سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست مطرح کرد؛

محیط زیست، قربانی کمپانی‌های خودروسازی/ زور رئیس جمهور هم به صنعت خودروسازی نمی‌رسد

کلانتری گفت: بهداشت و محیط زیست قربانی کمپانی‌های بزرگ خودروسازی شده است.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ کلانتری رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست در همایش هفته ملی مبارزه با سرطان گفت: محیط زیست کشور ما دچار بیماری شده است، امسال بدترین سال بارشی را طی 50 سال گذشته سپری کردیم، اکنون 27 روز از سال بارشی گذشته است و متوسط بارش 60 درصد کمتر از  متوسط 50 سال گذشته است.

وی ادامه داد: وقتی تالاب‌ها خشک می‌شود از دریاچه ارومیه غبار‌های نمکی بلند می‌شود و ریزگرد‌ها در هوا افزایش پیدا می‌کند، افزون بر این مشکلاتی چون کاهش تعداد زنبورهای عسل و ناتوانی آن‌ها در مسیریابی به علت غبار‌های نمکی به وجود می‌آید و در هفت سال آینده کشاورزی نابود خواهد شد.

معاون رئیس جمهور عنوان کرد: تغییرات اقلیمی به مدیریت نادرست بر می‌گردد، سیاست‌های غلط اقتصادی به محیط زیست آسیب وارد می‌کند، آلودگی آب و ورود فاضلاب به رودخانه‌ها منجر به مشکلات زیادی در کشور شده است.

کلانتری با اشاره به ورود عموم کود‌های شیمیایی به آب رودخانه ها گفت: کود‌ها و سموم مصرفی در کشاورزی خاک محیط زیست را تخریب کرده است، از سال‌های گذشته قرار بود مولکول‌های شیمیایی که در شمال کشور استفاده می‌شوند پوشش گوگردی داشته باشند تا از ورود آن به آب جلوگیری شود، اما این اتفاق هنوز نیفتاده است.

در تهران بیش از 50 هزار کامیون فرسوده داریم

رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست ادامه داد: افزودنی های غیر استاندارد به دلیل ارزان تر بودن در کودها و سموم کشاورزی استفاده می‌شوند و این افزودنی‌ها به چرخه غذایی مردم ورود پیدا می کنند، اما متأسفانه وزارت بهداشت در خصوص محصولات کشاورزی و مضرات سموم غیر استاندارد اعلام نظر نکرده است.

وی عنوان کرد: وقتی کشور وارد خرید کود شیمیایی و سموم می‌شود، فقط قیمت مطرح است، حالا اینکه چقدر فلزات سنگین در این کودها وجود داشته باشد مد نظر قرار نمی‌گیرد، اکنون در استفاده از سموم و کودهای ارزان قیمت بر کیفیت ارجحیت دارد.

معاون رئیس جمهور آلودگی هوا را یکی از معضلات مهم کشور دانست و گفت: آلودگی هوا در بخش‌های مختلفی تقسیم بندی می‌شود، بخش اعظم این مشکل به سوخت برمی‌گردد، وزیر نفت با صراحت اعلام می کند که نمی‌توانیم گازوئیل با استانداردهای محیط زیست تولید کنیم، اگر این سوخت مورد نظر باشد باید آن را وارد کرد، طبق استاندارد، گوگرد گازوئیل نباید بالای 50 PPm باشد اما گازوئیل‌های موجود در کشور 70 تا 10 هزار PPm گوگرد دارند.

کلانتری ادامه داد: بر اساس بررسی‌ها، گوگرد موجود در گازوئیل شهر مشهد و اصفهان بالای 10 هزار PPm بود، این در حالی است که خودروهای ما فرسوده هستند و در تهران بیش از 50 هزار کامیون فرسوده داریم و هر کامیون به جای 30 لیتر سوخت در 100 کیلومتر 70 لیتر سوخت مصرف می‌کند و میزان گوگرد در گازوئیل پایتخت بالای سه هزار است.

بزرگترین عوامل آلودگی هوا

رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست عنوان کرد: یکی از بزرگترین عوامل آلودگی هوا، سوخت ناقص گازوئیل است، در هوای گرم گازوئیل جای خود را به بنزین می‌دهد.

وی مافیای خودرو‌سازی در کشور را یکی از علل آلودگی هوا معرفی کرد و گفت: هیچکس زورش به مافیای خودروسازی کشور نمی‌رسد، صنعت خودروسازی خودروهای با مصرف بالاتر از استاندارد را تولید می‌کنند و از طرفی سوخت مصرفی این خودروها نیز استاندارد پایینی دارد، زور رئیس جمهور هم به تولیدات خودروهای غیر استاندارد نرسیده است، در دولت قبل تصویب شد که خودروهای فرسوده در ازای خرید خودرو از رده خارج شوند اما به دلیل قدرت صنعت خودروسازی در کمتر از یک ماه مصوبه دولت لغو شد و در این شرایط است که نباید انتظار هوای پاک داشته باشیم.

