سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

فعالیت ۸ هزار هنرمند صنایع دستی در استان مرکزی / گواهی درجه هنری در دستان ۷ هنرمند

مدیرکل میراث فرهنگی استان مرکزی از فعالیت ۸ هزار هنرمند صنایع دستی در استان مرکزی خبرداد.

  به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اراک؛ سیدمحمد حسینی مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی گفت: استان مرکزی با توجه به صنایع دستی بومی منطقه و وجود هنرمندان شاخص دراین عرصه سهم بسزایی در اشتغال آفرینی داشته است تا آنجا که حدود ۸ هزار هنرمند صنایع دستی در سطح استان مشغول به فعالیت در این زمینه هستند و بیش از نیمی از این هنرمندان را بانوان تشکیل می‌دهند.

حسینی افزود: با توجه به مزیت‌های نسبی صنایع دستی در ایجاد اشتغال می‌توان به عدم نیاز به سرمایه گذاری بالا، عدم نیاز به تجهیزات گران قیمت، دسترسی آسان به مواد اولیه ارزان و عدم آلایندگی زیست محیطی اشاره کرد که نقش این دست سازه‌ها را در ایجاد اشتغال و ارز آوری شاخص می‌کند.

گواهی درجه هنری در دستان ۷ هنرمند صنایع دستی استان مرکزی

قاسم کاظمی سرپرست معاونت صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی هم با اشاره به مطالعه و بررسی آثار هنرمندان در خصوص شناسایی برترین‌های هر رشته گفت: هفت تن از هنرمندان صنایع دستی و سنتی استان مرکزی دارای گواهینامه درجه یک و دو هنری هستند که به ترتیب معادل مدرک دانشگاهی دکترا و فوق لیسانس هستند.

کاظمی افزود: پس از پایان بررسی‌ها، پرونده‌ی برخی از هنرمندان به دبیرخانه‌ی شورای ارزشیابی هنرمندان در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی فرستاده شد و شورا هم پس از بررسی این پرونده‌ها، ۷ نفر از هنرمندان صنایع دستی رادر ۷ رشته شایسته دریافت گواهینامه درجه یک و دو هنری دانسته است.

وی اضافه کرد: اکنون هم با برنامه ریزی برای گسترش کیفی این هنر‌ها و تشویق هنرمندان به رعایت نهایت ظرافت و زیبایی در آثارشان، به دنبال کسب عناوین جدیدی در این خصوص هستیم.

سرپرست معاونت صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی ادامه داد: چهارنفر از هنرمندان شاخص استان و اساتیدی که موفق به دریافت مدرک درجه یک هنری شده اند عبارتند از: استاد عزت الله ابراهیمی در زمینه طراحی سنتی ونقشه فرش، محمدمهدی باباخانی در هنر قلمزنی، احمد منصور احمدی برای منبت چوب و محمد خورشیدی در خصوص هنر مشبک فلز هستند.

وی بیان کرد: همچنین در ادامه این روند استادان محمدآستانه در رشته طراحی سنتی، نقشه فرش، کریم حیدری در رشته پیکره تراشی چوب و علی غفاری در خصوص هنر تراش‌های سنگ دارای مدرک درجه دو هنری هستند.

انتهای پیام / ج

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.