سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

ابراز تمایل چین به دوستی با تایوان پس از اقدامات مداخله‌جویانه آمریکا

پس از افزایش تنش‌ها به دنبال نزدیکی روابط آمریکا و تایوان، یکی از مقامات حزب حاکم چین از تعمیق روابط موجود میان پکن و این منطقه خودمختار خبر داد.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از رویترز، یکی از مقامات حزب حاکم کمونیست چین، روز شنبه اعلام کرد پکن تمایل دارد روابط دوستانه خود با تایوان را گسترش دهد. پیشتر چین اعلام کرده بود در صورت تصویب لایحه ای در خصوص افزایش روابط میان واشنگتن و تایوان، احتمال دارد پکن با این جزیره خودمختار وارد جنگ شود.

چین از تصویب احتمالی چنین لایحه ای از سوی آمریکا خشمگین شد و در خصوص نزدیکی روابط تایوان با واشنگتن ابراز نگرانی کرد. چین با اعلام هشدار در خصوص احتمال وقوع جنگ میان چین و تایوان اظهار کرد این منطقه خودمختار در صورت تکیه به کشورهای خارجی در آتش خشم پکن خواهد سوخت.

این لایحه برای تبدیل شدن به قانون و اجرای آن، تنها به امضای دونالد ترامپ نیاز دارد. براساس این قانون، مقامات بلندپایه تایوان «تحت شرایط احترام آمیز» اجازه ورود به آمریکا و دیدار با مقامات کاخ سفید را دارند و واشنگتن نیز در مقابل به تمامی مقامات آمریکایی در تمام سطوح اجازه خواهد داد به تایوان سفر کنند و با مقامات این منطقه دیدار و گفتگو داشته باشند.

چهارمین مقام ارشد حزب کمونیست چین روز شنبه موضع دوستانه تری در قبال تصویب این لایحه اتخاذ کرد و گفت: «ما دوستی و اتحاد خود را با هم میهنانمان در هنگ کنگ، تایوان، ماکائو و همچنین اتباع چینی خارج از کشور تقویت می کنیم.»

وی در ادامه با اشاره به تمایل شی جین پینگ برای تشکیل «چین واحد» اظهار کرد: «(حزب حاکم) از تمامی فرزندان ملت چین می خواهد برای همکاری با یکدیگر در راستای منافع ملی و تحقق رویای چین واحد تلاش کنند.»

هنگ کنگ نیز معضل دیگری برای حکومت مرکزی چین به حساب می آید. فعالان سیاسی در هنگ کنگ و تایوان به منظور وادار کردن حکومت مرکزی برای اعطای اختیارات بیشتر به این مناطق خودمختار در سال های اخیر تظاهرات گسترده ای برگزار کردند.

چین منطقه تایوان را یکی از استان های خودمختار و بخشی از خاک خود قلمداد می کند که حق برقراری روابط با کشورهای خارجی را به عنوان یک کشور مستقل ندارد. 

انتهای پیام/

ابراز تمایل چین برای دوستی با تایوان

برچسب ها: چین ، آسیا ، آمریکا
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.