معاون رئیس جمهور با بیان اینکه هوای آلوده شهرهای بزرگ بیشتر از سیگار به ریه‌های مردم ضربه می‌زند، گفت: بهداشت و محیط زیست قربانی کمپانی‌های بزرگ خودروسازی می‌شوند، محیط زیست اگر پشتوانه وزارت بهداشت را داشته باشند و به ما مستنداتی بدهند تا حدی می‌توانیم با این کمپانی‌ها مبارزه کنیم.

بخشی از آلودگی هوا مربوط به ریزگردهاست

کلانتری ادامه داد: مبارزه با صنعت خودرو که 70 هزار میلیارد تومان معادل 150 برابر بودجه محیط زیست و سه برابر وزارت بهداشت درآمد دارد، کار دشواری است، این‌ها قدرت مالی دارند و می‌توانند هر داده‌ای را دستکاری کنند و مقابله با آن‌ها توان زیادی می خواهد.

رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست با بیان اینکه بخشی از آلودگی هوا مربوط به ریزگردهاست، گفت: ریزگردهای درشت خیلی خطر‌آفرین نیستند و ظرف سه تا چهار  ساعت نشست می کنند، اما ریزگردهای خارجی تا چند شبانه‌روز در هوا باقی می‌مانند.

وی با تأکید بر اینکه ریزگردها به اندازه آلودگی‌های شیمیایی خطرناک نیستند، عنوان کرد: علت اینکه مردم نسبت به ریزگردها در هوای برخی استان‌ها بیشتر حساسیت نشان می‌دهد آن است که این ریزگردها به چشم دیده می‌شوند اما ریزگردهای شیمیایی و تولیدات غیر استاندارد که به زور تولید داخل به مردم تحمیل می‌شوند بیشتر به مردم صدمه می‌زنند.

معاون رئیس جمهور با بیان اینکه محیط زیست ما در برابر فشارهای خارجی نمی‌تواند مقاومت زیادی بکند، گفت: اگرچه اعلام کرده‌ایم از سال‌ آینده با پشتوانه قانون هوای پاک جلوی تولیدات غیر استاندارد را خواهیم گرفت، اما لابی‌های صنعتی و سرمایه‌داری با آن برخورد خواهند کرد و به بهانه حمایت از تولید داخل و حتی به قیمت جان مردم ممکن است، این طرح را متوقف کنند.

انتهای پیام /

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳۸
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۱۳:۱۶ ۰۸ بهمن ۱۳۹۶
کاهش قیمت خودرو
ناشناس
۱۱:۳۹ ۰۸ بهمن ۱۳۹۶
هوای تهران امروز برفی است به به
ناشناس
۱۱:۳۹ ۰۸ بهمن ۱۳۹۶
هوای تهران امروز برفی است به به
ناشناس
۱۱:۱۵ ۰۸ بهمن ۱۳۹۶
خواهشمندم به مشششششششکلات مردم خوزستان هم رسیدگی کنید
ناشناس
۰۹:۵۴ ۰۸ بهمن ۱۳۹۶
هرچه زودتر خودرو را ارزون کنید
ناشناس
۰۹:۱۰ ۰۸ بهمن ۱۳۹۶
هرچه زودتر خودرو را ارزون کنید
ناشناس
۰۸:۵۰ ۰۸ بهمن ۱۳۹۶
باید خودروهای فرسوده هرچه زودتر جمع آوری شود
ناشناس
۰۸:۱۸ ۰۸ بهمن ۱۳۹۶
خدا کمک کنه
ناشناس
۰۸:۱۸ ۰۸ بهمن ۱۳۹۶
باید بیشتر نظارت بشه
علی
۰۷:۴۰ ۰۸ بهمن ۱۳۹۶
از مسئولان خواهشمندم یه بازدید از خودسازان داشته باشند
ناشناس
۰۷:۳۷ ۰۸ بهمن ۱۳۹۶
باید به مشکلات مردم بیشتر وبا بررسی نظارت شود
ناشناس
۰۷:۲۹ ۰۸ بهمن ۱۳۹۶
خداکنه قیمت خودرو کاهش یابد
ناشناس
۰۶:۴۷ ۰۸ بهمن ۱۳۹۶
من یه جوان چطور میتوانم خودرو بخرم در صورتی که خودرو گرون است
ناشناس
۰۱:۰۳ ۰۸ بهمن ۱۳۹۶
خداروشکر امروز برف بسیار خوبی بارید .خداروشکر .لذت میبرم در هوای برفی
ناشناس
۰۰:۲۳ ۰۸ بهمن ۱۳۹۶
خداروشکر امروز برف بسیار خوبی بارید .خداروشکر .لذت میبرم در هوای برفی
ناشناس
۲۳:۵۸ ۰۷ بهمن ۱۳۹۶
باید بیشتر بررسی وپیگیری بشه
ناشناس
۲۳:۳۶ ۰۷ بهمن ۱۳۹۶
من عاشق خودروی لوکس هستم فقط بنز
ö
۲۱:۵۷ ۰۷ بهمن ۱۳۹۶
عمده مشکل کشور در هر زمینه ای ،الودگی محیط زیست،بهداشت و .....
ناشناس
۲۱:۴۹ ۰۷ بهمن ۱۳۹۶
محاکم قضائی باید خسارات وارده به مردم در اثر تولید ماشین های غیر استاندارد و خطر افرین را از شرکت های تولید کننده دریافت کنند .
مردم با حکم مراجع قضائی تحت پیگرد قرار گرفته شوند . حکم قاضی شهرستان قزوین در باره لغو دریافت عوارض بزرگراه یک حکم قضائی خوب بود .
ناشناس
۲۱:۲۷ ۰۷ بهمن ۱۳۹۶
باسلام ،با گسترش حمل نقل ریلی تا حدود زیادی جلوی این مشکل را می توان گرفت نه با اعطای وام به خریداران خودروی شخصی.
ناشناس
۲۱:۱۲ ۰۷ بهمن ۱۳۹۶
خودرو داغون تولید می کنند گرون میفروشند میدن دست مردم جون ملت که مهم نیست
ناشناس
۲۰:۲۸ ۰۷ بهمن ۱۳۹۶
خودروهای داخلی هم بی کیفیتن هم گرون
ناشناس
۲۰:۲۸ ۰۷ بهمن ۱۳۹۶
مردم هستن
ناشناس
۲۰:۲۸ ۰۷ بهمن ۱۳۹۶
پس چرا وام ۲۵ میلیونی برای خرید خودرو میدن
ناشناس
۲۰:۲۲ ۰۷ بهمن ۱۳۹۶
باشه
ناشناس
۲۰:۰۴ ۰۷ بهمن ۱۳۹۶
به خودروسازها نمیرسه به موتورسازام نمیرسه که حداقل بنزینیاشونو جمع کنن
ناشناس
۲۰:۰۰ ۰۷ بهمن ۱۳۹۶
تا وقتی خودروهای بی کیفیت در شهر هستند آلودگی ادامه دارد
ناشناس
۱۹:۵۰ ۰۷ بهمن ۱۳۹۶
گرد و خاک و ریزگردها چون به چشم دیده می شوند به معنای این نیست که آلودگی آنها از خروجی اگزوز خودروها بیشتر است .
گازهای خروجی از اگزوز خودروهای احتراقی به مراتب از گردو خاک خطرناک تر هستند
ناشناس
۱۹:۴۶ ۰۷ بهمن ۱۳۹۶
باید مانند اکثر کشورها در مصارف پخت و پز و گرمایشی منازل برق جایگزین گاز گردد ( برق با ولتاژ 110 ولت یا کمتر ) چون آلودگی کمتری تولید میشود

