در زمستان سال 94 ستاد اجرایی این پویش با هدف توسعه فرهنگ زندگی شهر دوستدار سلامت و محیط زیست، در دفتر محیط زیست و توسعه پایدار وزارت ورزش و جوانان تأسیس شد تا با نظارت و هماهنگی 31 دفتر محیط زیست و توسعه پایدار ادارات کل ورزش و جوانان استانهای کشور به عنوان دبیران استانی این ستاد این هدف را در سراسر کشور دنبال کند.
تشکیل ستاد اجرایی این پویش به همراه تدوین آئیننامه، دستورالعملهای اجرایی و تفاهمنامههای مربوط در دفتر محیط زیست و توسعه پایدار وزارت ورزش و جوانان، با همکاری کمیته دوچرخهسواری همگانی کشور و دفتر مشارکت مردمی سازمان حفاظت محیط زیست کشور پیگیری شد و سرانجام از فروردین ۹۵ این پویش فعالیت خود را به صورت رسمی در وزارت ورزش و جوانان آغاز کرد.
نیاز به اجرای پویش سه شنبه های بدون خودرو در شهرهای بزرگ به ویژه تهران بیشتر از دیگر شهرها احساس می شد به همین دلیل ایجاد ایستگاه های کرایه دوچرخه و احداث مسیرهای ویژه دوچرخه سواری اقدامات مناسبی بود که در حمایت از این پویش در شهرهای بزرگ مانند تهران اجرایی شد.
این پویش در روزهای ابتدایی آغاز، از سوی برخی مسئولان به صورت حداقل نمادین رعایت می شد و آنهایی که با خودرو به محل کار می رفتند، سعی در پنهان کردن خودروها داشتند.
اما حالا این پویش به فراموشی سپرده شده و در جالبترین مورد امروز 18 نفر از اعضای شورای شهر تهران به صراحت و بدون نگرانی اعلام می کنند که با خودرو شخصی یا خودرو شورای شهر به محل کار آمده اند.
امروز محمدجواد حق شناس، علی اعطا، محمد علیخانی، حسن رسولی، مرتضی الویری، ناهید خداکرمی، ابراهیم امینی، مجید فراهانی، حسن خلیل آبادی و شهربانو امانی با خودرو شخصی خود به شورای شهر آمدند.
همچنین محسن هاشمی، محمد سالاری، زهرا نژاد بهرام، زاهرا صدراعظم نوری، حجت نظری، الهام فخاری، بهاره آروین و افشین حبیب زاده با خودرو شورا در محل کار حاضر شدند.
این میزان اهمیت اعضای شورای شهر تهران به محیط زیست و هوای تهران و دغدغه آنها برای کاستن آلودگی هوا جالب است.
خصوصا زمانی که متوجه بشویم مدیریت شهری برآمده از همین شورا برنامه دارد که تهران را از شهری خودرو محور به شهری پیاده محور تغییر دهد.
البته فراموش نکنیم که در روز آغاز بکار شورای پنجم، اعضا در حرکتی نمادین با مترو، خود را به حرم مطهر امام خمینی (ره) رساندند.
انتهای پیام/