سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

انجام مرحله اول طرح پژوهشی مطالعات نقوش برجسته صخره‌ای ایذه

رییس اداره میراث فرهنگی شهرستان ایذه گفت: مرحله اول طرح پژوهشی مطالعات نقوش برجسته صخره-ای خوزستان در این شهرستان انجام شد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، ایوب سلطانی، رییس اداره میراث فرهنگی شهرستان ایذه بیان داشت: مرحله اول طرح پژوهشی مطالعات آثار صخره-ای (نقوش برجسته صخره-ای استان خوزستان) در ایذه به همت کارشناسان و مشاوران پژوهشکده حفاظت و مرمت آثار تاریخی و زیر نظر پژوهشگاه  صورت گرفت.

وی با بیان اینکه در این مرحله نقوش برجسته اشکفت شلمان، کول فرح، خنگ اژدر، خنگ یارعلی-وند، خنگ کمالوند و شاهسوار مورد بررسی قرار گرفتند تصریح کرد: در این بررسی تأثیرات فیزیکی و شیمیایی عوامل فرساینده محیطی بر روی نقوش برجسته، ویژگی-های فنی بستر شکل گیری اثر و ارزش-های پیدا و پنهان اثر مورد ارزیابی قرار گرفت.

سلطانی با اشاره به اینکه این طرح با همکاری پایگاه پژوهشی آیاپیر و اداره‌کل میراث فرهنگی خوزستان برای دستیابی به شناخت کمی و کیفی در حال انجام است، اذعان داشت: اطلاع از وضعیت آثار صخره-ای از اولویت های طرح حاضر است که با تهیه اطلاعات جامع تاریخی و پیشینه حفاظت و مرمت آثار، امکان آسیب‌شناسی این آثار ارزشمند را فراهم خواهد کرد تا زمینه‌های لازم برای ثبت این آثار در فهرست میراث جهانی فراهم گردد.

انتهای پیام/گ

طرح پژوهشی مطالعات نقوش برجسته صخره‌ای ایذه انجام شد

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.