سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مقداد: طرح جدید آمریکا برای تشکیل نیروی نظامی در سوریه شکست می‌خورد

فیصل مقداد معاون وزیر خارجه سوریه در گفتگو با شبکه تلویزیونی المیادین درباره تصمیم اخیر آمریکا برای تشکیل نیروی نظامی سی هزار نفره در مرز‌های ترکیه و سوریه سخن گفت.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از شبکه تلویزیونی المیادین؛ فیصل مقداد معاون وزیر خارجه سوریه در گفتگو با این شبکه درباره تصمیم اخیر آمریکا برای تشکیل نیروی نظامی 30 هزار نفره در شمال سوریه گفت: ما از این اقدام آمریکا غافلگیر نشدیم، سیاست‌های امریکا و اسرائیل از ابتدای آغاز بحران در سوریه در هفت سال پیش در این جهت بوده است. اکنون تمام تلاش‌هایی که آمریکا و مزدورانش در کشور‌های حاشیه خلیج فارس و ابزار‌های آن‌ها در داخل سوریه و همچنین ترکیه به کار می‌گیرند یکی پس از دیگری با شکست مواجه می‌شود و ارتش عربی سوریه در هر مکانی که حضور می‌یابد پیروزی می‌شود، از این رو ما اعلام این خبر را عجیب نمی‌دانیم و آنگونه که پیشتر تمام تلاش‌های آمریکا در تحت تأثیر قرار دادن اراده ملت و ارتش و کادر رهبری سوریه ناکام مانده است ما مطمئن هستیم این بار نیز تلاش جدید آمریکا حتما شکست می‌خورد و مانند همه تلاش‌های پیشین ناکام خواهد ماند.

وی در ادامه گفت: می‌توان اقدام جدید آمریکا را از جهات مختلف تفسیر کرد، اما سیاست‌های آمریکا برای ما آشکار و شناخته شده است، آنگونه که امروز در بیانیه خود ذکر کردیم این ملت سوریه است که سرنوشت خود را تعیین می‌کند و حتی در زمان استعمار هنگامی که می‌خواستند کشور ما را تجزیه کنند آن تلاش‌ها شکست خورد و موفق نشد و مردم سوریه بیش از هر طرف دیگری امروز عزم خود را جزم کرده است تا توطئه‌های جدید را شکست دهد.

معاون وزیر خارجه سوریه تصریح کرد طرح‌های آمریکا هر اندازه هم که با سیاست‌های اسرائیل در منطقه همخوانی داشته باشد و تهدید‌های آمریکا برای ایجاد چنین نیرو‌هایی که تاکنون در حد خیال باقی مانده است به هر اندازه شدید باشد، ملت و رهبری سوریه مطمئن است که این طرح‌ها پیروز نخواهد شد و این تهدید‌ها عملیاتی نخواهد شد. ملت سوریه مصمم است سرزمین خود را از تروریسم و همه مزدوران آن پاک کند. از ابتدای بحران سوریه در هفت سال پیش وجود و حضور آمریکا در این بحران مشهود بوده است و اکنون حملات و تهدید‌ها و موضع گیری‌های رسانه‌ای آمریکا در حال ادامه یافتن است. اما تهدیدات و خیال‌های جدید آمریکا ما را از پیگیری اولویت‌هایی که کادر رهبری سیاسی برای ارتش عربی سوریه تدوین کرده است منصرف نمی‌سازد. من تأکید می‌کنم دیگران بخواهند یا نخواهند، ارتش سوریه در کوتاه مدت و بلند مدت تمامیت ارضی سوریه را باز خواهد یافت.

وی در مورد هماهنگی دولت سوریه با روسیه در مورد اقدام اخیر آمریکا گفت: سخنان امروز لاوروف وزیر خارجه روسیه موضوع جدیدی نبود، ما همیشه از روسیه سخنانی شنیده ایم و شاهد مواضعی بوده ایم که نشان از احترام به مردم سوریه داشته است. مواضع روسیه همچنین حکایت از آن دارد که این کشور در کنار سوریه در مواضع هماهنگش با مشروعیت بین المللی ایستاده است. از این رو ما از سخنان لاوروف تعجب نکردیم که تأکید کرد شیوه روسیه این است که در رویارویی با بحران در سوریه و هر نقطه از جهان بنا به واقعیت‌های موجود تصمیم گیری می‌کند و موضعی اتخاذ می‌کند که با مشروعیت بین المللی و قطعنامه‌های شورای امنیت همخوانی داشته باشد. بر این اساس، موضع سوریه و روسیه در قبال بحران در سوریه و ضرروت عدم بی احترامی آمریکا و هر نیروی دیگری به زندگی مردم و مشروعیت بین المللی و قطعنامه‌های شورای امنیت که آمریکایی‌ها ادعا می‌کنند به آن احترام می‌گذارند کاملا با هم مطابقت دارد.

