سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

صنعت کشورفاقد دانش بوده و تنها از کارخانه برخوردار هستیم/خودروی برقی سایپا معرفی شد+تصاویر

معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور گفت:صنعت کشور ما فاقد دانش بوده و تنها از کارخانه برخوردار هستیم، اما خوشبختانه در حوزه خودرو با حرکت به سمت بومی‌سازی و نوآوری اتفاقات خوبی در حال وقوع است.

به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور صبح امروز (یکشنبه 17دی)، در حاشیه بازدید از معرفی نخستین خودروی برقی سایپا، در جمع خبرنگاران در خصوص خروج از مونتاژ کاری و ورود و توسعه تولید و نوآوری در صنایع مانند خودروسازی، اظهار کرد: رویکرد معاونت علمی حمایت از نوآوری و دانش در صنایع بوده و بنده بارها گفته‌ام که به جای صنعت از کارخانه برخوردار هستیم. طراحی، بهینه سازی، تولید و نوآوری ویژگی‌های صنعت بوده که این امر نیازمند دانش ساخت و مهندسان متخصص خواهد داشت، اما در حال حاضر ما از دانش و تکنولوژی کشورهای دیگر به صورت انحصاری استفاده و دست به مونتاژ می‌زنیم و این بلا چند سالی می‌شود که با آن مواجه هستیم.

وی ادامه داد: صنعت کشور ما فاقد دانش بوده و تنها از کارخانه برخوردار هستیم، اما خوشبختانه در حوزه خودرو اتفاقات خوبی در حال وقوع بوده که هم اکنون این صنعت در حال حرکت به سمت بومی سازی و نوآوری است.

ستاری با اشاره به اینکه صنعت خودرو حدود 30 سال در مسیر مونتاژ کاری حرکت می‌کرده، اما در حال حاضر جهت گیری‌ها به سمت تولید و بومی سازی تغییر کرده، بیان کرد: صنعت خودروسازی کشور هنوز با ایده آل‌های موجود در این حوزه فاصله داشته، اما برنامه ریزی‌ها در مسیر مناسبی قرار گرفته و باید تصمیم‌گیری‌های مطلوبی در خصوص ایجاد جذابیت در این حوزه صورت گیرد تا صنعت خود تصمیم بر ادامه سرمایه‌گذاری در این حوزه کند.

محصولی جدید جایگزین پراید می‌شود

قاسم جهرودی مدیرعامل سایپا در جمع خبرنگاران در پاسخ به باشگاه خبرنگاران جوان، درباره موضوع خروج خودروی پراید از خط تولید تشریح کرد: پراید بخشی از ظرفیت تولید و هزینه را به خود اختصاص داده که طبق برنامه‌ها و تصمیم‌گیری انجام شده قرار است تا یک محصول جایگزین این خودرو شود.

وی افزود: خروج یک محصول از خط تولید امری است که با بالا رفتن استانداردها برای هر خودرویی به وقوع می‌پیوندد و پراید به علت برخوردار نبودن از استانداردهای 81 گانه شرایط ادامه تولید را نخواهد داشت، به همین دلیل طبق برنامه‌ریزی‌ها انجام شده خروج این خودرو از خط تولید در زمان مقرر در دستور کار قرار گرفته است.

مدیرعامل سایپا، گفت: طبق تصمیم گیری های انجام شده محصولی که جایگزین پراید خواهد بود خودرویی با کیفیت و تجهیز شده به ویژگی‌های به روز بوده تا افزون بر رفع سطح نیاز مردم از استانداردهای لازم هم برخوردار باشد.

همچنین در حاشیه این بازدید یک کارشناس گروه خودروسازی سایپا با بیان اینکه در راستای اجرای سیاست‌های کلی سایپا، حفاظت از محیط زیست و کاهش مصرف سوخت درصدد تولید خودرویی تمام برقی برآمده‌ایم، اظهار کرد:  ساینا برقی(EV) در 2 پلت فرم X200 و SP100 تولید می‌شود که این 2 مدل طبق سیاست‌های سایپا در حال تجهیز شدن به تکنولوژی موتور برقی هستند.

