سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

حجت شمامی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

آمریکا با ترامپ در دوره لیبرالیسم اقتصادی عریان و ضد دموکراسی به سر می‌برد

تحلیلگر مسائل بین الملل گفت: دوره لیبرالیسم آمریکایی ترامپ به نوعی دیکتاتوری در عصر جدید است.

رضا حجت شمامی تحلیلگر مسائل بین الملل در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران، با اشاره به تشکیل کارگروه آمریکایی- اروپایی اصلاح برجام در لندن اظهار کرد: اینکه تیلرسون وزیر امور خارجه آمریکا اعلام کرده این کارگروه برای اصلاح برجام است برداشت خودش است چرا که سه کشور اروپایی حاضر در گروه 1+5 برجام را پذیرفته‌اند و خواهان مذاکره مجدد درباره آن نیستند.

تحلیلگر مسائل بین الملل افزود: کارگروه برای اصلاح برجام از طرف اروپا نیست بلکه از طرف آمریکا است اما مسئله این است که اروپا کاملا با آمریکا درباره مذاکرات موشکی و فشار بر ایران همراه است. بنابراین اگر مسئله و مذاکره موشکی را برداشت و تفسیری از توافقنامه برجام بدانیم آن وقت می توان گفت که کارگروه ها درباره اصلاح یا تکمیل برجام هستند.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا برگزاری چنین کارگروهی نقض برجام نیست، بیان کرد: همین که بعد از توافق و اجرایی شدن برجام صحبت از اصلاح آن می شود یا اینکه گفته می شود آمریکا از برجام خارج می شود نوعی نقض برجام یا دست‌کم مقدمه چینی و آماده سازی برای نقض برجام است.

حجت شمامی ادامه داد: این مسئله که آیا یک توافقنامه بین المللی می تواند مورد بازنگری قرار بگیرد، یا خیر، بستگی به طرف های توافق دارد و اگر همه اجماع داشته باشند این مسئله قابل بررسی است اما اگر اختلاف نظر وجود داشته باشد دیگر نمی توان نام آن را بازنگری گذاشت بلکه نوعی نقض و خروج و به اصطلاح زیر میز زدن است.

تحلیلگر مسائل بین الملل تصریح کرد: مسئله دیگر و مهم این است که در نظام بین الملل آنارشیک فعلی بحث قانون مداری و غیر آن نیست بلکه بحث تمایل،‌ منافع و قدرت است.

وی اضافه کرد: آمریکا بر این اعتقاد است که چون قدرت لازم را دارد بنابراین می تواند هرگونه رویکرد چندجانبه گرایی را کنار زده و در رفتاری یکجانبه گرایانه و خودمحور از برجام یا هر توافقی خارج شود.

تحلیلگر مسائل بین الملل اظهار کرد: ترامپ بر این عقیده است که دولت می‌تواند از هر توافق غیر مفید برای آمریکا مثل توافقنامه آب و هوایی و اقلیمی پاریس یا توافق نفتا و ...خارج شود بنابراین آمریکا برای ماندن یا خروج از توافقات از قواعد بین المللی استفاده نمی کند بلکه از عنصر قدرت بهره می گیرد.

حجت شمامی افزود: در چنین شرایطی آمریکا که خواهان خروج از برجام است و می داند که روسیه و چین و حتی به احتمال بسیار قوی سه کشور اروپایی از پیشنهادات اصلاحی آمریکا استقبال نمی‌کنند، خواهان فراهم کردن مقدماتی برای اتمام حجت و خروج از برجام در دور بعدی تایید کردن یا نکردن تعلیق تحریم ها است.

تحلیلگر مسائل بین الملل تصریح کرد: از طرفی این امکان وجود دارد که اروپا برای همراه کردن آمریکا در برجام، به طور جد وارد مذاکرات موشکی شود تا امتیازی به واشنگتن و همپیمانان منطقه ای خود یعنی رژیم صهیونیستی و سعودی بدهد.

وی اظهار کرد: من معتقدم آمریکا با ترامپ در دوره لیبرالیسم اقتصادی عریان و ضد دموکراسی به سر می برد البته دوره لیبرالیسم آمریکایی تبدیل به لیبرالیسم تحمیلی و خود محور شده است که به نوعی دیکتاتوری عصر جدید است.

حجت شمامی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه جمهوری اسلامی نسبت به تشکیل کارگروه آمریکایی- اروپایی چه واکنشی نشان خواهد داد، افزود: دولت و دستگاه دیپلماسی سعی دارند در خصوص نقض برجام بیش از همه به سمت روش های دیپلماتیک و متقاعد سازی بین‌المللی در برابر آمریکا پیش برود و یکی از راه های آن از طریق کمیسیون مشترک نقض برجام است، یعنی راه حقوقی از پیش تعیین شده که البته چندان کارآمد نخواهد بود.

تحلیلگر مسائل بین الملل تاکید کرد: البته این امکان هم  وجود دارد که شکایت به سمت مجامع حقوقی بین المللی به خاطر نقض یک توافقنامه بین المللی پیش برود اما از آنجا که یکی از مهمترین عامل فشارهای آمریکا در برجام رویکردهای منطقه ای ایران است، بنابراین ایران در یکی از پاسخ های خود نگاهی به منطقه خواهد داشت.

وی در پایان خاطرنشان کرد: در صورت نقض کامل برجام از سوی آمریکا، مهمترین و سخت‌ترین پاسخ ایران بازگشت به تمام فعالیت‌های هسته‌ای حتی در گستره‌ای وسیع تر است.

انتهای پیام/ 

 

برچسب ها: برجام ، ترامپ
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.