سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

پولیتیکو بررسی کرد؛

پس از وضع تعرفه‌های مالیاتی ترامپ چه بر سر صنایع آمریکایی خواهد آمد؟

پولیتیکو در مطلبی موانع احتمالی بر سر صنایع آمریکایی پس از وضع تعرفه‌های وارداتی بر آلومینیوم و فولاد را بررسی کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ پولیتیکو در مطلبی نوشت: وضع تعرفه مالیات بر واردات، امر ساده‌ای است و تنها کافی است قلمی بر کاغذ این فرمان بچرخد. اما وضع سیاست لازم برای اجرای این طرح و نیز اعمال استثنا برای آن، بخش دشوار این اقدام را تشکیل می‌دهد.

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، روز پنجشنبه آماده اعلام وضع تعرفه‌های وارداتی بر آلومینیوم و فولاد می‌شود. نکته مهم این است که کدام کشورها ممکن است از پرداخت چنین تعرفه‌هایی معاف شوند. همچنین، مسئله دیگر این است که دولت وی چگونه به شرکت‌ها و واردکنندگان آمریکایی اجازه خواهد داد برای کالاهای مورد نیاز خود، درخواست معافیت مالیاتی کنند.

بر اساس گفته‌های یک منبع آگاه، تا شامگاه چهارشنبه، جزئیات بیانیه نهایی همچنان در حال بررسی بوده است.

ممکن است در پی فرمان اجرایی ترامپ، کمیسیون تجارت بین‌المللی آمریکا که یک نهاد فدرال مستقل است، زمان‌بندی تعرفه‌های مالیاتی جدید را به روز رسانی کند. پیش‌بینی می‌شود این تعرفه‌ها، 25 درصد بر واردات فولاد و 10 درصد بر واردات آلومینیوم به آمریکا باشد. اداره گمرک و حفاظت مرزی آمریکا، مسئولیت دریافت این تعرفه‌ها را بر عهده خواهد گرفت.

در این میان، بسیاری از کسب و کارها با پرسش دیگری مواجه شده اند: چگونه این تعرفه‌ها که به بهانه امنیت ملی وضع خواهند شد، می‌تواند برای متحدان نزدیک آمریکا اعمال شود؟ آیا تعرفه‌ها برای کالاهایی که هم اکنون در راه انتقال به خاک آمریکا هستند، در نظر گرفته خواهد شد؟ پرسش دیگر این است که چگونه آمریکا می‌تواند بر واردات کالاهای ساخته شده که ممکن است فولاد به کار رفته در آن‌ها از کشورهایی مانند چین استفاده شده باشد، نظارت کند؟

سارا سندرز، سخنگوی کاخ سفید روز چهارشنبه اشاره کرد ممکن است به کانادا، مکزیک و حتی برخی دیگر از کشورها «بر مبنای امنیت ملی» معافیت مالیاتی تعلق بگیرد. این اقدام می‌تواند نگرانی برخی از شرکت‌های آمریکایی را که از فولاد و آلومینیوم استفاده می‌کنند، کاهش دهد.

با این حال، دیگر کشورها که با آمریکا توافقنامه‌های تجارت آزاد به امضا رسانده اند، حتی در صورتی که در قراردادهایشان، لغو هرگونه تعرفه مالیاتی ذکر شده باشد، ممکن است شامل این هزینه‌ها شوند. یک منبع فعال در بخش صنعتی به پولیتیکو گفته است تمامی توافق‌های تجاری آمریکا شامل یک استثنا مربوط به امنیت ملی آمریکا می‌شوند که دولت ترامپ می‌تواند برای وضع تعرفه‌های مالیاتی برای هر کشور دلخواه، به آن استناد کند.

