سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

در نشست خبری مطرح شد؛

دومین همایش بین‌المللی سواد رسانه ای، با موضوع خانواده برگزار می‌شود

دومین همایش بین‌المللی سواد رسانه ای و اطلاعاتی با موضوع خانواده و با هدف تبیین نقش و جایگاه مهم آن در عصر اطلاعات برگزار می شود.

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ نشست خبری دومین همایش بین المللی سواد رسانه ای و اطلاعاتی با حضور سید مرتضی موسویان رئیس مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، بهاره نصیری دبیر علمی همایش، محمد صادق افراسیابی دبیر کل همایش در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

نصیری دبیر علمی همایش در این مراسم گفت: دومین همایش بین المللی سواد رسانه ای و اطلاعاتی با موضوع خانواده به عنوان نهاد بنیادین اجتماعی و با هدف تبیین نقش و جایگاه مهم خانواده در عصر اطلاعات و جامعه شبکه‌ای برگزار می شود. در این همایش بر رویکردهای آموزشی، شناختی و تربیتی در دو بخش علمی پژوهشی و تجربی کاربردی تمرکز داریم.

وی افزود: در بخش علمی پژوهشی، چکیده مقالات متناسب با محورهای معرفی شده در 250 تا 350 کلمه به دبیرخانه همایش ارسال شده و در صورت تایید کمیته علمی، مقاله اصلی در قالب علمی پژوهشی در 6 تا 8 هزار کلمه نوشته می شود. همچنین در بخش تجربی کاربردی چکیده گزارش ایده ها، دستاوردها و تجارب مشارکت کنندگان در 150 تا 250 کلمه به دبیرخانه همایش ارسال شده و در صورت تایید کمیته علمی گزارش ایده ها دستاوردها و تجارب در قالب مقاله علمی تخصصی در 3 تا 6 هزار کلمه نگاشته می شود.

دبیر علمی همایش در خصوص معرفی و انتشار آثار برتر و برگزیده عنوان کرد: مقالات برتر ضمن ارائه در پنل های تخصصی، متناسب با کیفیت و امتیاز ارزیابی در نشریات علمی پژوهشی و علمی ترویجی منتشر خواهند شد. همچنین ایده ها، دستاوردها و تجارب برتر علاوه بر پوستر در کارگاه تخصصی همایش ارائه شده و به فراخور موضوع به نهادها و سازمان های سیاست گذار و حامی معرفی و در نشریات علمی تخصصی معرفی خواهند شد. تمامی مقالات و گزارش های علمی برگزیده در دو بخش مجزا در کتاب مقالات و گزارشات علمی همایش درج می شود.

وی در خصوص جایزه مقالات، ایده ها و گزارش های برتر اظهار داشت: متناسب با جایگاه احراز شده در همایش به برگزیدگان تندیس همایش، لوح تقدیر و جایزه نقدی اهدا خواهد شد. همچنین نویسندگان مقالات برگزیده به عضویت فعال انجمن سواد رسانه ای و انجمن علمی مدیریت دانش ایران در می آیند.

نصیری در خصوص مهلت ارسال آثار تصریح کرد: آخرین مهلت ارسال چکیده مقالات 31 خرداد ماه سال 97 و آخرین مهلت ارسال متن کامل مقالات، 31 مرداد 97 خواهد بود.

دبیر علمی همایش در خصوص موضوعات و محورهای بخش علمی پژوهشی بیان کرد: در بخش علمی پژوهشی به توانمندسازی، سبک زندگی، آموزش، دین و اخلاق می پردازیم. همچنین در بخش تجربی کاربردی، به تجربه نگاری های حوزه سواد رسانه ای و اطلاعاتی بر اساس موضوعات و محورهای بخش علمی پژوهشی و همچنین تولید رسانه ای مستند، فیلم کوتاه، انیمیشن، بازی های یارانه ای و تولیدات هنری در حوزه سواد رسانه ای و اطلاعاتی خواهیم پرداخت. البته طی روزهای برگزاری همایش با مشارکت سازمان ها و مراکز دولتی و غیردولتی برنامه های علمی، آموزشی و ترویجی متعددی مثل کارگاه های آموزشی، نشست های تجربه نگاری، میزگردهای علمی و نمایشگاه های دستاوردهای حرفه ای برگزار خواهد شد.

