سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد:

پرونده حاشیه ساز خرید واگن های مترو به کجا رسید؟/ پورسانت‌های 200 هزار یورویی لابلای واگن‌ها!

مدتی است بحث مشارکت با شرکت های مطرح خارجی برای تولید واگن مطرح شده اما موانع خارجی و داخلی روند مذاکرات را به تاخیر می اندازد.

 به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،برای تکمیل سیستم ریلی متروی کشور نیاز به ۴۰ هزار واگن جدید داریم و تا ده سال آینده نیاز کشور به این واگن‌ها باید تامین شود.اکنون 1300 واگن مترو در کشور وجود دارد که هزار واگن در تهران و بقیه در کلان شهرهای دیگر فعال هستند. تمام این واگن‌ها متعلق به کارخانه CRC چین بوده و جنس همه آن‌ها از کربن استیل است.
 
در تمام دنیا استفاده از کربن استیل در ساخت واگن منقرض شده است زیرا هر واگن کربن استیل 3 تن سنگین تر از واگن‌های آلومینیومی بوده و در مجموع با ادوات و تجهیزات دیگر وزن هر واگن کربن استیل 10 درصد از واگن‌های آلومینیومی بیشتر می‌شود و در نتیجه واگن‌های کربن استیل علاوه بر طول عمر پایین تر استقامت کمتری دارند و همچنین موجب هدر رفت سوخت بیشتر و آلودگی بیشتر محیط زیست می‌شوند.

از طرف دیگر، کارخانه های واگن سازی داخلی در این سالها توانسته اند ، 28 درصد پروسه ساخت واگن مترو را در داخل کشور اجرا کنند و برای 72 درصد مابقی نیاز به واردات داشته ایم.همچنین اکنون این 5 کارخانه واگن سازی مترو تنها با حدود 15 درصد توان خود مشغول فعالیت هستند و این موضوع نشان دهنده وجود ضعف اساسی در این صنعت ملی است. بعد از 15 سال هنوز نتوانسته‌ایم صنعت واگن سازی را در کشورمان بومی کنیم در حالی که در افق 1404 هدف گذاری شده بود تا این صنعت بتواند 55 درصد نیاز واگن سازی کشور را تامین کرده و حتی پیش بینی شده بود در صورت تزریق منابع مالی بیشتر به صنعت واگن سازی به 85 درصد تولید واگن مورد نیاز در داخل دست یابیم.

کارخانه CRC چین در مناقصه‌ای که در سال‌های گذشته رخ داد هر واگن را با قیمت یک میلیون و 220 هزار یورو به ایران فروخت در صورتی که قیمت جهانی واگن، آن هم برای واگن‌های آلومینیومی 990 هزار یورو بود. جالب است بدانیم که تنها کارخانه‌ای که در کل دنیا و حتی خود چین واگن با جنس کربن استیل می‌سازد،‌ همین شرکت CRC چین است که متاسفانه این خط را برای تولید محصول و صادرات به ایران زنده نگه داشته است ؛با یک ضرب و تقسیم ساده ذهن خیلی از کارشناسان و مردم به سمت پورسانت های میلیونی در قراردادهای واگنی می رود.

با توجه به همه این موارد روشن است که تغییر بنیادی دیدگاه نسبت به ساخت و واردات واگن‌های مترو در آینده ضروری بوده و در صورتی که فکر عاجلی برای این صنعت کلان کشور نشود باید منتظر آلودگی بیشتر در کلان شهرها و صرف هزینه‌های هنگفت جانبی آن باشیم.

سال گذشته بود که وزارت صنعت، معدن و تجارت از طریق سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران به موضوع خرید واگن‌های مترو ورود کرد و مذاکراتی با شرکت آلستوم‌ فرانسه و ترنس مش هولدینگ روسیه صورت گرفت. در پی آن نیز مسئولان امور بین‌الملل ایدرو جلسات مشترکی را با شرکت اشتدلر سوئیس و زیمنس آلمان صورت دادند. همچنین شرکت واگن سازی پوژن چین نیز وارد گود رقابت شد و کم کم مسئولان توانستند با چانه زنی قیمت هر واگن آلومینیومی که به روزترین واگن ساخته شده در کل جهان بود را حتی تا 960 هزار یورو کاهش دهند.

