سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مهم‌ترین راهبرد مجموعه تعلیم و تربیت توجه به آموزش پژوهش محور

مدیرکل آموزش‌وپرورش خوزستان گفت: شاخص‌های آموزشی و پرورشی خوزستان تنها با دنبال کردن رویکرد پژوهش محور ارتقا می‌یابد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز،  محمدتقی زاده، مدیرکل آموزش‌ و پرورش خوزستان  بیان داشت: توجه به آموزش پژوهش محور مهم‌ترین راهبرد مجموعه تعلیم و تربیت استان است و ۱۳۷۳ طرح پژوهشی به دبیرخانه طرح معلم پژوهنده از سراسر استان ارسال‌شده است. ۱ طرح به‌عنوان طرح منتخب ملی و ۱۳ طرح به‌عنوان طرح‌های برتر انسانی انتخاب‌شده‌اند.

مدیرکل آموزش‌وپرورش خوزستان عنوان کرد: مهم‌ترین شاخصه فعالیت‌های پژوهشی دانش آموزان را توجه به آموزش پژوهش‌های ساده است و در تدریس مفاهیم پژوهشی می‌بایست به پژوهش‌های قابل‌اجرا در سطح دانش آموزان توجه کرد و از پرداختن به پژوهش‌های فراتر از درک و فهم دانش آموزان اجتناب کرد.

تقی زاده همچنین گفت: اولیا و مربیان نقش و جایگاه مهمی در ترویج فعالیت‌های پژوهش محور دانش‌آموزی دارند ازاین‌رو لازم است با استفاده از ظرفیت انجمن‌های اولیا و مربیان مدارس از مشارکت اولیا در این خصوص بهره برد.

وی در ادامه بابیان اینکه پژوهش باید قابلیت اجرایی نیز داشته باشد، اظهار کرد: در سال جاری ۵۰ هزار طرح پژوهشی آماده در کشور وجود دارد اما آیا همه این طرح‌ها قابلیت اجرایی دارند؟

مدیرکل آموزش‌وپرورش خوزستان گفت: میزان چاپ کتاب در کشور از شاخص‌های توسعه است. در کشور ما شاخص کتاب‌خوانی با افت ۱۳ درصدی نسبت به سال گذشته روبرو بوده است بدون توجه به ترویج فرهنگ کتاب و کتاب‌خوانی در بین دانش آموزان رسیدن به هدف آموزش پژوهش محور ممکن نیست.

تقی زاده درعین‌حال با اظهار اینکه خوزستان ۵۰۰ معلم نویسنده دارد، اظهار کرد: معلمان خوزستانی ظرفیت خوبی در حوزه نویسندگی دارند. با استفاده از این ظرفیت باید تلاش شود فرهنگ کتاب‌خوانی در بین دانش آموزان خوزستانی ترویج شود.

وی با تأکید بر لزوم نهادینه کردن تفکر پژوهش محور در بین دانش آموزان خوزستانی، گفت: تربیت دانش‌آموزانی پرسشگر و تقویت روحیه پژوهشی در بین دانش آموزان می‌بایست مهم‌ترین راهبرد معلمان در فرآیند یاددهی یادگیری باشد.

تقی زاده در ادامه افزود: تحقیقات و پژوهش‌های ساده باید از دوره ابتدایی در بین دانش آموزان ابتدایی ترویج شود تا شاهد نهادینه شدن تفکر پژوهش محور در بین دانش آموزان باشیم.

مدیرکل آموزش‌وپرورش خوزستان در پایان گفت: داشتن دو مؤلفه ایمان و تعهد ضامن ماندگاری کار پژوهشی است. در آموزش فعالیت‌های پژوهشی به دانش آموزان این دو مؤلفه باید موردتوجه قرار گیرد.

انتهای پیام/م

ضرورت توجه به آموزش پژوهش محور در تدریس کلاسی

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.