سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

دلیل تعجب حضرت ام البنین (س) از شهادت امام حسین (ع)چه بود؟

زمانی که بشیر خبر شهدای کربلا را به مدینه آورد حضرت ام‌البنین (س) آمد و بشیر خبر شهادت فرزندانش را دادند ،اما ایشان درباره امام حسین (ع) سوال می‌کردند.

حجت‌الاسلام و المسلمین محمود ریاضت در گفت‌وگو با خبرنگارحوزه قرآن و عترت گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛در خصوص شخصیت حضرت ام‌البنین(س) گفت: درباره شخصیت حضرت ام‌البنین(س) همان تعبیری راباید گفت که امیرالمومنین علی (ع) به عقیل برادرشان می‌فرمایند: من یک خانمی می‌خواهم که اولا با اصالت باشد دارای خانواده اصیل باشد به تعبیر ما ایرانی‌ها سر سفره پدر و مادر بزرگ شده باشد. ویژگی دوم شجاع باشد زنی که شجاعت و شهامت داشته باشد چرا که ویژگی‌هایی که از مادر به فرزند می‌رسد خیلی بیشتر از ویژگی‌ که پدر به فرزند می‌رسد .

وی ادامه داد: نکته سوم که امام علی می‌فرمایند این است که در تعلیم و تربیت فرزندانش متخصص باشد و نکته چهارم با وقار، با احیا و با عفت باشد و زمانی که عقیل برادر امام علی(ع) به دنبال چنین خانمی می‌گردد حضرت ام‌البنین (س) را به امام علی(ع) معرفی می‌کنند البته اسم ایشان فاطمه است و بعداز ازدواج کنیه ایشان ام‌البنین (س)می‌شود. به خاطر اینکه خداوند چهار پسر از امیرالمومنین(ع) به ایشان عطا می‌کنند نام ایشان را ام‌البنین (س)می‌گذارند.

حجت‌الاسلام ریاضت در خصوص رشادت‌های حضرت‌ام‌البنین(س) ادامه داد: یکی از تعاریف رشادت این است که خیلی مقاوم ،حلیم و صبور باشد و در موارد مشکلات و مصائب تامل بالایی داشته باشد بعد از واقع کربلا حضرت ام‌البنین(س) با توجه به اینکه چهار فرزندشان در کربلا به شهادت رسیدند واقعیت اینجاست به هر مادری خبر شهادت چهار فرزند در یک روز بدهند خیلی طاقت فرساست اما حضرت ام‌البنین (س) با آن رشادتی که داشتند نه تنها این خبر را تحمل کردند بلکه این مصیبت را در برابر مصیبت امام حسین (ع) کوچک می‌دیدند زمانی که بشیر خبر شهدای کربلا را به مدینه آورد حضرت ام‌البنین (س) کنار بشیر آمد و ایشان خبر شهادت فرزندانش را دادند ،اما ایشان از بشیر درباره امام حسین (ع) سوال می‌کردند و اعتنایی به خبر شهادت فرزندان خود نکردند زمانی که بشیر خبر شهادت امام حسین (ع) را گفتند حضرت ام‌البنین (س) خیلی با تعجب نگاه می‌کردند بشیر می‌گوید تا آن زمان نمی‌دانستم آن خانم کیست؟ از بقیه سوال کردم که این خانم را معرفی کنند و به من گفتند مادر حضرت عباس (ع) است و به حضرت ام‌البنین(س) گفتم چرا شما باور نمی‌کنید امام حسین‌ (ع) به شهادت رسیدند.

حضرت ام‌البنین (س) فرمودند: چون من کسی را همراه امام حسین (ع) فرستادم که کسی جرات نکند با وجود عباس(ع) به امام حسین(ع) نزدیک شود و بشیر قصه شهادت حضرت عباس (ع) را به حضرت ام‌البنین (س) بیان می‌کنند حضرت ام‌البنین(ع) می‌فرمایند: فرزندان من و هر کسی که در این فلک روزگار زندگی می‌کنند به فدای امام حسین (ع) و خود این موضوع عظمت مادر را می‌رساند که شهادت فرزندانش را در برابر شهادت امام حسین (ع) کوچک می‌بیند و آن چیزی که طاقت فرسا و غیر قابل تحمل می‌داند شهادت فرزندانش نیست بلکه شهادت امام حسین (ع) می‌داند و این نشان می‌دهد که این مادر در تحمل مصیبت فرزندانش استقامت داشته و از همه مهمتر این است که به باور، اعتقاد‌های خود ملتزم بوده است و امام حسین (ع) را ولی و امام خود می‌دانسته و حاضر بوده همه چیز را فدای امام حسین (ع) کند تا امام حسین (ع) زنده باشد و برای ایشان مهم نبود فرزندانش شهید شدند.

