سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

خانه تکانی رسم دیرینی که باید رعایت اصول صرفه جویی انجام شود

خانه تکانی که از دیر باز در ماه های پایانی سال برای استقبال از بهار انجام می شود بر گرفته از تازگی و نو شدن است.

به گزارش  خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه ؛  خانه تکانی گاه از دل و است و درون ،گاه تراوش می کند از بیرون و دل ها صاف می شود زلالی فواره می کند تا بتکاند کدورت ها تلخی ها ناکامی ها را.

با پاک شدن دل شروع می شود خانه تکانی بیرون که خانه است و منزل گاه امن ؛ افراد خانه های خود را از گرد و خاک پاک می کنند ولی نباید فراموش شود که خانه تکانی اصلی تغیر و تحول در رفتارها ، پاک شدن دل ها از کینه ها وکدورت ها  است.

خانه تکانی که از دیر باز در ماه های پایانی سال برای استقبال از بهار انجام می شود بر گرفته از تازگی و نو شدن است.

خانه تکانی، اولین مشخصه نزدیک شدن به سال نو و روزهایی دیگر است سالی که در آن باید گرد غبار را از وسایل منزل زدود اما در این بین توجه به برخی مسایل ورعایت کردن نکات ازاهمیت بیشتری برخورداراست.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری استان کرمانشاه گفت:در ایام پایانی سال یا ایام خانه تکانی مصرف آب یک و نیم برابر افزایش می یابد.

علیرضا تخت شاهی گفت:این افزایش در ماه اسفند معادل مصرف آب در فصل گرما است که بین 20 تا 25 روز ادامه دارد و بیش از 270 لیتر در شبانه روز است

اما آیا این میزان مصرف صحیح است قرار نیست همه چیز را با آب و آن هم در منزل بشوییم، بلکه گاهی در بسیاری از بخش‌های خانه‌تکانی عید نیازی به مصرف آب نیست مثلا حیاط را می توان با جارو نیز تمیز کردو برای شست و شوی فرش، موکت و پرده می توان به قالی شویی یا خشکشویی مراجعه کرد.

 

رئیس اتحادیه قالیشویی‌های کرمانشاه گفت:امسال حدود 10 درصد شست و شوی فرش در کرمانشاه نسبت به سال گذشته افزایش می یابد و تا پایان فروردین سال آینده ثابت است.


محمود فیضی گفت: قیمت شست و شوی هر مترمربع فرش دستباف 3600 تومان، فرش ماشینی دو هزار تومان، موکت 900 تومان و رنگ برداری هر مترمربع پنج هزار تومان است.

وی گفت: 41 قالیشویی مجاز در سطح شهر کرمانشاه وجوددارد.

اما فقط مصرف آب و مراجعه به قالی شویی مهم نیست تمام افرادی که در خانه تکانی با موادشوینده سروکاردارند باید نکات بهداشتی را رعایت کنند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: تماس طولانی پوست با مواد شوینده از عوامل ایجاد حساسیت و بیماری‌های پوستی است.

ابراهیم شکیبا گفت:اسید مواد شوینده باعث ناراحتی‌ها و حساسیت‌هایی می شود که مشکلات پوستی تنفسی را به همراه دارد.

باید بدانیم عید باتمام زیباییهایش اگر صحیح به پیشوازش برویم عید سرشار از خوشی را برایمان به همراه خواهد داشت.

انتهای  پیام/ز

 

 

خانه تکانی در ایام پایانی سال 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.