سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

شعیبی در «سینما دو»:

خانم کارتن خواب معتاد در فیلم‌ها کمتر دیده شده است

کارگردان فیلم «دارکوب» که در «سینما دو» حاضر شده بود، در گفتگو با حامد عنقا درباره ویژگی های مختلف این فیلم سخن گفت.

به گزارش خبرنگار حوزه رادیو تلویزیون گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ حامد عنقا سردبیر و مجری برنامه «سینما دو»، دیشب در آغاز این برنامه با اشاره به بحث های داغ درباره برندگان احتمالی جایزه های سیمرغ گفت: این روزها هر کسی از زاویه نگاه خودش فیلم ها را بررسی و تحلیل می کند.

وی با اشاره به برنامه پنج شنبه شب، بیان کرد: آن برنامه به ویژه صحبت های مهدویان برای رفع شبهه و سوء تفاهم های مربوط به فردوسی، بازتاب های مختلفی در رسانه ها داشت. آن چیزی که برای همه اهمیت دارد، خود سینما است و همه این برنامه ها و حرف ها وسیله ای برای تعالی این هنر است.

در ادامه او میزبان بهروز شعیبی کارگردان و بازیگر «دارکوب» و همچنین نگار عابدی دیگر بازیگر این فیلم شد و در خصوص علت نامگذاری فیلم پرسید و گفت: وقتی فیلم را دیدم، متوجه نشدم چرا اسم فیلم دارکوب است؟

شعیبی در مقام پاسخ بیان کرد: تجربه ای شبیه دارکوب در فیلم «دهلیز» نیز داشتم و اصولا از نامگذاری استعاره ای و تک کلمه ای خیلی خوشم می آید و هنوز اسم فیلم «سرب» برایم جذاب است. برای فیلم دارکوب نیز استعاره هایی که می توانستیم از نام این پرنده برای فیلم استنباط کنیم، جذاب است.

وی افزود: اجازه می خواهم توضیح ندهم درباره فیلم و نام آن به چه چیزهایی فکر کردیم زیرا هر کسی فیلم را دید و به آن فکر کرد، سهم آن بیننده عزیز است زیرا فیلم تا اینجا سهم و متعلق به ما بوده و هنگامی که روی پرده سینما می آید، برای تک تک بینندگان عزیز است.

عنقا که همچنان از علت نامگذاری فیلم قانع نشده بود، درباره این موضوع از عابدی پرسید و گفت: در حالی که بهروز شعیبی در فیلم های دهلیز و سیانور، نامگذاری فیلم ها را بر اساس مضمون آنها انجام داده بود، در دارکوب مشخص نیست بر چه اساسی این نامگذاری را انجام داده است.

عابدی در پاسخ بیان کرد: اواسط فیلمبرداری بود اما من هنوز علت این را که چرا نام فیلم دارکوب است نمی دانستم و برای خود من هم سوال بود اما وقتی با بهروز شعیبی در این باره صحبت کردم، حرف های او من را قانع کرد و اتفاقا متوجه شدم بهترین نامی که می توانستیم برای فیلم بگذاریم، همین عنوان است.

وی ادامه داد: دارکوب به درخت می کوبد و صدا می دهد و این مثل خبر رسانی است؛ بدون اینکه کلامی گفته شود، می گوید مردم بدانید در زیر پوست این شهر چه خبر است.

دارکوب شاخص هایی دارد که به شخصیت های فیلم نزدیک است

شعیبی صحبت های عابدی بازیگر فیلمش را تکمیل کرد و گفت: دلیل دیگر انتخاب دارکوب این است که دارکوب شاخص هایی دارد که فکر می کنم اگر راجع به آن تحقیق کنیم، متوجه می شویم به شخصیت های فیلم نزدیک است.

عنقا در ادامه با بیان اینکه هر چند با بهروز شعیبی به عنوان بازیگر همکاری داشتم اما می دانم روی فیلمنامه حساسیت زیادی دارد، پرسید: آیا در هنگام بازنویسی های مجدد به این موضوع توجه کرده ای که بعضی از مباحثی که در فیلم مطرح می شود، در فیلم های دیگر نیز طرح شده است؟ احساس می کنم به حدی عاشق نقش اصلی در قصه شده ای که بقیه مسائل مانند نقش امین حیایی را رها و فراموش کرده ای.

کارگردان «دارکوب» با رد این موضوع، تصریح کرد: این فیلم متعلق به هر کسی است که آن را ببیند و در نتیجه نمی توانم در پیوست فیلم توضیح دهم. در حقیقت اگر در فیلم ها چیزی اجرایی شده یا از فیلم استنباط می شود، قطعا یا جزو تلاش های ما بوده یا احیانا جزو اشتباهات بوده است اما حقیقتا در مورد دارکوب این احساس وجود نداشت.