در مذاکرات مذکور 2 هدف مهم پیگیری می‌شد؛ اول انتقال تکنولوژی و دوم افزایش اشتغال زایی. مسئولان روابط بین‌الملل در پی آن بودند که بتوانند با بستن قرارداد با بهترین کارخانه‌های تولید کننده واگنی در دنیا علاوه بر ورود فناوری جدید به کشور کارخانه‌های واگن سازی داخلی را که تنها با 10 درصد ظرفیت خود کار می‌کردند، فعال کنند.

نکته مثبت دیگر قراردادهای جدید واگنی، استفاده از منابع فاینانس خارجی و به کار گیری منابع کم از طرف ایران بود که می‌توانست موجب ذخیره منابع بیشتری در این حوزه در کشور شود.بر اساس مصوبه سازمان برنامه و بودجه، 2 هزار میلیارد یورو برای خرید واگن اختصاص داده شده بود اما مسئولان ادعا می‌کردند که می‌توانند با 400 میلیون یورو قائله پر سرو صدای خرید واگن‌های مترو را خاتمه دهند.

از طرف دیگر بسیاری از کارشناسان امر اعتقاد دارند که ورود شرکت‌های معتبر اروپایی و بستن قرارداد با ایران می‌تواند زمینه ساز تحکیم روابط بین‌الملل کشور شده و دست اتحادیه اروپا را برای از سر گیری تحریم‌ها کوتاه ‌کند، زیرا کشورهای سوئیس و آلمان عضو شورای 1+5 بوده و با ورود شرکت‌های معتبر این کشورها، بسیاری از کشورهای دیگر نیز به بازار ایران اعتماد کرده و این موضوع می‌تواند ورود بسیاری از شرکت‌های خارجی به کشور باشد.

مشارکت با شرکتهای مطرح خارجی برای ساخت واگن های مترو

ادامه مسیر پر چالش گفتگوها برای مشارکت تولید با شرکت های مطرح خارجی، امری است که این روزها اذهان بسیاری از مسئولان و تصمیم گیران را به خود مشغول کرده است و بنظر می آید موانع خارجی و بعضا داخلی در این میان،روند مذاکرات را به تاخیر می اندازد و باید دید مسئولانی که سال ها با سیاست های اشتباه خود نتوانستند کارخانه های واگن سازی داخلی را به خودکفایی برسانند و حتی بسیاری از این کارخانه ها همچون کارخانه واگن پارس و پلور سبز  را به ورطه نیمه تعطیلی کشاندند،آیا این بار هم با اتخاذ سیاست هایی که در آن منافع ملی تحت الشعاع منافع شخصی قرار گرفته است ،دست به واردات صرف و بی هدف از خارج خواهند زد یا با تنظیم قراردادهای درست، کشور را در طول زمان به سمت خودکفایی تولید واگن مترو پیش خواهند برد.

در پایان این سوال مطرح می‌شودچه کسی یا چه کسانی نمی‌خواهند که قراردادهای واگن سازی سر بگیرد. باید دید در آینده چه تصمیماتی در حوزه واردات و تقویت صنعت واگن سازی کشور توسط مسئولان گرفته خواهد شد و آیا مردم می توانند در هوای پاک تر کلان شهرها،سوار بر واگن متروهایی با کیفیت بالا شوند؟

گزارش : سمیه عرب

انتهای پیام/

 

