سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

حیدر العبادی: نبرد سازندگی و بازسازی در عراق آغاز شده است

نخست  وزیر عراق در سخنان خود در حاشیه نشست بازسازی عراق در کویت گفت جنگ به پایان رسید و نبرد سازندگی و بازسازی آغاز شده است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از شبکه تلویزیونی الحدث، حیدر العبادی، نخست  وزیر عراق در سخنان خود در حاشیه نشست بازسازی عراق در کویت گفت: در دهم دسامبر گذشته پایان یافتن عملیات آزادسازی و پیروزی کامل بر تروریسم داعش و آزادسازی همه خاک عراق را اعلام کردیم. در این بین از کشور‌های دوست که در این نبرد حق علیه تروریسم در کنار ما ایستادند، با افتخار یاد می‌کنیم.  

العبادی افزود: جنگ به پایان رسید و نبرد سازندگی و بازسازی آغاز شده است. درست است که خسارت‌های مادی ما بسیار و نیازمند پول‌های فراوانی است اما پیروزی با چیزی بسیار گرانبهاتر به دست آمد؛ با فداکاری‌های هزاران تن از عراقی‌ها و از بهترین فرزندان کشورمان. عراقی‌ها خاک کشورمان را آزاد کردند اما در عین حال، جهان و منطقه را از خطر داعش و خطر تروریسم در امان نگاه داشتند و نقشه‌های جنایتکارانه‌اشان را در ایجاد ترس، وحشت، کشتار و ویرانی ناکام گذاشتند.

نخست وزیر عراق در ادامه گفت: امروز عراق، پیروز، یکپارچه و قدرتمند ایستاده است اما روی آوار ویرانی‌های تروریسم. این گروه‌ها می‌خواستند عراقی‌ها را بر اساس مذهب یا دین یا منطقه یا قومیت، چند دسته و از هم جدا کنند اما ناکام ماندند و عراقی‌ها برای دفاع از خاکشان با هم متحد شدند.

ویرانی‌های داعش علاوه بر زیرساخت‌ها و تاسیسات اقتصادی، بخش مسکن را نیز تا حد بسیار بالایی شامل شد، به گونه‌ای که داعشی‌ها به تخریب برنامه ریزی شده خانه‌ها مبادرت ورزیدند، تا جایی که نزدیک به یکصد و پنجاه هزار خانه مسکونی چه به صورت کامل و چه به صورت جزئی تخریب شد. بنابراین این مسئله نیاز‌مند توجه ویژه ما و حمایت جامعه بین المللی است تا خانواده‌های آواره به مناطقشان بازگردند و ثبات در عراق فراگیر شود و از بازگشت هر گروه تروریستی دیگری جلوگیری کنیم.

حیدر العبادی همچنین خاطر نشان کرد: چیزی که می‌خواهم بر آن تاکید کنم این است که عراق با منابع طبیعی که خدا در آن قرار داده است و همچنین با امکانات انسانی بسیار و متخصص در تمامی زمینه‌های کار و فعالیت، قابلیت‌های پیشرفت و توسعه را دارد و می‌توانیم با کمک دوستان و برادرانمان، تلاش‌ها را یکپارچه کنیم و از فضای سرمایه گذاری و قانونی مناسب برای اجرای پروژه‌های اقتصادی، عمرانی و خدماتی در استان‌های آزاد شده و دیگر استان‌ها استفاده کنیم. این توانایی را داریم که سرمایه‌ها و سرمایه گذاران خارجی را جذب کنیم و اصلاحاتی اقتصادی انجام دادیم که به سرمایه گذاران کمک می‌کند.

او افزود: دولت عراق با همکاری کارشناسان عراقی و کمک بانک جهانی، سه پرونده را برای طرح‌ها و نقشه‌های خود آماده کرد که عبارتند از: آماده سازی چارچوب کلی برای بازسازی و توسعه، ارزیابی ویرانی‌ها در مناطق آزادشده و فرصت‌های سرمایه گذاری موجود در همه استان‌های عراق. با این کار، آمار‌های کاملا دقیق از اوضاع اقتصادی و خدماتی عراق را در اختیار کشور‌های حامی یا سرمایه گذار قرار می‌دهیم.  

العبادی همچنین گفت: با وجود شرایط جنگی که در آن با داعش مقابله کردیم و با فداکاری‌ها و شجاعت فرزندان دلیرمان و همچنین حمایت‌های بین المللی در آن پیروز شدیم، به حوزه انسانی توجه ویژه‌ای کردیم و در هر یک از نبردهایمان برای آزادسازی شهرها، آزادسازی انسان‌ها را اولویت قرار دادیم. دستوراتمان به نیرو‌های امنیتی این بود که شهروندان را در آغوش بگیرند و محافظت از آنان را وظیفه خود بدانند، در نتیجه شهروندانمان در همه مناطقی که آن‌ها را آزاد کردیم از نیرو‌های امنیتی استقبال و برای آزادسازی مناطقشان به آنان کمک کردند. همچنان عملیات انسانی را چه در پناه دادن به آوارگان و چه در بازگرداندن آنان پس از آماده سازی خدمات اصلی در مناطقشان و ثبات و خنثی سازی و برچیدن مین‌ها و تله‌های انفجاری و فراهم کردن نیاز‌های اولیه زندگی، ادامه می‌دهیم و این راه را تا بازگرداندن دیگر آوارگان به مناطقشان ادامه خواهیم داد. به ویژه اینکه ما در آستانه انتخابات هستیم و می‌خواهیم همه عراقی‌ها در تمامی مناطق با تمام توان در آن شرکت کنند تا نمایندگانی واقعی را برای پیش بردن عملیات بازسازی و رشد اقتصادی در کشور انتخاب کنند.

انتهای پیام/

اظهارات حیدر العبادی در حاشیه نشست بازسازی عراق در کویت

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۰۸:۱۳ ۲۵ بهمن ۱۳۹۶
مرگ بر امریکاو انگلیس