کارشناس مذهبی عنوان کرد: حتی این موضوع را در رفتار فرزندان حضرت ام‌البنین (س) می‌بینیم و آن چیزی که در صحنه کربلا برای آن‌ها مهم این است که یک مو از سر امام حسین (ع) کم نشود و این محصول تربیت حضرت ام‌البنین (س) است و آن زمان که امام علی (ع) به عقیل  می‌فرمایند که کسی را برای همسری من انتخاب کنید که بتواند بچه تربیت کند و حضرت ام‌البنین (س) آن را به خوبی ایفا می‌کند.

حجت‌الاسلام و المسلمین ریاضت اظهار داشت: نکته دیگری که درباره حضرت ام‌البنین باید بگوییم این است که دست به خیر بودن حضرت ام‌البنین (س) است .حتی بعد از واقعه کربلا این کمک رسانی و رسیدگی به محرومان پررنگ شد البته این موضوع در خانه اهل بیت (ع) یک امر نهادینه شده است بعد از حضرت زهرا (س) در کمک‌رسانی به محرومان حضرت ام‌البنین (س) حرف اول را می‌زدند و این محصول تربیت در محضر امیر‌المومنین (ع) است.

وی در خصوص گریه های بی امان حضرت ام البنین (ع)برای امام حسین (ع)بیان کرد:حضرت ام البنین (س) در همه ویژگی‌های اخلاقی سرآمد هستند در بروز عواطف و احساسات هم یک مادر است طبق نقل تاریخ در قبرستان بقیع حاضر می‌شدند و چهار صورت قبر درست می‌کردند و می‌فرمودند به من ام‌البنین (ع) نگویید، چرا که ام‌البنین برای زمانی است که من صاحب فرزندان بودم و الان فرزندی ندارم، اما در بین ابراز احساساتی که می‌کردند بیشتر نام امام حسین (ع) را می‌بردند و می‌گفتند به فدای تو که کسی نبود یاری‌ات کند وبرایت اقامه عزا به پا دارد ،امام حسین (ع) برای حضرت ام البنین (س) خیلی پررنگ بود و به باورهای خود اعتقاد راسخ داشت و هیچ مسئله‌ای باعث نشد از اعتقاد خود غافل شود.

وی در خصوص رفتار حضرت ام‌البنین (س) با فرزندان حضرت فاطمه (س) عنوان کرد: زمانی که حضرت ام‌البنین (س) با حضرت علی (ع) ازدواج می‌کنند. امام حسین (ع) 20 ساله و امام حسن (ع) 22 ساله هستند و حضرت زینب هم 16 ساله هستند و همه تشکیل خانواده داده بودند، اما نقل شده است حضرت ام‌البنین (س) نسبت به فرزندان امیرالمومنین (ع) شاید از یک مادر بیشتر مایه می‌گذاشتند و نقل‌هایی که در تاریخ است بچه‌های حضرت زهرا (س) احساس نامادری نسبت به ام‌البنین (س) نمی‌کردند و واقعا هیچ فرقی بین فرزندان خود و امیرالمومنین نمی‌گذاشت و اعتقاد ایشان به فرزندان حضرت زهرا (س) شگفت‌انگیز است و همه این رفتارها به خاطر اعتقاد ایشان به ائمه اطهار بود. حضرت ام‌البنین (س) یک خانم مسلمان و مومنه هستند و به آیه تطهیر و ولایت این خانواده باور دارد و ایشان در مسیر ایمانی حرکت می‌کند و مفتخر است همسر امیرالمومنین (ع) هستند و برای اهل بیت (ع) مادری می‌کند و نقش مادر را برای آنها ایفا می‌کند.

حجت‌الاسلام والمسلمین ریاضت در خصوص وفات حضرت ام‌البنین (س) تصریح کرد: ایشان بر اثر بیماری در مدینه از دنیا می‌روند اما برخی‌ها گفتند به خاطر گریه‌هایی که در بقیع می‌کردند بیماری برای آنها حاصل شد که به خاطر آن از دنیا رفتند و روایت‌های مختلفی در وفات حضرت ام‌البنین(س) وجود دارد.