برچسب ها: صنعت ، واردات
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳۰
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۱۲:۳۷ ۲۴ اسفند ۱۳۹۶
باید ناوگان حمل و نقل بروزرسای شه
ناشناس
۱۱:۱۲ ۲۱ اسفند ۱۳۹۶
هر دم از این باغ بری میرسد
ناشناس
۲۱:۲۷ ۱۵ اسفند ۱۳۹۶
من خودم طرح اتوبوس دو طبقه دادم كه نصف BRT قيمت داشت ولي قبول نكردن و هزار هزار مترو و BRT دارن وارد ميكنن
ناشناس
۱۴:۰۶ ۱۰ اسفند ۱۳۹۶
چرا همه مناطق مترو نداره؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
ناشناس
۱۳:۴۹ ۰۸ اسفند ۱۳۹۶
کی میشه مترو رو زمینی بشه و مردم از دست این تونلای تنگ و تاریک و اینهمه پله نوردی راحت شن
ناشناس
۱۵:۱۹ ۰۶ اسفند ۱۳۹۶
با پول یه واگن مترو میشه 15 تا اتوبوس برقی خرید
ناشناس
۱۴:۰۳ ۰۶ اسفند ۱۳۹۶
من نمیدونم وقتی با پول یه واگن مترو میشه ده بیست تا اتوبوس بی ار تی خرید چرا واردات مترو ...
ناشناس
۱۳:۵۳ ۰۶ اسفند ۱۳۹۶
خواهشا یک فکری به حال جوانان و بیکاریشون کنید
ناشناس
۱۳:۴۶ ۰۶ اسفند ۱۳۹۶
مترو خیلی شلوغه اگر تعداد واگن ها زیاد شه خیلی عالی میشه
ناشناس
۱۳:۳۳ ۰۶ اسفند ۱۳۹۶
خدایا خودت کمک کن
ناشناس
۱۲:۳۵ ۰۶ اسفند ۱۳۹۶
استفاده از جوانان در دستگاه های دولتی و ایجاد شغل برای آن ها
ناشناس
۱۲:۲۲ ۰۶ اسفند ۱۳۹۶
یا امام رضا خودت کمک کن
ناشناس
۱۲:۱۶ ۰۶ اسفند ۱۳۹۶
جلوی افزایش قیمت ها را بگیرید
ناشناس
۱۲:۱۳ ۰۶ اسفند ۱۳۹۶
سلام . شما رو به خدا به داد جوانان برسید
ناشناس
۱۱:۵۰ ۰۶ اسفند ۱۳۹۶
بی کاری داره بیداد میکنه رسیدگی لطفا
ناشناس
۱۱:۳۵ ۰۶ اسفند ۱۳۹۶
باید نوسازی بشه واگن های مترو
ناشناس
۱۱:۳۲ ۰۶ اسفند ۱۳۹۶
واگن های مترو را افزایش بدهید شلوغی وازدیام مردم زیاد شده
ناشناس
۱۱:۲۷ ۰۶ اسفند ۱۳۹۶
به فکر اشتغال جوانان هم باشید
ناشناس
۱۱:۱۹ ۰۶ اسفند ۱۳۹۶
مترو = جمع آوری دستفروشان
ناشناس
۱۱:۰۲ ۰۶ اسفند ۱۳۹۶
هرچه زودتر خودروهای فرسوده باید جمع آوری بشه چون باعث آلودگی هوا میشه
ناشناس
۱۱:۰۲ ۰۶ اسفند ۱۳۹۶
هرچه زودتر خودروهای فرسوده باید جمع آوری بشه چون باعث آلودگی هوا میشه
ناشناس
۱۰:۲۲ ۰۶ اسفند ۱۳۹۶
باعث تاسف است.
ناشناس
۱۰:۱۸ ۰۶ اسفند ۱۳۹۶
دو طبقه کردن خیابانها ویژه اتوبوسها و برقی کردن اتوبوسها
ناشناس
۰۹:۵۱ ۰۶ اسفند ۱۳۹۶
200 هزار یورویی ؟؟؟؟
ناشناس
۰۹:۳۵ ۰۶ اسفند ۱۳۹۶
سازمان بازرسی باید رسیدگی و پیگیری کنه
ناشناس
۰۹:۳۱ ۰۶ اسفند ۱۳۹۶
باید بیشتر ونظارت بشه .
توروخدا اشتغال جوانان هم مطرح کنید
ناشناس
۰۹:۰۳ ۰۶ اسفند ۱۳۹۶
در مورد اشتغال جوانان لطفاً رسیدگی کنید
ایرانی
۰۸:۴۹ ۰۶ اسفند ۱۳۹۶
لطفا جلوی واردات بی رویه گرفته شود. تولید 40 هزار واگن یعنی اشتغال چند هزار جوان ایرانی.
ناشناس
۰۸:۲۵ ۰۶ اسفند ۱۳۹۶
لطفا جلوی واردات بی رویه گرفته شود. تولید 40 هزار واگن یعنی اشتغال چند هزار جوان ایرانی.
ناشناس
۰۸:۲۳ ۰۶ اسفند ۱۳۹۶
لطفا جلوی واردات بی رویه گرفته شود