سپس، موسویان رئیس مرکز فناوری اطلاعات و رئیس همایش گفت: سعی شد محورهای همایش کاربردی باشد و بتوانیم چکیده علمی پژوهشی را به علمی کاربردی تبدیل کنیم. در خصوص پسوند سواد اطلاعاتی در دومین همایش بین المللی سواد رسانه ای هم باید بگویم، با توجه به اینکه ارتباط نزدیکی با دبیرخانه دسترسی آمار و اطلاعات دارم، می توانم بگویم که هنوز مردم حقوق خود را نمی دانند و این باعث شده کمتر از 50 درصد نهادها و دستگاه ها این همکاری اطلاعاتی را شروع کنند.

وی ادامه داد: در نشست های این همایش، افراد نخبه علاقه مند و دارای انگیزه را آموزش می دهیم و به نوعی آنها را جذب کار می کنیم. پروژه «فرهنگ یار» که یکی از اقدامات ما در این زمینه است، تا کنون 35هزار عضو گرفته است. کسانی که در این پروژه مشارکت می کنند افرادی هستند که برای آنها آموزش های مختلف گذاشته شده و در چرخه نیازهای روزانه باتوجه به علایقی که از خودشان می گیرند، کار فرهنگی را آغاز می کنند. ما هم وظیفه حمایت از تولیدکنندگان را به عهده داریم.

موسویان رئیس همایش سواد رسانه ای همچنین عنوان کرد: تاکنون نزدیک به 700 شخصیت حقیقی مجوز کسب و کار فرهنگی دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را دریافت کرده‌اند. آن‌ها در شبکه‌ای به نام شبکه ملی فرهنگ ثبت‌نام می‌کنند؛ در این شبکه مؤسسات حرفه‌ای موفق حضور دارند و ارتباط این عزیزان به صورت شبکه‌ای در حال شکل گیری است.

وی افزود: با این مفهوم، کار شبکه‌ای هزینه‌ها و موازی ‌کاری‌ها را کاهش می‌دهد و به افراد اجازه می‌دهد راه رفته توسط دیگران را دوباره طی نکنند. در این زمینه البته تجربه عملیاتی دقیق نداریم. البته کار شبکه‌ای را هم مانند کار تیمی نمی‌دانیم و آگاهیم در این زمینه مشکل بسیاری وجود دارد؛ چرا که بسیاری از پروژه‌ها در کانادا، آمریکا و اروپا با دستمزدهای کمتر در کشورهای توسعه‌ یافته پخش می‌شود و بسیاری از دانش‌آموخته‌های ما برای پروژه‌ها بیرون از کشور کار می‌کنند.

موسویان اظهار داشت: مدیریت پروژه (به شکلی که افراد را با ملیت و زبان‌های مختلف بتواند در یک پروژه بازی بدهد)، بلوغی را می‌خواهد و باید در این زمینه کار کنیم. ما در این زمینه کتاب کار شبکه‌ای را به تازگی ترجمه کردیم و ویراستاری آن کامل شده است. این کتاب مربوط به وزارت اقتصاد کشور آلمان است؛ این کتاب یاد می دهد چگونه از شبکه برای هم‌افزایی استفاده کنیم.

وی در خصوص افزایش شغل در حوزه دیجیتال عنوان کرد: امروز نزدیک به دو هزار شغل در سطح کشور در زمینه کسب و کار دیجیتال ایجاد شده است. کارهای بزرگی در این زمینه در حال انجام است. مثلا خانه مجتمع دیجیتال در شیراز با شبکه دو قرارداد سریالی در زمینه انیمیشن را بسته است. لازم به یادآوری است که تمام خانه‌های دیجیتال شخصیت خصوصی و مستقل دارند و فقط به ما موفقیت‌های خود را اعلام می‌کنند.

موسویان در پایان اظهار داشت: تعداد موجودیت‌هایی که دارای کد شامد هستند به 360 هزار رسیده است. این به ما کمک می‌کند راه برگشت به استفاده کنندگان از این محصولات را باز کنیم و از آن‌ها به عنوان کسانی که صاحب نظر هستند، نظر سنجی داشته باشیم. این نظرسنجی به صورت آنلاین توسط هوش مصنوعی عملیاتی خواهد شد. به شکلی که ما بتوانیم با این نظر سنجی از سلیقه استفاده کنندگان اطلاع پیدا کنیم. همچنین سعی داریم با شناخت بازار کشورهای فارسی زبان و عضو اکو، کسانی را که پذیرای تولیدات داخلی مان باشند، شناسایی کنیم .