وی افزود: در فیلم شخصیتی داریم که کنش بیرونی زیادی در قصه دارد؛ ویژگی هایی هم که دارد جزو ویژگی های خاص پرسوناژ است و هر کسی در طول تاریخ سینما این نقش را بازی کند قاعدتا دارد نقش خاصی را بازی می کند. حقیقت آن است که در اجرا، چنین تصوری نداشتم و حتی در هنگام نگارش فیلمنامه بارها فیلمنامه را کنار گذاشتیم و مجدد در یک نسخه جدید، کنش ها و واکنش های جدید و متفاوتی را برای شخصیت ها نوشتیم.

در مورد هیچ فیلمی مدعی اورجینال بودن نیستم

شعیبی تصریح کرد: شاید به خاطر پیام ها و دغدغه های اجتماعی که فیلم داشته است، از چیزهایی گذشتیم و فکر کردیم موضوع را با چه زبان و پرداختی مطرح کنیم. همچنین ممکن است خیلی از المان هایی که در این فیلم وجود دارد، در فیلم های دیگر نیز وجود داشته باشد اما از اساس در مورد هیچ فیلمی مدعی نیستم که اورجینال است.

عنقا بلافاصله گفت: در مورد اورجینال نبودن یا بودن فیلم حرفی ندارم بلکه در مورد شکل پرداختن به موضوعات نظر دارم که در آثار دیگری از قبل نیز وجود داشته و سوال این است، کاراکتر خانم بهرامی به عنوان یک معتاد که در این فیلم ارائه می شود، چه تمایزی با شخصیت های مشابه در فیلم های دیگر دارد؟

خانم کارتن خواب معتاد به عنوان شخصیت محوری کمتر دیده شده است

کارگردان فیلم های «دهلیز» و «سیانور» در پاسخ اظهار کرد: در تاریخ سینما شخصیت های معتاد زیادی داریم که اتفاقا جایزه هم گرفتند و هیچ وقت هم نمی شود کار آنها را پنهان کرد. اما شخصیت معتاد فیلم دارکوب چند ویژگی دارد که سعی کردیم بر اساس آنها، این شخصیت را متفاوت کنیم؛ خانم کارتن خواب معتاد به عنوان شخصیت محوری کمتر دیده شده است.

عنقا درباره علت نپرداختن به شخصیت زن معتاد در فیلم هایی که در گذشته ساخته شده است، گفت: شاید دلایل اینکه چنین شخصیتی پیش از این در فیلم ها محور نبوده، فرامتنی باشد یعنی کارگردان ها در دهه هایی فکر کردند، امکان پرداختن درست به چنین شخصیتی به دلیل حساسیت ها وجود ندارد.

دیدن شخصیت های معتاد آثار دیگر را برای بهرامی ممنوع کردم

شعیبی درباره دلیل دیگر اورجینال بودن شخصیت اصلی فیلم ابراز کرد: از روزی که فیلمنامه را به سارا بهرامی دادم، او را منع کردم که شخصیت معتادی را در فیلم دیگری چه ایرانی و چه خارجی ببیند؛ زیرا نمی خواستم کارش را ارجاع دهد. به همین دلیل به درون جامعه و در کنار خانم هایی رفتیم که شرایط سختی همانند شخصیت های اصلی فیلم داشتند. اینها مواردی بود که باعث شد شخصیت مهسای قصه در اجرا متمایز باشد.

سردبیر «سینما دو» با طرح این پرسش که آیا این تمایز فقط برای شخصیت اول فیلم یعنی مهسا بود، عنوان کرد: آیا این اتفاق برای بقیه بازیگرها افتاد یا فقط سعی کردید یک بازیگر به آن شخصیت نزدیک شود؟

کارگردان «دارکوب» در پاسخ گفت: برای تمام خانم های آن خانه از جمله پرسوناژی که خانم عابدی بازی کرد، کار تحقیقاتی انجام دادیم و اساسا خروجی بازی تمام بازیگران آن خانه که تمام زن ها در آن حضور دارند، از مسیر تحقیق و کارگاهی صورت گرفت و به همین دلیل هیچ کدام از شخصیت های خانم فیلم شبیه هم نشدند.

 

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
ناصر قلى زاده
۱۱:۳۳ ۰۵ آذر ۱۳۹۷
فيلم داركوب به اندازه اسمش بى معنى، بى محتوا، با ميزانسن هاى بد، ديالوگ هاى پوچ و بى معنى، فيلمبردارى و كادربندى هاى ناشيانه و داستانى بليهانه بود
ناصر قلى زاده
۱۱:۳۳ ۰۵ آذر ۱۳۹۷
فيلم داركوب به اندازه اسمش بى معنى، بى محتوا، با ميزانسن هاى بد، ديالوگ هاى پوچ و بى معنى، فيلمبردارى و كادربندى هاى ناشيانه و داستانى بليهانه بود
بهناز
۲۲:۳۱ ۱۵ آبان ۱۳۹۷
دارکوب سبک زندگی جالبی داره هر سال خونه میسازه و تخم میذاره و جوجه دار میشه ولی سال بعد به اون خونه برنمیگرده و خونه رو برای جفت بعدی خالی میکنه... خیلی جالبه دلیل نامگذاری این فیلم