این کارشناس بیان کرد: کاهش ناحیه  مصرف سوخت و آلایندگی علت اصلی تولید خودروهای برقی خصوصا در کشور بوده این خودرو با همکاری مرکز تحقیقات سایپا و دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی طراحی و ساخته شده است.

وی با تأکید بر اینکه قدرت موتور‌ تمام برقی این خودرو حدود 70 کیلووات است، افزود: ساینا امکان پیمایش از 170 کیلومتر تا 210 کیلومتر را خواهد داشت. این خودرو قابلیت شارژ سریع، شارژ عادی را داشته که ساینا حدود 40 دقیقه زمان نیاز دارد تا با شارژ سریع نیروی خود را بازیابی کند، همچنین از طریق شارژ عادی این خودرو برای دریافت نیروی کامل خود سه ساعت و 40 دقیقه زمان نیاز خواهد داشت.

این کارشناس در ادامه گفت: وزارت نیرو هم برای شارژ این خودرو طرحی را در قالب فهام در نظر گرفته که در این راستا شهرداری هم اقداماتی را در دستور کار خود قرار داده است.

وی اذعان کرد: قیمت ساینا (EV) هنوز مشخص نشده است و زمان عرضه آن در بازار 18 ماه زمان خواهد برد.

انتهای‌ پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۲۲:۵۷ ۲۱ دی ۱۳۹۶
واسه آهن باید سی میلیون پول بدیم.؟؟؟؟؟
خواهشمندم قیمت خودرو را کاهش بدهید
ناشناس
۱۲:۵۹ ۲۱ دی ۱۳۹۶
تا جایی که امکان دارد باید از تولید داخلی حمایت کرد تا شاهد پیشرفت روز افزون کشور باشیم و آنها هم بارفع نواقص مردم را جلب کنند
ناشناس
۲۲:۰۶ ۱۷ دی ۱۳۹۶
خودروهای ایرانی هم خیلی گران هم بی کیفیت
ناشناس
۲۱:۴۱ ۱۷ دی ۱۳۹۶
اگه دانش نباشه کارخونه ها از اختراع و پیشرفت عقب میمونن و ظرف چند سال کالاهاش از رده خارج میشن و کسی نمیخره و بسته میشه و کارگراش بیکار و فقیر میشن اختراعات نیاز اولیه هر کارخونه ایه مثل انرژی اتمی که نصفش مال انیشتینه که اختراعش کرد و نصف دیگه اش مال میلیونها متخصص و کارشناس و کارگر نیروگاههای اتمی دنیاس که راهش انداختن
ناشناس
۱۹:۳۲ ۱۷ دی ۱۳۹۶
ایراد صنعت خودرو باز میگردد به نخواستن نه نتوانستن. البته وجود دانشگاه هایی که اساتید آن تجربه صنعتی ندارند و با صنعت روز بیگانه اند منجر به تاسیس دانشکده خودرو با 3 گرایش مکانیک می شود در حالیکه مشکل امروز خودرو سازی جهان و ما فقط الکترونیک ایمن در تنش و دمای بالا و نرم افزار ایمن است.
در دانشگاه های امروز ایران گزینش استاد به گونه ای است که مقاله بیشتری تولید بشود نه اینکه مشکلات کشور حل بشود در نتیجه هیچ استادی وجود ندارد که بداند نرم افزار خودرویی با استاندارد 26262 را چگونه باید بسازد. هیچ استادی وجود ندارد که بتواند برای شرایط دمایی 850 درجه سخت افزار پالایش دود و 350 درجه تایر خودرو طراحی سخت افزار بکند. در واقع ما فاقد دانش طراحی high temperature electronic هستیم و با وجودیکه این دانش بسیار مورد نیاز صنعت نفت هم بوده است، اقدام به وارد کردن استاد از خارج نکردیم تا با کمی ارتقاء ما را قادر به اینگونه از طراحی بکند. اگر هم بخواهیم خودمان از ابتدا بدست بیاوریم باید سالها سرمایه و وقت بگذاریم.
درد ما این هست که بر خلاف چینی ها وقتی یک چیزی را بلد نیستیم نمی رویم آن را بدست بیاوریم .
مهرداد
۱۸:۲۸ ۱۷ دی ۱۳۹۶
من عاشق ماشین لوکس هستم .فقط بنز