وایمنی شبکه برق (با ولتاژ پایین ) در مقابل زلزله و سایر حوادث نسبت به گاز بیشتر است
هیچ کشوری در جهان این شبکه عظیم گازرسانی را ندارد تا ببینیم آنها در برابر چنین حوادثی چه راهکاری دارند .
ناشناس
۱۹:۴۱ ۰۷ بهمن ۱۳۹۶
باید به فکر احیای دریاچه های در حال انقراض در کشور بود
ناشناس
۱۹:۴۱ ۰۷ بهمن ۱۳۹۶
باید به فکر احیای دریاچه های در حال انقراض در کشور بود
ناشناس
۱۹:۳۶ ۰۷ بهمن ۱۳۹۶
باید بتدریج امکانات لازم در شهرهای کوچک و روستاها مهیا گردد تا مهاجران از کلانشهرها به زادگاه خود برگردند و بدین ترتیب از وسعت کلانشهرها و آلودگی هوای آنها کاسته شود
ناشناس
۱۹:۳۴ ۰۷ بهمن ۱۳۹۶
جز در مصارف خاص نباید از خودروهای احتراقی استفاده شود و خط تولید آنها هم بایدجهت همان مصارف خاص ( بهداشتی و نظامی و غیره ) ظرفیت محدودی داشته باشد.
فقط خودروی برق آن هم در تیراژ کم تولید شود تا معضل ترافیک هم بروز نکند
ناشناس
۱۹:۳۱ ۰۷ بهمن ۱۳۹۶
باید جلوی تولید خودروهای بی کیفیت گرفته بشه
ناشناس
۱۹:۲۹ ۰۷ بهمن ۱۳۹۶
افزایش اتوموبیل های احتراقی یغنی افزایش آلودگی هوا ، مصرف سوخت ، تصادفات و ترافیک
ظرفیت خیابانهای تهران دهها برابر کمتر از تعداد خودروهای موجود در آن است
ناشناس
۱۸:۰۶ ۰۷ بهمن ۱۳۹۶
عامل بیشتر تنگی نفس از خودروهای فرسوده است هرچه سریع مسئولان چاره ای بیندیشید .به خدا از تنگی نفس دارم میمیرم .
ناشناس
۱۷:۴۷ ۰۷ بهمن ۱۳۹۶
خودرو های فرسوده هرچه زودتر باید جمع آوری بشه .
ناشناس
۱۷:۴۵ ۰۷ بهمن ۱۳۹۶
خودرو های فرسوده هرچه زودتر باید جمع آوری بشه .