حسین افشار تهیه کننده برنامه تلویزیونی «ضدگلوله» در ابتدای برنامه درباره ایده ژانر واقع نمایش با بیان اینکه این ژانر از سال 87 ایجاد شد، گفت: تولید این برنامه از سال 90 آغاز شد و با همکاری تیم جوان و با انگیزه توانستیم تا این مستند مسابقه را به تولید برسانیم.
وی افزود: در تولید برنامه «ضدگلوله» پروسه تولید، حضور شرکت کنندگان بیشتر، توجه به کیفیت و کمیت کار، مورد توجه قرار گرفته بودند که با برنامهریزی انجام شده در حدود 6 ماه تولید این کار به نتیجه رسید. پروسه تولید «ضدگلوله» حدود 10 ماه به طول انجامید و ضعفهای برنامه با توجه به نظر مخاطبان از بین میرفت.
افشار با اشاره به اینکه تلویزیون نسبت به قالب کار احساس مسئولیت ندارد، یادآور شد: در این راستا در صداوسیما حتی برنامه ریزی و بودجه ریزی مناسبی نیز برای این ژانر نشده است. ولی امیدوارم که در سال آینده به این ژانر توجه بیشتری کنند.
تهیهکننده «ضدگلوله» در رابطه با عوامل تولید این مستند مسابقه توضیح داد: در تولید این مستند حدود 70 نفر از عوامل جلوی دوربین و پشت دوربین فعالیت داشتند که حدود 30 نفر از عوامل نظامی نیز در تعامل این پروژه با مستند مسابقه «ضدگلوله» همکاری داشتند.
افشار اظهار کرد: حوزه محتوا بسیار مهم است که تلاش کردیم به این مهم توجه داشته باشیم. در این برنامه سعی کردیم وفادار به مخاطب و موضوع باشیم. ژانر مستند مسابقه سابقه دیرینی در تلویزیون ندارد و به نظرم میتوان نسبت به سالهای گذشته شاهد افزایش مخاطب در این حوزه بود. راهکار آن هم توسعه این کار و ایجاد شرایط تولید بیشتر است.
وی «خنداننده شو» را در قالب این نوع برنامه دانست و گفت: حضور این برنامه به ما کمک کرد تا سطح توقع از مخاطب را داشته باشیم و تلاش بیشتری برای افزایش کیفیت و داشتن مخاطب کردیم.
حسین افشار در پایان با اشاره به نقش مستند مسابقه های جذاب برای برقراری قوی ارتباط رسانه با مردم گفت: سردار ناظری بین نیروهای نظامی و رزمنده های دفاع مقدس شناخته شده بود، ولی حضور او در مستند مسابقه فرمانده باعث شد تا مخاطبین جوان و عموم مردم نیز با این اسطوره کشور آشنا شود و خلقیات و توانایی های وی را در قالب یک برنامه تلویزیونی جذاب از نزدیک ببیند.
در ادامه برنامه مهدی ماهان کارگردان «ضدگلوله» گفت: تولید این برنامه برای کلیه عوامل برنامه جذاب بود و دلیل آن هم توجه به کمیت مستند مسابقه بوده است. به این معنا که در 120 روز فیلمبرداری روزی 4 نوبت ضبط داشتیم.
وی در ادامه سخنان خود به تفاوت مسابقه تلویریونی و مستند مسابقه پرداخت و گفت: در تولید مسابقه، رقابت بین دو نفر اتفاق میافتد، اما در مستند مسابقه کار از انتخاب کاراکترها شروع میشود. «ضدگلوله» داستان افراد شرکت کننده است و بهانه نزدیک شدن به این افراد نیز همین قصههاست.
ماهان اضافه کرد: تا به امروز در کمتر کاری در تلویریون دیدم که با این جزئیات و دقت به کاراکترها توجه شده باشد و ما مبنا را بر این افراد گذاشتیم و بر اساس ویژگیهای بسیاری به آنها رسیدیم.
مهدی ماهان در ادامه اظهار داشت: امروز در زمینه آموزش های آکادمیک ضعف جدی داریم و در ساخت مستند مسابقه «ضد گلوله» مجبور شدیم شیوه های نوینی ابداع کنیم. به عنوان مثال برای تولید برخی از سکانس ها مجبور شدیم با برخی از همکارانمان صحنه ها را بازی کنیم تا به نقاط قوت و ضعف آن مطلع شویم.
در ادامه مراسم مسعود آب پرور به عنوان منتقد برنامه سخنرانی کرد و گفت: تلویزیون تمرکزگریز است و در هر دهه نسبت به دهه قبل یک تکامل نسبی را پشت سر گذاشته است و به هیچ عنوان نمیتوان فیلمی را بدون تمرکزگریزی تا انتها ببینید، چون ذات تلویزیون تبلیغات و بازرگانی است.
وی افزود: کشورهایی که ایدئولوژی دارند و جنگ و بحران را پشت سر گذاشتهاند، رسانههای پویایی دارند و رسانه ملی در حال رسیدن به فرم است و باید بازنگری به فرم کنیم. تلویزیون فرم است و زمانی که نوع برنامه مشخص شود، فرم آن مشخص میشود. تلویزیون تکامل رادیوست و رادیو، تئاتر و روزنامه یک رسانه ایستا هستند، اما در بین اینها تنها تلویزیون پویاست.
مسعود آب پرور با اشاره به تغییر پارادایم رسانه ای امروز گفت: امروز گیم یا بازی، ژانر تأثیر گذار در تولیدات رسانه ای امروز است. هر قدر در تولیدات به این سمت نزدیک شویم، توانسته ایم با مخاطبین ارتباط بهتری برقرار کنیم.
آبپرور تصریح کرد: در حال حاضر فرهنگ معادل سرگرمی معنی شده است؛ به این معنا که سرگرمی به نوعی فرهنگ شده است و به نظرم در این سالها فرهنگ را از دست دادهایم و سرگرم سازی را عبث میدانستیم. به گفته این منتقد، برنامه «ضد گلوله» به دلیل استفاده از ترکیب ابداعات جدید در تولید برنامه خود توانسته به اهداف خود برسد.
وی افزود: ما هفت هنر داریم که عنصر مسابقه و یا بازی به عنوان هنر هشتم به آن اضافه شده است و نمیشود آن را نادیده گرفت. در برنامه «ضدگلوله» این عوامل در برنامه جمع آوری شدند و توانستند برنامه موفقی را به تولید برساند. وقتی محصولی را تولید میکنیم باید ببینیم که در بسته درست خود گنجانده شده یا نه که برنامه «ضد گلوله» این ویژگی را داشته است.
آب پرور ادامه داد: سنجش ارزش افزوده یک اثر بسیار مهم است. برای مثال در «ضدگلوله» که شاهد ترکیبی از بازی، حضور جوانها، هیجان و مسابقه هستیم، می توان حدس زد که این مستند می تواند در میان مخاطبان جایگاه خود را باز کند. به همین جهت باید قدر این گونه تولیدات و تولیدکنندگان آن را بدانیم.
انتهای پیام/