سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

رهایی از گناه را کارکرد‌های اعتکاف است

معاون فرهنگی پژوهشی و آموزشی اداره کل تبلیغات اسلامی استان بوشهر، رهایی از گناه را کارکرد‌های اعتکاف عنوان کرد و گفت: اعتکاف باعث پاکسازی فضای ذهن معتکف می‌شود.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بوشهر، حجت‌الاسلام سیدعلی پناه محمودی نیا صبح چهارشنبه در نشست با فعالان فرهنگی و تبلیغی اظهار داشت: اعتکاف از سنت‌های بسیار خوبی است که دارای برکات بسیاری در زندگی فردی و اجتماعی است.

وی ارتباط معنوی موفق را از کارکرد‌های اعتکاف عنوان کرد و افزود: در روانشناسی دین، بر تجربه‌های دینی تاکید بسیار شده است، لذا وقتی خواسته‌ای از خدا دارید و نیایش شما پذیرفته می‌شود، در شما امید و نشاط ایجاد می‌شود و در واقع احیاء دوباره است.

معاون فرهنگی پژوهشی و آموزشی اداره کل تبلیغات اسلامی استان بوشهر تصریح کرد: در اعتکاف حس صمیمیت با خداوند و با بندگان خالص خدا ایجاد می‌شود.

وی با اشاره به مدیریت فشار‌ها و استرس گفت: اعتکاف خانه تکانی ذهنی است که به پاکسازی فضای ذهن معتکف منجر می‌شود و کسانی که با نگرانی‌ها دست و پنجه نرم می‌کنند، نمی‌توانند تصمیم درست بگیرند و ممکن است این پدیده روانی در وضعیتی شدیدتر فردی را از زندگی ساقط و او را با شکست‌های پی در پی رو برو کند.

محمودی‌نیا رهایی از احساس گناه را دیگر کارکرد اعتکاف عنوان کرد و گفت: احساس گناه احساسی آزار دهنده است و ریشه این احساس در رفتار‌های نادرست افراد است.

حجت‌الاسلام محمودی نیا ابراز داشت: در برنامه اعتکاف فرد به شناسایی کار‌هایی می‌پردازد که احساس گناه را در او ایجاد کرده است از این رو در صدد حل آن‌ها بر می‌آید و با اجرای تصمیم‌های معنوی و بزرگ به آرامش و رضایت خاطر دست می‌یابد، زیرا از نظر روانشناسی بیشترین دلیل نارضایتی حرکت برخلاف تمایل باطنی است.

وی تنهایی هدفمند را از دیگر کارکرد‌های تربیتی و روانشناسی اعتکاف عنوان کرد و افزود: ما نیازمند تنهایی هستیم به این تنهایی می‌تواند سودمند و زیانبار باشد و جنبه منفی یا مثبت داشته باشد و در راه رسیدن به اهدافمان نقش سازنده یا تخریبی داشته باشد و شخص معتکف تنهایی هدفمند را بر می‌گزیند تا برای چند روز مشخص بتواند به خودش برسد و از راه پیوند با آفریدگار روش‌های تازه‌ای برای آینده برگزیند.

انتهای پیام/م

اعتکاف فضای ذهن را پاکسازی می‌کند

برچسب ها: احکام شرعی ، قرآن
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.