با وجود این، کشورهای دیگر می‌توانند در سازمان تجارت جهانی، علیه آمریکا اقدام و اعلام کنند واشنگتن قوانین تجارت بین‌المللی را نقض کرده است. این روند می‌تواند مجوز برای وضع تعرفه‌های متقابل، پرداخت جریمه و دیگر راهکارها را صادر کند. اما روند شکایت‌ها در سطح بین المللی، ماه‌ها و چه بسا سال‌ها به طول می‌انجامد. همچنین، در پرونده‌ای که آمریکا امنیت ملی خود را دلیل وضع این تعرفه‌ها معرفی کند، روند رسیدگی به این شکایت‌ها را دشوارتر خواهد کرد، زیرا سازمان تجارت جهانی به طور معمول در مسائل مربوط به حاکمیت کشورها دخالت نمی‌کند.

همچنین، پیش‌بینی شده است دولت ترامپ راهکارهایی را برای واردکنندگان و شرکت‌های آمریکایی در نظر بگیرد که به آن‌ها اجازه دهد درخواست معافیت مالیاتی خود را مطرح کنند. با این حال، افراد موافق وضع تعرفه‌های مالیاتی به کسب و کارهای آمریکایی هشدار داده اند ممکن است روند این درخواست، بسیار پیچیده باشد.

وزارت بازرگانی آمریکا که گزارش‌ها درباره تهدید امنیتی واردات فولاد و آلومینیوم را منتشر کرده بود، به احتمال زیاد روندی را برای معافیت برخی از محصولات از تعرفه‌های مالیاتی جدید آغاز خواهد کرد.

چنین رویکردی هنگامی که ترامپ در ماه ژانویه دو فرمان اجرایی برای وضع تعرفه مالیاتی و دیگر محدودیت‌ها بر واردات ماشین‌های ظرفشویی و پنل‌ها خورشیدی به امضا رساند، اتخاذ شد. در آن هنگام، پنل‌های خورشیدی که از طریق وزارتخانه‌های انرژی و بازرگانی وارد آمریکا می‌شوند، شامل معافیت مالیاتی شدند. اما صرف نظر از نهادی که بر درخواست‌ها برای معافیت مالیاتی رسیدگی خواهد کرد، ممکن است شاخص‌های بسیاری برای این معافیت‌ها در نظر گرفته شود.

یک مشاور سابق ترامپ در بخش صنایع روز چهارشنبه به خبرنگاران گفت: «روندی در نظر گرفته خواهد شد که افراد بتوانند با ذکر نوع کالا، برای مشمول شدن در معافیت مالیاتی اقدام کنند. اما آن‌ها برای این امر باید مدارک و مستدلات قوی ارائه دهند که نشان دهد مشابه این کالا در آمریکا وجود ندارد و در زمان کوتاه نیز احتمال تولید آن در آمریکا وجود خواهد داشت.»

پولیتیکو در این مطلب نوشت: مخالفان وضع این تعرفه‌ها بر این باورند که حتی در صورت کسب معافیت، شرکت‌های کوچک و متوسط تحت فشار افزایش بها قرار خواهند گرفت. زیرا بسیاری از آن‌ها نمی‌توانند منابع لازم به منظور اقدام برای معافیت مالیاتی را کسب کنند.

مدیر یک شرکت فعال در بخش میدان‌های نفتی آمریکایی در این‌باره گفت: «به نظر من، اینکه برای درخواست معافیت مالیاتی باید شامل معافیت دیگری شوید، تنها یک مانع قانونی دیگر است. ما شرکتی متوسط هستیم و موانع قانونی برای ما به هیچ وجه خوشایند نیست.»

این شرکت برای تولید تجهیزات لازم برای استخراج نفت، فولاد وارد می‌کند. رئیس این شرکت اعلام کرد در صورت وضع تعرفه‌ای 25 درصدی، مجبور خواهد شد 50 شغل را به چین منتقل کند تا بهای تمام شده را پایین نگه دارد و در بازار پررونق انرژی آمریکا، رقابت را حفظ کند.

وی گفت: «بهای تمام شده برای ما افزایش خواهد یافت.»

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.