سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

یک فعال فرهنگی و ادبی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

هرگونه استفاده از مطالب دیگران به نام خود، «سرقت ادبی» است

رضا حمیدی گفت: حتی تفسیر یک مطلب که به مطلب اصلی بسیار نزدیک باشد نیز «سرقت ادبی» به شمار می رود.

رضا حمیدی، فعال فرهنگی و ادبی در گفتگو با خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در خصوص «سرقت ادبی» گفت: سرقت ادبی سابقه و پیشینه بسیار طولانی در ادبیات دارد. از زمانی که انسان اثری پدید آورد و ایده و هنر خود را به نمایش گذاشت، موضوع سرقت ادبی هم پدیدار شد. این موضوع در طول تاریخ و دوره های مختلف با شدت و ضعف از دغدغه های پدید آورندگان بوده است. هرگونه استفاده از ایده ها و مطالب افراد دیگر به نام ایده و نظریه خود نوعی دستبرد و سرقت ادبی به شمار می‌رود. حتی تفسیر یک مطلب که به مطلب اصلی بسیار نزدیک باشد جزء سرقت ادبی است.

وی افزود: هم اکنون تکنولوژی پیشرفت کرده است و از ابزارهای نوین استفاده می کنیم. امروز که در عصر ارتباطات هستیم، سرقت های علمی و ادبی به سرعت کشف می شود. بنابر این متولیان امر باید با هر گونه جرایم و دستبرد فکری برخورد قانونی و جدی داشته باشند. ریشه اصلی سرقت های علمی، فرهنگی و ادبی تعهد نداشتن افراد و آشنا نبودن آن ها با دستورهای قرآن و روایات است. هرگونه دستبرد و خیانت در امانتداری در قرآن و روایات نیز ناپسند عنوان شده است. پیامبر اکرم ( ص ) فرموده اند: کسی که امانتدار نباشد ایمان ندارد.

این فعال فرهنگی و ادبی ادامه داد: همانگونه که سرقت مال مردم مجازات تعریف شده دارد، برای سرقت ادبی، علمی و فرهنگی که از مال بسیار با اهمیت تر است نیز باید براساس نقش زمان و مکان اجتهاد کرد. حوزه علمیه هم برای جرایمی مانند سرقت های علمی ادبی و فرهنگی مجازات مشخصی تعریف و تعیین کند. شعر معروف «یا علی گفتیم و عشق آغاز شد» در برخی فیلم نامه ها و برخی ترانه ها از جمله ترانه خواننده جوان حمید هیراد و کتاب هایی در حوزه ادبیات، خودشناسی و روانشناسی  دستخوش سرقت ادبی شده است.

حمیدی ادامه داد: چند سال پیش  فردی به من مراجعه کرد و به من گفت نویسنده ای اغلب داستان های کوتاهم را بدون ذکر منبع و ماخذ سرقت کرده است. وقتی با نویسنده در این باره صحبت کردم، وی در پاسخ به من گفت: «من فوق لیسانس دارم، اما اشتباه کردم که به دنبال تحصیلات دانشگاهی رفتم. الان درآمد من با یک عدد چسب و قیچی از بسیاری از مهندسان و برخی مشاغل دیگر بسیار بیشتر است.» جالب است که این نویسنده بیش از 15 جلد کتاب منتشر کرده و هر کدام از کتاب هایش  بارها تجدید چاپ شده است. وی مرا تهدید کرد که اگر شکایت کنید، با شما برخورد فیزیکی خواهم کرد!

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.