سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

تیترامشب؛

عرضه و تقاضای نامتوازن؛ چالش اصلی رشته های فنی مهندسی در کشور

رئیس دانشگاه علم و صنعت در تیتر امشب گفت: عرضه و تقاضای نامتوازن در دانشگاه و صنعت چالش اصلی رشته های فنی مهندسی در کشور است، معضلی که موجب کم کاری و بیکاری بیشتر در این رشته شده است.

به گزارش  گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان؛ محمدعلی برخورداری رئیس دانشگاه علم و صنعت گفت: روزی که من مهندس شدم جایگاه مهندسی مشخص بود. امروز هم پیشرفت های ما در علم مهندسی کم نیست. در سد سازی در مترو در نیروگاه ها در هوا فضا و در رشته های مهندسی پیشرفت های خوبی داشته ایم.
او افزود: امروز با چالش وکم کاری مواجه هستیم چالش هایی که داریم این است که سیستم عرضه و تقاضای ما به هم خورده است. تقاضا برای مهندس ما صنعت است و دانشگاه عرضه کننده مهندس که امروزه سیستم عرضه و تقاضا به هم خورده است. عرضه مهندسین در دانشگاه ها روز به روز افزایش یافته است و غیر متناسب رشد کرده است و تقاضا کاهش یافته است، بهم خوردن عرضه و تقاضا موجب بیکاری بیشتر شده است و دانشگاه های ما به سمتی رفته است که بیشتر به سمت عرضه رفته اند بنابراین مهندسین ما متهم به کم کاری هستند.



رئیس دانشگاه علم و صنعت گفت: اگر کمیت را کنترل می کردیم کیفیت نیز کنترل می شد. دانشگاه های ما هنوز در به روز شدن به جایگاه خود نرسیده است. امروز بزرگترین چالش دانشگاه های پیشرو و بزرگ ما فناوری و کارافرینی است. صرفا نباید پایه های اموزش برای رشته های فنی مهندسی لحاظ شود بلکه باید مهارت های لازم نیز اموزش داده شود و به لحاظ کاربردی باید این زمینه در دانشگاه ها فراهم شود.
برخورداری گفت: در تمام رشته های مهندسی دانشجویان با رشته های کاربردی نیز آشنا می شوند و نوعی تخصص کاربردی را آموزش می بینند اما شرکت ها و متقاضیان نیرو شاید متناسب با رشته های کاربردی ما نتوانند مهندسین را جذب کنند.

برخورداری درباره اقدامات عملی برای کارافرینی دانشجویان گفت: در دانشگاه های پیشروی ما این اقدامات شروع شده است اما در جاهایی هم هنوز عقب هستیم. در اموزش های مهارتی عرضه و تقاضا بازهم تاثیر فراوان دارد. مشکل اینجاست که صنعت ما در جذب نیرو فعال نیست. ما در همه رشته ها یک سری دروس اختیاری قرار داده ایم که هرکس با توجه به علاقه و سلیقه در این رشته ها فعالیت داشته با شد اما دانشگاه ها عملا رشته هایی را ارائه میدهد که استاد داشته باشد. دانشجو تعیین کننده نیست. مجموعه اموزش عالی و دانشگاه ها این چالش ها را درک می کنند و در جهت بهبود کار می کنند. عمده تلاش دانشگاه ها تمرکز روی کارآفرینی است. شرکت های دانش بنیان از فارق التحصیلان تشکیل شده است اما هنوز این شرکت ها کم است. امید است که این شرکت ها توسعه یابد تا در جهت اشتغال بیشتر گام هایی برداشته شود.

رئیس دانشگاه علم و صنعت گفت: کسی که می خواهد مهندس شود باید بداند که مبنای لازم ریاضی است و اول باید دانش را بداند بعد تکنیک را یاد بگیرد، مبنای دانشگاه اول آموزش است در حالیکه در کار تکنیک مهم است.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی شریف گفت: در سال های اخیر نظام مهندسی در پیشرفت و استقلال کشور نقش بسزایی داشته است.


