سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

وزیر بهداشت در جشنواره تحقیقات علوم پزشکی رازی مطرح کرد؛

حمایت از دانشمندان، رمز موفقیت کشور‌های پیشرفته/ بر خلاف وزارت علوم پیگیر مسائل و حتی سلامت فارغ‌التحصیلان هستیم

وزیر بهداشت گفت: اگر پژوهش‌های ما سابقه بومی پیدا کند می‌تواند راه‌گشای بسیاری از مشکلات باشد.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛  سید حسن قاضی زاده هاشمی وزیر بهداشت صبح امروز در مراسم بیست و سومین جشنواره تحقیقات علوم پزشکی رازی که در دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد، اظهار کرد: تعداد افرادی که در تصادفات جاده‌ای، نزاع و دعوای خیابانی و حتی آلودگی هوا جان خود را از دست می‌دهند 1.5 برابر فوت شدگان کشتی نفت کش سانچی است و ما باید در راستای کاهش این امر به تجربه‌های بین‌المللی اعتماد و به آنها عمل کنیم.

وی بیان کرد: علم و تجربه بصری هر کشوری فراخور حال خودش است که ما نیز از این مسئله بی‌نصیب نیستیم، به نظرم بزرگترین مصیبت بشر جهل و نادانی است، به طوری که همه صفات خودپسندی و خودشیفتگی و طمع که همگی باعث بدبختی بشر است به دلیل جهل و نادانی است.

بودجه پژوهش در واقعیت حدود نیم درصد است

وزیر بهداشت با اشاره به اینکه کشورهای پیشرفته فرصت بیشتری را برای آگاهی مردم فراهم می‌کنند، افزود: یکی از محورهای مهم برای انقلاب اسلامی علم بوده که رهبر معظم انقلاب اسلامی بارها به این مسئله تاکید فرمودند اما متاسفانه کمتر برای آن هزینه کردیم.

هاشمی عنوان کرد: در اسناد بالادستی که مهم‌ترین سیاست‌های ابلاغی رهبری است، بودجه پژوهش حدود سه درصد و در مصوبات نیز حدود سه درصد در نظر گرفته شده اما در واقعیت بودجه پژوهش حدود نیم درصد است که من امیدوارم به علم و پژوهش توجه بیشتری شود زیرا پژوهش و فناوری سرمایه ایران بوده و کشور را در حساس ترین شرایط کمک می‌کند و ایران را از شرایط بحرانی نجات می دهد.

وی با اشاره به اینکه زمانی که من کارم را در هیئت دولت آغاز کردم نگران این بودم که شتاب علمی ایران در سال‌های 2009 و 2011 در حوزه بین‌الملل ایجاد شده بود را بتوانم حفظ کنم، ادامه داد: از همه افرادی که نسبت به پیشرفت کشور تلاش می‌کنند تشکر می‌کنم به نظرم باید فارغ‌التحصیلان را از همه حاشیه ها دور کرده تا بتوانند به کار تحقیق و پژوهش بپردازند، رمز پیشرفت کشورهای پیشرفته، حمایت از دانشمندان و دانایان جامعه است.

از مسائل بین‌المللی باید برای ارتقای خودمان استفاده کنیم

وزیر بهداشت ادامه داد:امیدوارم پژوهش‌های ما در حوزه پزشکی در ریلی قرار بگیرد که سنگ‌های پیش پای دولت و ملت برداشته شود؛ اتفاقی در خوزستان افتاد و مردم دچار حملات آسماتیک شدند و در کمتر از دو روز، چیزی بالغ بر هزاران بیمار را پذیرش کردیم؛ به طوری که  24 هزار نفر در سال 94، 11 هزار نفر  در سال قبل و حدود 300 نفر به دلیل مشکلات ناشی از باران اسیدی در خوزستان بستری شده‌اند که خوشبختانه با تحقیق و پژوهش متوجه شدیم که یک نوع گیاه به وسیله شهرداری کاشته می‌شود که بر اثر حرس نکردن آن در هوا پراکنده و باعث ایجاد باران‌های اسیدی می‌شود.

هاشمی با اشاره به اینکه در حوزه پژوهش در قسمت بین‌المللی  وجهه خوبی داریم، افزود: تحقیق و پژوهش می‌تواند راه گشا بوده اما باید گوش شنوایی وجود داشته باشد تا بتوان به این حوزه و محققان کمک کند.

وی در خصوص دستور رئیس جمهور مبنی بر استاندارد بودن پارازیت و یا مشکلات سلامتی گفت: زمانی که آب تهران آلوده شد رئیس جمهور در هیئت دولت تاکید جدی بر این داشت که نباید مسئله ای از مردم مخفی بماند که در آن زمان با بررسی اوضاع، چاه‌هایی از آب فاضلاب پلمپ و آب معدنی در بین مردم توزیع شد و  با تحقیق و پژوهش مسئله آلودگی آب به طور کامل برطرف شد.

هاشمی تاکید کرد: ما بر خلاف وزارت علوم پیگیر مسائل و حتی سلامت فارغ‌التحصیلان هستیم تا آنها دچار بیماری های مختلف نشده و به علم و پیشرفت کشور کمک کنند، از معاونت علمی وفناوری به دلیل کمک به تجهیز آزمایشگاه‌ها تشکر می‌کنم.

هاشمی یادآور شد: زیرا دانشمند بین‌المللی مانند قاریان مصری هستند که در مسابقات پیروز می‌شوند.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.