مقداد درباره اقدام نظامی احتمالی مشترک سوریه و روسیه علیه نیرویی که قرار است از سوی آمریکا در مرز‌ها تشکیل شود گفت: اولا باید بگویم بیشتر نیرو‌های امنیتی و نظامی که آمریکا در سوریه تشکیل داد در نهایت به داعش پیوستند و از این رو آمریکا با این اقدام جدید تلاش می‌کند شکست خود را در جنگ علیه سوریه و اینکه آمریکا حامی واقعی تروریسم و جنگ تروریستی با سوریه است پوشش دهد. بنابراین ما از اقدامات جدید آمریکا غافلگیر نشدیم و چنانکه تلاش‌ها و اقدامات پیشین آمریکا با شکست مواجه شد این اقدام نیز شکست خواهد خورد. ما با کسانی که قصد دارند در قالب نیرو‌های جدید در خدمت آمریکا باشند می‌گوییم آنگونه که داعش نابود شد و اکنون جبهه النصره در نبرد‌های جنوب حلب و شرق ادلب هدف قرار می‌گیرد، با روش مناسب با این خواب و خیال جدید نیز برخورد خواهد شد.

وی ادامه داد: هنوز از اعلام خبر تشکیل این نیرو‌ها از سوی امریکا چند ساعت نگذشته است، اما امریکا پیشتر نیز سابقه تشکیل نیرو‌های تحت امر خود را در سوریه داشته است. من تأکید می‌کنم اعلام تشکیل نیرو‌های جدید ما را نمی‌ترساند و ما مطئمن هستیم سوریه همیشه و طبق سابقه تاریخی خود، متحد و یکپارچه و متحد باقی می‌ماند. باید بگویم هیچ تفاوتی بین کسانی که سوریه را با حمایت آمریکا یا اسرائیل و یا کشور‌های دسیسه چین حاشیه خلیج فارس مورد حمله قرار می‌دهند وجود ندارد. این تلاش جدید هرگز موفق نخواهد شد و من تأکید می‌کنم ارتش عربی سوریه و همپیمانان آن در کمین هر کسی هستند که قصد دارد به تمامیت ارضی و وحدت مردم سوریه تجاوز کند.

فیصل مقداد افزود من به صراحت تمام می‌گویم موضع ما به طرف‌هایی که مقصود پیام ما هستند رسیده است و آن‌ها می‌دانند هنگامی که ارتش سوریه وقتی تصمیم بگیرد به چیزی دست یابد به آن دست می‌یابد و هدف خود را محقق می‌سازد. از این رو ما در مورد حال و آینده سوریه نگران نیستیم و این توطئه‌های جدید فقط منجر به خونریزی بیشتر و افزایش دخالت‌های خارجی در بحران سوریه می‌شود تا این بحران بیشتر ادامه یابد و طرح‌های اسرائیل و غربی‌ها و آمریکایی‌ها و کشور‌های حاشیه خلیج فارس فرصت اجرا داشته باشند. ما آنگونه که در طول هفت سال گذشته مقاومت کرده ایم همچنان به مقاومت خود در مقابل چنین تجاوزاتی ادامه می‌دهیم و اعلام می‌کنیم هرگونه حضوری که با اهداف حکومت سوریه همخوانی نداشته باشد و یا به دعوت حکومت سوریه صورت نگرفته باشد- مانند حالتی که در مورد نیرو‌های آمریکایی و ترکیه‌ای شاهد آن هستیم- این حضور یک حضور تجاوزگرانه و غیر قانونی است و سوریه هرگز این حضور را نخواهد پذیرفت. ما در تعامل با این نیرو‌های خارجی که به صورت غیر قانونی در سوریه حضور دارند هیچ گزینه‌ای را بعید نمی‌دانیم، اما هر گزینه‌ای در زمان مناسب آن عملی خواهد شد.

فیصل مقداد در مورد اینکه آیا موضع مشترک آنکارا و مسکو و دمشق در محکوم کردن اقدام جدید آمریکا می‌تواند باعث ائتلاف تاکتیکی مقطعی با ترکیه شود گفت: حضور غیر قانونی نیرو‌های ترکیه در اراضی سوریه یک حضور متجاوزانه و غیز قانونی است چرا که به درخواست حکومت سوریه نبوده است و اگر در مورد اقدام امریکا بین ما و روسیه با ترکیه توافق نظر وجود دارد هر گونه موضع ترکیه یک اقدام تبلیغاتی و غیر شفاف است، چرا که ترکیه عامل اصلی در تحمیل جنگ تروریستی بر سوریه است و امکان ندارد حداقل اعتمادی به ترکیه داشته باشیم، آن‌ها به صورت علنی چیزی را اعلام می‌کنند و در عمل اقدام دیگری انجام می‌دهند و اکنون چیزی را اعلام می‌کنند و پس از گذشت یک ساعت در مقابل آن می‌ایستند، حال و اوضاع حکومت اردوغان در ترکیه چنین است.

وی افزود اردوغان کسی است که از تروریسم حمایت کرد و آن را به سوریه آورد و این بحران را در سوریه تغذیه کرد و مسئول ریخته شدن خون و کشته شدن ده‌ها هزار نفر سوری و نابودی زیر ساخت‌های سوریه است و ما اعتمادی به حکومت ترکیه نداریم. ما مسئولیت اتفاقات سوریه را بر عهده اردوغان می‌دانیم و اگر اردوغان و حکومتش مرز‌های ترکیه را به روی تروریسم نمی‌گشودند و با تروریست‌ها تعامل خوبی نداشتند و از آنان حمایت مالی و تسلیحاتی و لجستیکی نمی‌کردند ما در نقطه کنونی نبودیم. از این رو ما همیشه بین موضع روسیه که با مشروعیت بین المللی منسجم بوده است و موضع ترکیه که از تروریسم حمایت می‌کند تفاوت قائل بوده ایم.

 انتهای پیام/

مصاحبه معاون وزیر خارجه سوریه با شبکه تلویزیونی المیادین

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.