حجت‌الاسلام والمسلمین ریاضت در خصوص بهترین الگوی بانوان خاطرنشان کرد: ما بعد از حضرت زهرا (س) و زینب کبری (س) اگر بخواهیم الگوی جامعه‌ای برای بانوان مسلمان و مومنه ارائه بدهیم حضرت‌ ام‌البنین (س) بهترین و جامع‌ترین الگو برای زنان ما هستند.
انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۸
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۱۶:۲۸ ۰۳ مهر ۱۳۹۸
جانم‌تنم‌فدای امام حسین وعباس وفرزندانم وبرادرانم همشون فدای حضرتعباس وامام حسین
ناشناس
۱۳:۲۸ ۱۶ اسفند ۱۳۹۶
درود و صلوات براین بانوی بزرگ گیتی
دانیال
۰۳:۰۸ ۱۲ اسفند ۱۳۹۶
سلام ودرود بر مادر ادب
ناشناس
۰۰:۵۷ ۱۲ اسفند ۱۳۹۶
درود بر حضرت ام البنین س بانوی بزرگ اسلام ایشان الگوی خوبی برای بانوان هستند
شهروند
۲۱:۴۹ ۱۱ اسفند ۱۳۹۶
الهم عجل لولیک الفرج...اسلام علیک یا ام البنین
شهاب
۲۱:۰۷ ۱۱ اسفند ۱۳۹۶
سلام و درود به دوستان عزیز
اگه امکان داره میخواستم اسامی بقیه فرزندان یا نوه های حضرت علی علیه السلام رو که در کربلا حضور داشتن بدونم
ممنون و‌متشکر
ناشناس
۰۹:۰۱ ۱۳ اسفند ۱۳۹۶
به کتاب بسیار خوب منتهی الامال مرحوم حاج شیخ عباس قمی مراجعه کنید. کتابهای مهدی خدامیان آرانی از پایگاه اطلاع رسانی نابناک مراجعه شود.
ناشناس
۲۰:۵۹ ۱۱ اسفند ۱۳۹۶
اجرتون با خدا ممنون
علی
۲۰:۵۹ ۱۱ اسفند ۱۳۹۶
درود خدا بر خانم ام البنین وفرزندان با ادبش همچون اقا ابولفضل ع یه الگوی واقعی برا جامعه اسلامی
ناشناس
۲۰:۱۹ ۱۱ اسفند ۱۳۹۶
ماخاک پای این امامان معصوم نمیشویم سروجانم فدای حضرت عباس حضرت امام حسین حضرت زهرا وحضرت ام لبنین ع قربونشون برم که سال 93 رفتم بابوس حضرت عباس حضرت امام حسین خداوند نصیب همه ایرانیان کنه که بروند ازنزدیک بینلحرمین راببینند
ناشناس
۲۰:۱۵ ۱۱ اسفند ۱۳۹۶
درود بر امامان راستین وخاندان پاکان
ناشناس
۱۹:۴۵ ۱۱ اسفند ۱۳۹۶
این کارشناس چرااسم بقیه فرزندان ام البنین رانگفتند؟
ناشناس
۱۶:۵۲ ۱۱ اسفند ۱۳۹۶
عباس پسر اسماء بنت عمیس است دلیل امان نامه هم همین بود .همان که در تاریخ به
نام عون می شناسند .
ناشناس
۱۶:۴۴ ۱۱ اسفند ۱۳۹۶
پند آموز بود
یاسر حسنی کبوترخانی
۱۶:۴۴ ۱۱ اسفند ۱۳۹۶
خدا کنه همه مثل حضرت ام البنین بخشش ومهربان باشیم وایشون سرمشق ما تو زندگی باش
ناشناس
۱۵:۵۹ ۱۱ اسفند ۱۳۹۶
جالب بود تشکر
ناشناس
۱۳:۱۶ ۱۱ اسفند ۱۳۹۶
سلام و رحمت خداوند بر حضرت ام البنین باد
سید حسین
۱۲:۵۸ ۱۱ اسفند ۱۳۹۶
سلام بر عظمت مادران آسمانی ، سلام بر صبر و شکیبایی مادران شهدا
ابراهیم آریاوند
۱۲:۴۹ ۱۱ اسفند ۱۳۹۶
درودخدابریکایک امامان ومعصومین(ع)
ناشناس
۱۲:۳۵ ۱۱ اسفند ۱۳۹۶
جانم فدای یا ام البنین
عبدالرحمن ارزانی قلعه نوی
۱۱:۵۴ ۱۱ اسفند ۱۳۹۶
امروز ، سالروز وفات حضرت فاطمه ام البنین « سلام الله علیها » و روز تکریم مادران و همسران شهداست.

سالروز وفات آن بانوی گرامی تسلیت و تعزیت باد .

اللهم عجل لولیک الفرج
یوسف
۱۱:۰۹ ۱۱ اسفند ۱۳۹۶
اگربه گفته شمازمان ازدواج امام علی (ع)امام حسن ع, وامام حسین ع وحضرت زینب س بترتیب 22،20و16 ساله بودن پس چند سال بعدازشهادت خانم فاطمه زهرا, ازدواج دوم امام علی (ع) رخ داده
ناشناس
۱۳:۳۸ ۱۱ اسفند ۱۳۹۶
12 سال بعد از شهادت حضرت فاطمه
ناشناس
۱۳:۴۴ ۱۱ اسفند ۱۳۹۶
ممنون
ناشناس
۱۰:۵۳ ۱۱ اسفند ۱۳۹۶
شیرزن بودن فدای همشون
ناشناس
۱۰:۳۱ ۱۱ اسفند ۱۳۹۶
السَّلامُ عَلَیْکَ یا اَباعَبْدِاللَّهِ وَ عَلَی الاَْرْواحِ الَّتی حَلَّتْ بِفِناَّئِکَ
ناشناس
۰۹:۱۸ ۱۱ اسفند ۱۳۹۶
جانم فدایت یاحضرت ام البنین
ناشناس
۰۸:۵۰ ۱۱ اسفند ۱۳۹۶
واقعا شیرزنی بودن خداوندا مقامشان را بیشتر بیشتر کن