟ وزیر امور خارجه قطر تصریح کرد: ما اختلافاتی با ایران داریم؛ باید آن‌ها را به رسمیت بشناسیم و از طریق گفتگو حل کنیم.  

او در پاسخ به این سؤال که آیا این احتمال وجود دارد که قطر بتواند در مبارزه با تروریسم اقدامات بیشتری انجام دهد، گفت: این امکان وجود دارد که همه کشور‌ها بتوانند اقدامات بیشتری انجام دهند. قطر از تلاش‌های خود در این باره دریغ نمی‌کند. برای مثال، ما قوانین جدیدی را برای مبارزه با تأمین مالی تروریسم تصویب کردیم. قطر همچنین در کنفرانسی در باب تأمین مالی تروریسم که پیش بینی شده است در ماه آوریل در پاریس برگزار شود، در سطح بالایی شرکت خواهد کرد. افزون بر این، ما به تبادلات اطلاعاتی مان در چارچوب «یادداشت تفاهمی» که میان قطر و فرانسه به امضاء رسید، ادامه خواهیم داد.

محمد بن عبدالرحمان الثانی دلایل تروریسم را نیز اینگونه برشمرد: جای تأسف است که تروریسم در منطقه ما ریشه دوانده و همه جا در حال گسترش است. دلیل اصلی آن هم نبود ادغام اجتماعی در برخی کشورهاست. برخی افراد احساس می‌کنند به حاشیه رانده شده‌اند و در برابر ایدئولوژی افراط گرایانه آسیب پذیر می‌شوند. دولت‌ها باید بهتر مردم کشورشان را ادغام کنند و خدماتی را که مورد انتظار آن‌ها و قانونی است، برایشان فراهم کنند.  

لوفیگارو سؤال آخر خود را به اقتصاد قطر اختصاص داد و تصریح کرد: از آغاز بحران تا کنون، سطح سپرده‌های بین‌المللی در بانک‌های قطر به صورت قابل توجهی کاهش یافته است. قطر تا چه زمانی می‌تواند دوام بیاورد و از لحاظ اقتصادی مقاومت کند؟

وزیر خارجه قطر تأکید کرد قطر می‌تواند تا بی نهایت مقاومت کند. مسلم است که تحریم‌ها پیامد‌هایی داشته زیرا موجب ترس و نگرانی سرمایه گذاران شده است. اما ما این نگرانی‌ها را مدیریت و جهت دهی خواهیم کرد. برخی کشور‌های خلیج (فارس) که خواستار فشار آوردن بر اقتصاد ما بودند، با خارج کردن سپرده‌های خود بر بانک‌های قطر تأثیر گذاشتند، اما اقتصاد ما قوی‌تر از این حرف‌هاست. قطر تنها کشور منطقه است که چشم انداز‌های مثبتی برای امسال دارد. ذخایر و تأمین انرژی ما تضمین شده است. به عنوان مثال، با این که فقط چند ماه از بازگشایی بندر جدید می‌گذرد، اما این بندر تاکنون توانسته است ۲۷ درصد از تجارت کشور را به خود اختصاص دهد. اعتماد ما به موضوع اقتصاد کشورمان بسیار قوی است.

انتهای پیام/

مصاحبه وزیر خارجه قطر با نشریه لوفیگارو

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.