محمدصادق افراسیابی دبیر کل دومین همایش سواد رسانه‌ای و اطلاعاتی گفت: در سال 95 نخستین همایش برگزار شد و ما تأکید داشتیم که نتایج این همایش مستندسازی شوند. در نتیجه نتایج این همایش در سه کتاب سواد رسانه‌ای و مسئولیت اجتماعی دو جلد و کتاب تحقیقات برگزیده همایش منتشر شد.

وی افزود: این همایش از 12 تا 14 آبان‌ ماه 97 با تأکید بر رویکردهای آموزشی، شناختی و تربیتی در دو بخش علمی ـ پژوهشی و تجربی ـ کاربردی برگزار می‌شود.

افراسیابی عنوان کرد: ما به دنبال این هستیم که هر رویدادی که در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی رخ می‌دهد پیوست سواد رسانه‌ای داشته باشد. البته در این جریان معاونت سینمایی نیز ما را همراهی کردند و در جشنواره فیلم فجر امسال پیوست رسانه‌ای داشتند. امیدواریم سایر نهادهای دیگر همانند معاونت مطبوعاتی نیز به این جریان بپیوندند.

حسن خجسته، دبیر شورای سیاست‌گذاری همایش و عضو هیات علمی دانشگاه صداوسیما گفت: طبیعی است افراد انتخاب می‌کنند به سراغ شبکه‌هایی بروند که مزیت بیشتری داشته باشد. ما در ایران دانش رسانه‌های اجتماعی را نداریم و بیشتر درک فنی داریم. باید به این نکته توجه کرد که پس از گذراندن مراحل فنی مرحله درک اجتماعی در طراحی شبکه‌های اجتماعی بسیار حائز اهمیت است. این در حالی است که به مرحله دانش اجتماعی در طراحی شبکه‌های اجتماعی داخلی توجه چندانی نشده است.

وی افزود: این در حالی است که جامعه ما جمع‌گراست. به عنوان مثال ما به عنوان عضوی در خانواده بسیاری از کارها را که می‌خواستیم انجام ندادیم یا بالعکس، بنابراین جامعه ما نیاز به شبکه‌های اجتماعی جمع‌گرا و کاربرانی با احساس مسئولیت دارد.محتوا در فضای مجازی به سه طبقه اصلی امور جاری (95 درصد) و در صد کمی اخبار و حوادث و لایه باریکی امور برنامه‌ریزی شده تقسیم می‌شود. در این میان امور جاری نیز خود به سه لایه مهم سرگرمی و حرف‌های سطحی (90 درصد)، درصد کمی امور کاربری و درصدی اطلاعات خاص طبقه‌بندی می‌شود.

 خسرو سلجوقی عنوان کرد: مناسب‌سازی فضای مجازی برای کودکان (از نوزاد تا 18 سال) از دغدغه‌های اصلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی محسوب می‌شود. در این راستا برگزاری این همایش با موضوع خانواده یکی از اقداماتی است که در این باره قرار است انجام شود.

سلجوقی ادامه داد: ما باید بتوانیم خانواده‌ها را آگاه کنیم تا بدانند چه میزان اطلاعاتی را باید مصرف کنند. این موضوع باید از سطوح پایین و در سنین مختلف آموزش داده شود. البته آنقدر این فضا امکان ظرفیتی دارد که ما می‌توانیم برای هر فرد آموزشی جداگانه داشته باشیم و در واقع رویکرد اصلی ما این است که به جای آموزش‌های رده‌بندی شده در گروه‌های سنی به سمت آموزش‌های فردی برویم.

وی اظهار کرد: یکی دیگر از اهداف برگزاری دومین همایش سواد رسانه‌ای تنظیم بازار عرضه و تقاضا است. ما باید نه تنها بازار را از تولیدات داخلی سیراب کنیم بلکه باید مخاطب را نیز به خرید این محصولات ترغیب کنیم. در حال حاضر محتواهای خوبی تولید شده‌اند اما بازار و مشتری آن‌ها را نشناختند. امیدواریم با افتتاح رسمی شبکه ایران کالا این مشکل نیز تا اندازه‌ای برطرف شود.

 

انتهای پیام /

 

نشست خبری دومین همایش بین‌المللی سواد رسانه ای برگزار شد

 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.