سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

ایجاد بانک بذر و دانه گیاهان برای مقابله با گرم شدن کره زمین

دانشمندان هراسناک از آینده گرم کره زمین با افزایش میزان تولید گاز‌های گلخانه ای، بانکی از بذر و دانه‌های گیاه ایجاد کرده اند تا نسل‌های آینده با بحران نابودی گیاهان مواجه نشوند.

به گزارش خبرنگار حوزه فن‌آوری‌های نوین گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ کارشناسان نروژی ۱۳ میلیون دلار صرف ساخت یک آزمایشگاه و محل نگهداری از دانه گیاهان مختلف در قطب شمال کرده اند.

محققان نروژی از سال ۲۰۰۸ ایده ساخت محفظه نگهداری بذر جهانی را مطرح کرده و از سراسر جهان بذر دانه‌های مختلف را جمع آوری کرده اند؛ آن‌ها هدف از این طرح را محافظت از دانه‌ها دربرابر گرم شدن کره زمین و نابودی برخی گونه‌های گیاهی و یا بروز فجایع جهانی همچون زلزله، جنگ اتمی و مواردی از این دست اعلام کرده اند.

همچنین یک انبار غله نیز در این مکان ساخته شده است تا درصورت بروز قحطی، خشکسالی و مواردی از این دست مردم جهان دسترسی به این انبار خوراکی داشته باشند، البته این انبار ظرفیت محدودی دارد.


مدیران این پروژه اعلام کرده اند درحال اضافه کردن بخش‌های جدیدی به آن پس از ۱۰ سال از راه اندازی مانند واحد‌های اضطراری، یخچال‌های بزرگ و سایر تجهیزات الکتریکی هستند که همگی داخل یک تونل زیر زمینی در فضایی کاملاً سرد مورد استفاده قرار می‌گیرند.

این مرکز یک بانک جهانی از ژنتیک انواع گونه‌های گیاهی در صورت وقوع بلا‌های طبیعی است و تاکنون بیش از ۵۰۰۰ هزارنوع دانه و بذر در آن گردآوری شده است که البته قابلیت افزایش ظرفیت تا ۲.۲۵ میلیون بذر را در آینده خواهد داشت؛ محل این بانک ژنتیک در جزیره (Spitsbergen) در ساحل شمالی کشور نروژ است.

در این مرکز همچنین برخی کتاب‌ها و دست نوشته‌های بسیار ارزشمندی به شکل دیجیتال نگهداری می‌شوند.

منبع:Dailymail

انتهای پیام/

منجمد کردن گیاهان در قطب شمال برای جلوگیری از گرم شدن کره زمین

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.