سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

با تغذیه صحیح می توان در برابر بیماریهای فصلی مقابله کرد

مدیر نظارت بر مواد غذایی، آرایشی و بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: با تغذیه صحیح می توان در برابر بیماریهای فصلی مقابله کرد.

 به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان؛كاظم زاده، مدیر نظارت بر مواد غذایی، آرایشی و بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان سرما خوردگی را یکی از رایج ترین بیماری های ویروسی برشمرد و افزود: این بیماری با سرد شدن هوا شیوع بیشتری پیدا می کند كه  کودکان، زنان باردار و سالمندان را بيشتر از ديگران تهدید می کند.

وی  مهم ترین علت سرماخوردگی را ضعف سیستم ایمنی بدن دانست و گفت:  واقعيت اين است كه  تغذیه صحیح تاثیر بسیار زیادی در سلامت و پیشگیری از ابتلا به بیماری ها دارد .

کاظم‌زاده در ادامه،  توصيه‌های مهم برای پيشگيری و درمان سرماخوردگی را به ترتيب زير برشمرد:

رعايت بهداشت فردی،  شستشوی مداوم دست ها  و اجتناب از دست دادن و  روبوسی

استراحت و تغذيه مناسب ( وضعیت تغذیه می تواند بر تقویت سیستم ایمنی بدن موثر باشد )

مصرف میوه ها و سبزیجات به مقدار فراوان (حداقل روزی 5 سهم میوه و سبزی دریافت کنید ) چون سرشار از انواع ویتامین ها هستند و می توانند برای تقویت سیستم ایمنی بدن بسیار موثر باشند.

در ميان میوه ها بالاترین ویتامینC  را خانواده مرکبات دارند. انواع مرکبات مانند پرتقال و گریپ فروت، توت فرنگی، کیوی، طالبی ، انواع فلفل سبز و قرمز، کلم بروکلی و گوجه فرنگی منابع بسیار غنی این ویتامین هستند . كه البته با مصرف  آنها مي‌توان طول دوره بيماری را كاهش داد.

مصرف بيشتر قارچ، سیر، موسیر و پیاز مهم هستند؛ چرا که سیستم دفاعی بدن را تقویت می‌كنند.

مصرف شلغم كه سرشار از املاح مفيدی مانند کلسيم و منيزيم بوده و ازمواد غذايی بسيار با ارزش به حساب مي آيد  و اثر مفيد و موثری در درمان بيماری های دستگاه تنفسی دارد  و نیز سرفه را تسکین می دهد، ترب سياه هم همه خواص شلغم را دارد.

مصرف مناسب پروتئین‌ها و چربی‌ها: مصرف صحیح چربی های خوب که شامل اسیدهای چرب امگا 3، 6 و 9 می شود (كه در ماهی، روغن زیتون، کلزا، گردو  و بادام وجود دارند).

علاوه بر میوه ها و سبزیجات، پروتئین ها که مقدار بالای آن در گوشت قرمز، مرغ، تخم مرغ، انواع ماهی‌ها، محصولات دریایی و گردو وجود دارد موجب تقويت سیستم ایمنی می‌شوند. همچنین پروتئين ها و چربی‌ها در عملکرد مطلوب سیستم ایمنی دخیل هستند.

مصرف مایعات گرم مانند شیر، سوپ و آش و همین طور استراحت می‌تواند در کاهش مدت زمان درمان و بهبود و تسکین علائم بیماری كمک ‌كننده باشد.

انتهای پیام/ ش

مهم ترین علت سرماخوردگی  ضعف سیستم ایمنی بدن است

 

برچسب ها: اخبار سلامت ، بیمه
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.