سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

افتتاح نخستین مرکز علوم انسانی دیجیتال کشور در شیراز

نخستین مرکز علوم انسانی دیجیتال کشور در دانشگاه شیراز افتتاح و راه اندازی شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ امیر سعید مولودی رئیس مرکز دیجیتال علوم انسانی دانشگاه شیراز از افتتاح و راه اندازی نخستین مرکز علوم انسانی دیجیتال کشور که حوزه‌ای میان رشته‌ای و حاصل تلفیق علوم انسانی، کامپیوتر و هوش مصنوعی است خبر داد و گفت: این مرکز می‌تواند منشا تحولی در مطالعات علوم انسانی به لحاظ روش شناسی باشد.

وی افزود: استفاده از هوش مصنوعی برای پژوهش در حوزه علوم انسانی موجب افزایش کیفیت اینگونه پژوهش‌ها می‌شود.

مولودی بیان کرد: در مرکز علوم انسانی دیجیتال دانشگاه شیراز در پنج سرفصل اصلی، فعالیت پژوهشی انجام می‌شود که شامل ساخت پایگاه‌های بزرگ و پایگاه‌های داده‌ای دیجیتال در حوزه‌های مختلف علوم انسانی، داده کاوی، پردازش زبان طبیعی و تهیه و تولید نرم افزار‌هایی در حوزه زبان فارسی، مصور سازی و تولید نقشه‌های تصویری و سه بعدی، برچسب زنی زبانی پایگاه داده و همچنین ساخت و طراحی بازی‌های رایانه‌ای است.

رئیس مرکز دیجیتال علوم انسانی دانشگاه شیراز گفت: با ایجاد چنین مرکزی کار‌های متعددی شکل می‌گیرد که از جمله آن ها، درآمد زایی از طریق فراهم کردن دسترسی افراد به داده‌های به وجود آمده، درآمدزایی از طریق تهیه محصولات با زبان‌های آموزشی مختلف و درآمدزایی از طریق تهیه و اعتبار سنجی آزمون‌های مختلف زبان است.

وی، با اشاره به اینکه در برخی مراکز علوم انسانی دیجیتال، رشته علوم انسانی دیجیتال در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری وجود دارد، گفت: دانشگاه شیراز در این زمینه با دانشگاه 'لوون' بلژیک تفاهم نامه منعقد کرده تا این مقاطع در دانشگاه شیراز هم ایجاد شود.

مولودی، راه اندازی نخستین مرکز علوم انسانی دیجیتال کشور در شیراز را حرکتی ارزشمند در حوزه علوم انسانی توصیف کرد و گفت: با پژوهش‌هایی که از این طریق تهیه و ارایه می‌شود می‌توان پاسخگوی افرادی باشیم که دیدگاهی غیر علمی به این حوزه دارند.
انتهای پیام/ر

افتتاح مرکز علوم انسانی دیجیتال دانشگاه شیراز

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.