وزارت علوم در هفته گذشته شاهد رویداد‌هایی بوده است که در این بسته به برخی از اخبار اشاره می‌کنیم.

 

به گزارش خبرنگار  حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ حوزه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری این هفته با اخبار متنوع و بی شماری روبه رو بود که خلاصه‌ای از آن را می‌توانید در زیر دنبال کنید.

 

اما و اگر‌های نحوه تحصیل رایگان معلولان در دانشگاه آزاد اسلامی

منادی معاون امور مجلس گفت:همچنین دانشجویان دارای معلولیت در این دانشگاه مشغول تحصیل هستند که با تصویب این لایحه، ادامه تحصیل آن‌ها به صورت رایگان خواهد بود.

معاون امور مجلس دانشگاه آزاد اسلامی بیان کرد: دکتر ولایتی رئیس هیئت موسس و هیئت امنا و  رهبر رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با حمایت از این لایحه، اعلام آمادگی کردند هرگونه مساعدت از طرف دانشگاه در این زمینه صورت گیرد.

گفتنی است؛ براساس لایحه حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت، افراد دارای معلولیت نیازمند واجد شرایط در سنین مختلف می‌توانند با معرفی سازمان از آموزش عالی رایگان در واحد‌های آموزشی تابعه وزارتخانه‌های آموزش و پرورش، علوم تحقیقات و فناوری، بهداشت درمان و آموزش پزشکی، دیگر دستگاه‌های دولتی، دانشگاه آزاد اسلامی و سایر مراکز عالی غیردولتی از محل ردیف مربوطه در بودجه سنواتی بهره‌مند شوند.

 

پرداخت پژوهانه از طریق صندوق رفاه یا معاونت علمی ریاست جمهوری به دانشجویان

یزدان مهر رئیس صندوق رفاه دانشجویان گفت:این پژوهانه ویژه دانشجویان دکترا روزانه غیر بورسیه است که این بودجه در کمیسیون آموزش تصویب شده و منتظر تصویب کمیسیون تلفیق هستیم.

یزدان مهر اضافه کرد: پژوهانه از طریق صندوق رفاه یا معاونت علمی ریاست جمهوری پرداخت می‌شود.

رئیس صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم یادآور شد: در متن بودجه آمده است که دولت باید تامین اعتبار به صندوق رفاه داشته باشد و از این طریق پژوهانه به دانشجویان پرداخت شود.

 

کاهش ساعت کار بانوان دارای شرایط خاص شاغل در دانشگاه آزاد اسلامی

پورعباس معاون توسعه مدیریت دانشگاه گفت:براساس بند‌های آیین‌نامه کاهش ساعت کار بانوان دارای شرایط خاص شاغل در دانشگاه آزاد اسلامی؛ ساعات کار هفتگی آن دسته از بانوان شاغل در دانشگاه آزاد اسلامی اعم از رسمی قطعی، رسمی آزمایشی و قراردادی کارمعین تمام‌وقت که موظف به ۴۴ ساعت کار در هفته بوده و دارای یکی از شرایط مندرج در آیین‌نامه هستند، در هفته ۳۶ ساعت با دریافت حقوق و مزایای ۴۴ ساعت تعیین می‌شود.

شرایط بهره‌مندی از کاهش ساعت کاری شامل دارای معلولیت شدید یا مبتلا به بیماری صعب‌العلاج، دارا بودن فرزند زیر ۶ سال، دارا بودن همسر یا فرزند معلول شدید و یا مبتلا به بیماری صعب‌العلاج و سرپرست خانوار است.

۱۰۰ دفتر نهاد رهبری در واحد‌های دانشگاه آزاد افتتاح می‌شوند

کلانتر معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی گفت:تاکنون ۳۰ دفتر نهاد در مراکز استان‌ها با محدودیت‌های فراوان فعالیت می‌کردند که تاسیس نهاد رهبری در ۱۰۰ واحد دانشگاهی در دستورکار است و این یک قدرت و ابزار جدید فرهنگی برای دانشگاه آزاد اسلامی محسوب می‌شود.

کلانتری در پایان عنوان کرد: نمی‌توان دانشگاه را بدون سند راهبردی اداره کرد، به همین دلیل سندی در حال تدوین است که با سند اسلامی شدن دانشگاه‌ها و دیگر اسناد بالا دستی مرتبط باشد، بهمن ماه از این سند رونمایی می‌شود و محور فعالیت‌های دانشگاه قرار می‌گیرد.

 

بازنگری دروس دانشگا‌ها باید در اولویت قرار بگیرد

معتمدی رئیس دانشگاه امیرکبیر گفت:این بازنگری از ۲ سال پیش آغاز شده است و در واقع هدف آن ارتقای کیفیت و استاندارد‌های آموزشی، پژوهشی دانشگاه امیرکبیراست.

وی ادامه داد: این طرح از سیاست‌های اصلی در برنامه ششم توسعه محسوب می‌شود و دانشگاه امیرکبیر به دنبال به روز رسانی محتوا، بهبود مستمر روش‌های آموزشی و استانداردسازی امکانات فضا‌های آموزشی است.

رئیس دانشگاه امیرکبیر تصریح کرد: در واقع این کار، پروژه سنگینی است که صورت می‌گیرد البته اوایل انقلاب یک بازنگری همه جانبه در خصوص برنامه‌های آموزشی صورت گرفت و بعد از آن دانشگاه‌های متعددی به صورت پراکنده برنامه بازنگری دروس را انجام دادند.

حمایت از دانشگاه‌ها در پروژه اقتصاد مقاومتى اولویت قرار گیرد

غلامی وزیر علوم گفت:زمانی که بحث بین المللی پیش می‌آید باید با برنامه ریزی درست و صحیح حرکت کنیم.

غلامی گفت: بنابراین در این پروژه امروز باید یک ارزیابی و بازنگری داشته باشیم و با قوای فکری و دستان پر در مسیر دانش در حرکت باشیم.

وی بیان کرد: بخشی از تلاشمان در مراکز دولتی متکی به حمایت دولت است در این پروژه ملی پشتیبانی دولت را باید داشته باشیم و حمایت از دانشگاه‌ها هم باید در اولویت قرار بگیرند.

تاکید رئیس جمهور بر اجرای پیشران هسته‌ای در انرژى اتمى

صالحی رئیس انرژی اتمی کشور از دستور و تاکید رئیس جمهور برای اجرای پیشران هسته‌ای خبردادو گفت:تمام سازمان برای اجرای این طرح بسیج شده اند.

وی گفت: دولت و سازمان برنامه و بودجه می‌توانند به کمک دانشگاهیان برود و چند پروژه محوری ملی تعریف کنند که اگر بودجه‌ها نیز ۱۰۰ درصد تخصیص یابد این پروژه‌ها اجرایی خواهد شد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.