محمدرضا موحدی با تاییدکم کاری دانشگاه ها در مورد تربیت متخصصان و مهندسان مورد نیاز بازار کسب و کار و صنعت کشور افزود: تاکنون دانشگاه ها سیاست تدوین شده ای در مورد تربیت نیروهای کارآمد را دنبال نمی کردند و بیشتر کمیت را در نظر می گرفتند. او گفت: دانشگاه باید آموزش و پژوهش را به گونه ای دنبال کند که کارایی داشته باشد.

موحدی به کیفیت و بازنگری مناسب وضعیت کشور اشاره کرد و گفت: در واقع دانشگاه ها تا کنون صرفا بدون در نظر گرفتن نیاز جامعه؛ پرکاری داشته است و خروجی تعدادمهندسین کشور مد نظر بوده است.

او در توضیح اینکه چرا آموزش دانشجویان رشته های تحصیلی مهندسی تخصصی نیست، افزود: فارق التحصیلان رشته های مهندسی می بایست در حین کار در واحدهای صنعتی، آموزش تخصصی و کاربردی را فرا می گیرند.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی شریف با پیشنهاد اینکه می بایست در دانشگاه ها دروس ارائه شده باید کاربردی باشد افزود: در کنار آموزش واحدهای تحصیلی باید مهارت های تعامل با محیط کار، حل مسئل پیچیده صنعت و باز کار، ایده پروری و برخی مهارت های دیگر آموزش داده شود.
او بازنگری در محتوی دروس و آموزش های تخصصی در دانشگاه ها را خواستار شد.


سعید حسن زاده استاد دانشگاه در ارتباط تلفنی درباره تناسب آموزش ها در دانشگاه ها با شغل مهندسی گفت: در حال حاضر وضعیت دانشگاه های ما خصوصا در فضای فنی مهندسی در جایگاه مهندسی کپی با سی سال تاخیر از دانشگاه های امریکاست. ایراد اول به فضای دانشگاهی ما وارد است تا صنعت.
او افزود: آموزش ها فرازمانی و فرامکانی و فرا انسانی درنظر گرفته شده بنابراین مشخص است که فارق التحصیلان ما وقتی وارد بازار کار می شوند توانایی های لازم را ندارند؛ در واقع کار هست ولی نیروی لازم را متناسب با کار نداریم.

حسن زاده در ادامه گفت: در رشته برق به طور مثال رشته های تخصصی مختلف داریم بنابراین برای دانشگاه فرقی ندارد که استعدادها چیست و ما در حقیقت کسانی را تربیت می کنیم که فقط به بتوانند آموزش دهند.

او درباره آموزش های لازم در دانشگاه ها نیز گفت: آموزش دانشگاهی ما شدیدا نیازمند تربیت چندبعدی است چون در غیر این صورت در چندسال آینده به ریزش های عمده ای خواهیم رسید. آموزش های ما نسبت به سی سال گذشته تغییر چندانی نداشته است.

شاگرد اول دانشگاه ها طبق رزومه ای که دارد هدف اصلی اش خروج از کشور است نه کارآفرینی که عمده دلیل آن پر شدن فضای آی تی است .
او درباره آموزش های پیرامونی گفت: دردانشگاه ها به جای اینکه اموزش ها از کل به جز باشد برعکس است و به جای اینکه دانشجو به دنبال اموزش های لازم برود و به دنبال کارافرینی برود فقط دانشجویان ما براساس یک برنامه پیش می رود و بیشتر مهندسین ما ریاضی زده هستند و نرم افزارهای لازم در دانشگاه ها اموزش داده نمی شود.

منبع: سایت شبکه خبر

انتهای پیام/

بررسی چالش های اصلی دانشجویان رشته مهندسی

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.