سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

انعکاس شخصیت حضرت فاطمه (س) در ادبیات عرب/اشعار سروده شده در وصف بانوی دو عالم در کدام کتاب‌ها دیده می‌شوند؟

شخصیت حضرت فاطمه (س) پس از حسان‌بن‌ثابت در ادبیات عرب منعکس شد.

به گزارش خبرنگار حوزه قرآن و عترت گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛حسان‌بن‌ثابت نخستین شاعرعرب زبان بود که در وصف حضرت فاطمه (س) شعر سرود. وی پسر منذر خرزجی بوده و از انصار اهل مدینه و صحابه پیامبر به حساب می‌آید؛ بنابراین گزارش، حسان‌بن‌ثابت پس از تشرف به اسلام، با شعر از حضرت محمد (ص) دفاع کرد.

شایان ذکر است از شاعران عرب‌زبان دیگری که در وصف حضرت فاطمه (س) شعر سروده‌اند می‌توان به سید حمیری، دیک‎‌الجن، مهیار دیلمی، قتاده بن ادریس، شیخ حر عاملی، سید محمد مهدی بحرالعلوم، محمدحسین غروی اصفهانی، سید صدرالدین صدر و محمدحسین کاشف‌الغطاء اشاره کرد.

گفتنی است سروده‌هایی که فعالان ادبیات عرب در وصف بانوی دو عالم سروده‌اند را می‌توان در کتاب‌هایی، چون مناقب ال ابی طالب، ریاض المدح و الرثاء فی مدح و رثاءالنبی و آله الاطهار، فاطمةالزهراء فی دیوان الشعر العربی و للزهراء شذی الکلمات پیدا کرد و خواند.
یادآور می‌شود مناقب آل ابی طالب، یکی ازآثار ابن شهر آشوب است که با ذکر مناقب حضرت محمد (ص) شروع شده و در بخش‌های مختلف به ذکر مناقب ائمه اطهار می‌پردازد.

خاطرنشان می‌شود کتاب مناقب آل ابی طالب که به قرینه روایت ابن شهرآشوب اندکی پس از سال ۵۵۳ قمری و ۵۳۶ هجری شمسی گردآوری شده است، اولین بار در سال ۱۳۱۳ هجری قمری در بمبئی چاپ شد و سپس در ایران و عراق به چاپ رسید.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.