سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

ستاری مطرح کرد:

وجود مشکلات پایه‌ای در اقتصاد و آموزش/ نقش ویژه کشاورزی در ایجاد اشتغال

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور گفت: ۸۵ درصد بودجه تحقیقات کشاورزی کشور در دست مرکز تحقیقات کشاورزی است و مشکلات پایه‌ای در اقتصاد و آموزش وجود دارد.

به گزارش  حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛  سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری رئیس جمهور در نشست اعضای هیئت علمی پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران با بیان اینکه مشکل امروز پژوهش فقط پول نیست گفت: باید ماهیت تحقیق و پژوهش را از بدنه پژوهش‌های دولتی جدا کرد و به بخش خصوصی سپرد. علمی که در جامعه دانشگاهی تولید می‌شود باید گره‌ای از مشکلات مردم حل کند.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور افزود: بسیاری از مشکلات جامعه دانشگاهی پایه‌ای است که در ستادهای معاونت علمی سعی می‌شود مسائل فعلی بررسی و برطرف شود تا به شکل علمی حرکت کنیم.

بیشتر بودجه کشاورزی صرف حقوق و دستمزد می‌شود

وی با بیان اینکه بیش از ۹۰ درصد بودجه کشور جاری است، افزود: ۸۵ درصد بودجه تحقیقات کشاورزی کشور در دست مرکز تحقیقات کشاورزی است که بیشتر این بودجه صرف حقوق و دستمزد می‌شود و در نتیجه تکنولوژی در این بخش توسعه پیدا نکرده و مشکلات پایه‌ای در اقتصاد و آموزش وجود دارد.

ستاری ادامه داد: ایران رتبه سیزدهم را از حیث اعزام دانشجویان به خارج از کشور دارد اما این امر در اقتصاد تاثیرگذار نبوده است.
معاون علمی و فناوری رئیس جمهور گفت: در این چند سال اخیر سعی کردیم تا بخش خصوصی در پژوهش سرمایه‌گذاری کند که نمونه‌هایش شرکت‌های دانش‌بنیان است که هم از نظر تعداد و هم از نظر رشد به زودی از بزرگ‌ترین شرکت‌های کشور می‌شوند.

ستاری گفت: بحث کشاورزی در این دوره برای ما مهم است زیرا نقش ویژه‌ای در ایجاد شغل خواهد داشت و در بحث نفوذ تکنولوژی و بحث توسعه استارت‌آپ‌ها می‌تواند کمک کند.

وی با بیان اینکه مشکل پژوهش پول نیست بلکه ماهیت پولی است و همین امر باعث شده تا فقط پژوهشکده‌های دولتی داشته باشیم ادامه داد: در حوزه آب مشکل سواد داریم به‌طوری که حتی 2 مهندس مشاور مطمئن نداریم و روش‌های قبلی که در حوزه آب پیاده شده اشتباه درآمده که نتیجه مشکل کمبود دانش در این حوزه است.

معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور تصریح کرد: در بخش کشاورزی با خلأ مواجه هستیم که لازم است با نوآوری و استفاده از برنامه‌های دانش‌بنیان این خلأ را برطرف سازیم.

در ابتدای این نشست، سید حسین گلدانساز، رئیس پردیس کشاورزی و منابع طبیعی ضمن تبریک دهه مبارک فجرو پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی و خیر مقدم به میهمانان، فعالیت های پردیس را در سطح کشور اثرگذار دانست و گفت: در حال حاضر در حوزه‌های مختلف معاونت علمی ریاست جمهوری همکاری و مشارکت داریم و آماده‌ایم در ارزیابی شرکت‌های دانش‌بنیان در بخش کشاورزی و منابع طبیعی همکاری داشته باشیم.

رئیس پردیس کشاورزی و منابع طبیعی با اشاره به اهمیت پارک های علم و فناوری افزود: تلاش داریم پارک علم و فناوری را در پردیس توسعه دهیم و یک مرکز نوآوری در پردیس دایر کنیم تا تحقیقاتی کاربردی و به مرز بازار رسیده را توسعه دهیم و تجاری‌سازی کنیم.

گلدانساز با مهم توصیف کردن طرح‌های تحقیقاتی و کاربردی، خاطر نشان کرد: طرح‌های بسیار خوبی توسط محققین این پردیس در حال انجام است که پرورش گوسفند چندقلوزا، تهیه اطلس بیابان‌زایی ایران، تولید بخشی از بذر کلزا و بذر گندم کشور، نوآوری در کاشت چمن زمین‌های فوتبال، تولید محصولات ارگانیک و بدون سم، طرح‌های گلخانه‌ای و اندازه‌گیری سموم و آلاینده‌های مواد غذایی، تولید صنعتی محصولات لبنی و نوشیدنی و طرح توان‌افزایی روستاییان و عشایر در قلعه گنج استان کرمان و امکان توسعه و اجرا در دیگر مناطق کشور از جمله این طرح‌های تحقیقاتی و کاربردی است.

سپس محمد علی نجفی استاندار البرز در سخنانی استفاده از ظرفیت و توان علمی دانشگاه‌ها را مهم برشمرد و تاکید کرد: استان البرز آمادگی دارد تا در حوزه‌های کشاورزی و صنعت از ظرفیت اعضای هیات علمی پردیس کشاورزی و منابع طبیعی بهره‌مند شود.

نجفی گفت: ما آمادگی داریم در موضوعات مختلف کشاورزی از کارهای علمی اساتید این دانشگاه استفاده کنیم و هدف استفاده بیشتر از استادان و دانشجویان این دانشگاه در حوزه‌های کشاورزی و صنعت و بالاخص اقتصاد مقاومتی است.

 

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.