سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

رئیس مرکز بررسی‌های استراتژیک در دومین کنفرانس امنیتی تهران:

نگران رقابت‌های تسلیحاتی در منطقه هستیم

آشنا گفت: نگران صداهایی که از کشورهای مختلف شنیده می‌شود که به سمت سلاح های کشتار جمعی و هسته‌ای حرکت می‌کنند.

به گزارش  خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، حسام الدین آشنا رئیس مرکز بررسی‌های استراتژیک و مشاور رئیس‌جمهور در دومین کنفرانس امنیتی تهران گفت: تقاضا می‌کنم سخنان امروز ظریف به عنوان دکترین امنیت منطقه ای ایران تلقی شود .

وی اظهار کرد: منطقه قوی و امنیت شبکه ای دو پایه دکترین امنیت منطقه ای ایران در دوره روحانی خواهد بود.

آشنا بیان کرد: جنگ‌ منطقه ما را بسیار فرسوده کرده است و اختلافات داخلی این ظرفیت را دارند که به جنگ‌های داخلی و خارجی دامن زنند و ایران از دهه ۸۰ تجربه مقابله با سرسخت ترین تروریست ها را در منطقه داشته است.

وی گفت: ظرفیت‌های جدی برای تجزیه طلبی در منطقه وجود دارد و شکاف‌های قومی و مذهبی می‌تواند به تنش‌های جدی در منطقه منجر شود.

رئیس مرکز بررسی‌های استراتژیک افزود: متاسفانه این منطقه بیش از حد مورد توجه قدرت‌های بزرگ است و در دوره‌ای به خاطر انرژی و در دوره‌ای به خاطر مسائل دیگر علاقه مند به دخالت در امور منطقه هستند.

مشاور رئیس‌جمهور تصریح کرد: ما نگران رقابت‌های تسلیحاتی در منطقه هستیم، به خصوص نگران صداهایی که از کشورهای مختلف شنیده می‌شود که به سمت سلاح های کشتار جمعی و هسته‌ای حرکت می‌کنند.

وی با بیان اینکه مسئله کیفیت حکمرانی ‌ در منطقه ما از مشکلات جدی است، افزود: برخی کشورهای منطقه نه مشروعیت داخلی دارند و نه کارآمدی برای اداره کشورشان و  این کشورها می‌توانند مشکلات خود را به صورت ویروس به دیگر کشورها انتقال دهند.

آشنا با بیان اینکه هیچ کشوری نمی‌تواند فکر کند با نا امن کردن دیگران برای خود امنیت می‌خرد، تصریح کرد: وقتی کشوری در نگهداری مرزهایش کوتاهی می‌کند باید منتظر باشد تروریست‌ها از دیگر کشورها به خاکش وارد شوند.

 رئیس مرکز بررسی‌های استراتژیک اظهار کرد: باید به این باور برسیم که صندوق های رای در سرنوشت سیاسی کشورها نقش دارند و راه حل بسیاری از مشکلاتی است که کشورها در داخل با آنها مواجه هستند

 وی افزود: گاهی کشورها با عصبیت و عجله به حوادث داخل کشورهایشان واکنش نشان می‌دهند و ایران نشان داد چه در مسئله هسته ای و چه در اختلافات با دیگر کشورها تقدم دیپلماسی را به سایر موارد ترجیح داد.

 مشاور رئیس جمهور در پایان خاطر نشان کرد: ایران در مورد تروریسم، امنیت انرژی، بحران محیط زیست، مهاجرت‌های اجباری اولویت را به همکاری‌های منطقه‌ای می‌دهد.

انتهای پیام/

 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.