زمان وفات حضرت زهرا(س) همانند مکان دفن او از مجهولات تاريخی و نشانه اوج مظلوميت ایشان است.

به گزارش خبرنگار حوزه قرآن و عترت گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ تاریخ شهادت حضرت زهرا(س) در روایات مختلفی متفاوت است، و میان علمای شیعه، دو احتمال معتبر است: هفتاد و پنج روز بعد از رحلت پیامبر(ص) یا نود و پنج روز بعد از رحلت ایشان؛ هم‌چنین مکان دفن ایشان از مجهولات تاریخی و نشانه اوج مظلومیت حضرت زهرا(س) است.

 کمترين مدّت زندگی حضرت پس از رحلت پدر را چهل روز، و بيش ترين مدّت را هشت ماه ثبت کرده اند. قول مشهور بين شيعيان،‌ رواياتی است که تاريخ شهادت حضرت را سوم جمادی الثانی يعنی نود و پنج روز می‌داند؛ از جمله امام صادق(ع) فرمود: «شهادت حضرت فاطمه(س) در روز سه شنبه سوم جمادی الاخر سال يازدهم هجرت واقع شد.» قول ديگر هفتاد و پنج روز است، که برگزاری دو بار مراسم شهادت حضرت براساس اين دو قول است.

با توجه به رحلت پیامبر اسلام(ص) در بیست و هشتم صفر، بنا به روایت هفتاد و پنج روز، در مورخه سیزدهم تا پانزدهم جمادی الأوّل، شهادت حضرت زهرا(س) است و این ایام را فاطمیه اوّل می‌ خوانند. اما بنا به روایت نود و پنج روز، شهادت حضرت زهرا‌(س) در سوم تا پنجم جمادی الثانی است و این ایام را فاطمیه دوم می‌ خوانند.

بنابراین؛ ایام فاطمیه جمعا 6 روز است، 3 روز در ماه جمادی الاول و 3 روز در ماه جمادی الثانی. فاطمیه اول از 13 تا 15 جمادی الاول است و فاطمیه دوم از سوم تا پنجم جمادی الثانی می باشد.

البته در فرهنگ عامه شیعیان عراق عزاداری فاطمیه به جای دو دهه، در سه دهه برگزار می‌شود، که «دهه اول فاطمیه» ۴۰ روز بعد از درگذشت پیامبر اکرم(ص) می‌باشد، که مورخ هشتم ربیع الثانی است. البته این تقسیم بندی در بعضی هیات های شهرهایی مانند قم و تهران هم وجود دارد.

چند عامل ممکن است، منشأ اين اختلافات باشد؛ از جمله:

1- نقل حوادث تاريخی در آن دوران همانند امروز نبود، که به صورت نوشته و کتاب در آيد و به نسل های بعدی منتقل شود، بلکه انتقال رويدادهای تاريخی به طور عمده شفاهی بود و از خاطر و ذهن افرادی چند به اذهان ديگران منتقل می‌شد. کسی نمی‌تواند ادّعا کند که همه ‌اين ناقلان از اشتباه مصون بودند.

2- از سوی ديگر در آن روزها مسلمانان سرگرم جنگ بودند. در چنين شرايطی کمتر دغدغه داشتند که حوادث تاريخی را به طور دقيق ثبت نمايند.

3- اختلاف و دسته بندی‌های سياسی که پس از رحلت رسول خدا(ص) پديد آمد، موجب شده که کسانی که روی کار آمدند و قدرت را در دست گرفتند، تا آن جا که توان داشتند، تاريخ حادثه‌ها را دستکاری کردند.

 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۳۹ ۲۷ آذر ۱۴۰۰
خداوندا به حق حضرت زهرا فرج امام زمان برسان
Iran (Islamic Republic of)
الهام
۲۰:۰۹ ۲۰ بهمن ۱۳۹۷
دشمنان اهل بیت که فقط منوط به زمان خود اهل بیت نبودند که..درهمه زمان بودند ودر تاریخ دستکاری می کردند.
Switzerland
ارشیا
۱۶:۴۷ ۱۶ دی ۱۴۰۰
چرا امامان بعد از امام سجاد هیچکدام تاریخ دقیق را برای فرزندان خود ننوشتن
مگر امام سجاد از عمه خود زینب کبری نمی توانست بپرسد
اصلا مگر امامان از اسرار غیب آگاه نیستن چرا زمان و تاریخ دقیق شهادت یا رحلت طبیعی را در کتابهای خود مثل صحیفه سجادیه نیاوردند.....
Iran (Islamic Republic of)
علی بلندی
۱۶:۱۶ ۲۰ بهمن ۱۳۹۷
شعیان در مدت امامت امامان از هر گونه سوال دریغ نمی کردند چگونه از تاریخشهادت حضرت فاطمه وسایر امامان(ع) بطور قطع از امامان اعلام نظر نکردن واین روی داد تاریخی را مختلف می نویسند چرا تمام اتفاقات عاشورا نوشته میشود و به اعلام تاریخ میرسد می مانند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۷ ۱۱ بهمن ۱۳۹۶
یا حضرت زهرا به حاجت دل منم نگاه کن
آخرین اخبار