سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مدیرباغبانی سازمان جهاد کشاورزی یزد

چهار هزار کشاورز یزدی در تولید زعفران فعالیت دارند

مدیرباغبانی سازمان جهاد کشاورزی یزدگفت: در سال 1396، 2 هزار و58 کیلوگرم محصول خشک زعفران از 564 هکتار زمین های زیرکشت این گیاه در این استان برداشت شد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد؛  یدالله جوادپورمدیرباغبانی سازمان جهاد کشاورزی یزد گفت: در سال 1396، 2 هزار و58 کیلوگرم محصول خشک زعفران از 564 هکتار زمین های زیرکشت این گیاه در این استان برداشت شد.

جوادپور افزود: از زعفران با عنوان طلای سرخ یاد می شود، متوسط تولید آن در استان در هر هکتار چهار و نیم کیلوگرم است.

به گفته وی بیشترین سطح زیرکشت این گیاه با 320 هکتار مربوط به شهرستان بهاباد است، که شهرستان های بافق با 83 هکتار ، ابرکوه 50 هکتار و مهریز با 48هکتار در رده های بعد قرار دارد.

جواد پور افزود: زعفران تولیدی یزد به دلیل شرایط آب و هوا و خاک مناسب از کیفیت بالایی برخوردار است و استان يزد رتبه هفتم تولید زعفران كشور را دارد.

مدیر باغبانی جهادکشاورزی یزد یادآورشد: با توجه به بحرانی بودن منابع آبی استان و ترویج کاشت گیاهان کم آبخواه ، سالانه 50 هکتار به سطح زیرکشت زعفران در استان افزوده می شود.

این مسئول اضافه کرد: زعفران از جمله گیاهان کم آبخواه با بازدهی هفت ساله است که برای بازدهی مجدد آن، باید پس از هفت سال پیاز گیاه جابه جا کرد.

وی با بیان اینکه بیش از چهار هزار کشاورز یزدی در تولید زعفران فعالیت دارند، یادآور شدد: زمان کشت گیاه شهریور است و با توجه به شرایط آب و هوایی کار برداشت آن از نیمه دوم آبان ماه آغاز و تا پایان آذر ادامه دارد.

جواد پور پور ادامه داد: یزد از جمله استان هایی است که در 2دهه اخیر با مشکل کم ‌آبی و بی ‌آبی روبه روست و بخش مهمی از مساحت استان به کاشت انواع محصولات کشاورزی اختصاص دارد.

وی تاکید کرد: درآمد مردم برخی مناطق استان از جمله ابرکوه ، خاتم و بهاباد از طریق کشاورزی تامین می شود، لذا تغییر الگوی کاشت محصولات ، توسعه گیاه زعفران با توجه به ارزش افزوده و کم آب بر بودن آن و نیز فراهم بودن زمینه کاشت، بیشتر به کشاورزان توصیه می شود.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان یزدنیز گفت: سالانه 50 هکتار به اراضی کشاورزی این محصول در استان افزوده می‌شود.

زمین های قابل کشت استان 158 هزار و 565 هکتار است که در حال حاضر به دلیل تداوم 2دهه پدیده خشکسالی، 118هزار هکتار آن کشت می شود که سالانه 340 هزار تن محصول زراعی و 250هزار تن محصول باغی و 410 هزارتن محصولات گلخانه ای از آن برداشت می شود.

انتهای پیام/ی

رتبه هفتم کشاورزان یزدی در تولید زعفران

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.