سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

پیش بینی افزایش ۱۰ درصدی تولید گندم

مدیرکل جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری از پیش بینی افزایش ۱۰ درصدی تولید گندم در این استان خبر داد.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد؛ ذبیح الله غریب با اشاره به کاهش سطح زیر کشت گندم طی سال زراعی جاری و به دلیل محدودیت منابع آبی در مزارع چهارمحال و بختیاری گفت: امسال ۵۸ هزار و ۹۵۰ هکتار از اراضی استان شامل ۳۶ هزار و ۱۰۰ هکتار مزارع دیم و ۲۲ هزار و ۸۵۰ هکتار اراضی آبی به کشت پاییزه گندم اختصاص یافت.

وی اضافه کرد: علیرغم کاهش سطح زیر کشت و با استفاده از بذر و ارقام مناسب و رعایت اصول فنی تولید، پیش بینی می‌شود ۱۲۰ هزار تن محصول از این مزارع برداشت شود که نسبت به سال  زراعی گذشته ۱۰ درصد افزایش خواهد داشت.

مدیرکل جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری اظهار داشت: از این میزان برداشت، ۸۳ هزار تن مربوط به کشت آبی و ۳۷ هزار تن مربوط به کشت دیم خواهد بود.

غریب گفت: میهن، اوروم، پیشگام، پیشتاز، بک کراس روشن، از ارقام قدیمی و حیدری، سیروان و پارسی ارقام جدید گندم آبی کشت شده در استان می‌باشند که پروتئین و گلوتن آن‌ها درحد استاندارد است.

وی بیش از ۹۰ درصد گندم دیم استان را هم رقم سرداری اعلام و اضافه کرد: در سال زراعی جاری از ارقام دیم مانند آذر ۲، هما، باران، کراس سبلان، هشترود و صدرا که از لحاظ کیفیت، گلوتن بالاتری نسبت به نمونه‌های گذشته دارند هم استفاده شد.

غریب افزود: امسال همچنین ۲ هزار و ۵۲۰ تن انواع کود شیمیایی و ۲ هزار و ۷۰۰ تن بذر اصلاح شده گندم میان کشاورزان استان توزیع شده است.

وی یادآور شد: در سال زراعی گذشته حدود ۱۰۹ هزار تن گندم در ۶۰ هزار هکتار از مزارع چهارمحال و بختیاری برداشت شد که ۶۷ هزار تن آن به قیمت هر کیلوگرم ۱۳ هزار ریال از کشاورزان خرید تضمینی گردید.

غریب با اشاره به رتبه برتر چهارمحال و بختیاری در کاهش سن زدگی گندم در کشور اضافه کرد: میزان سن زدگی در محصول گندم این استان ۶۷ صدم درصد می‌باشد و در ردیف پنجم استان‎های برتر کشور قرار دارد.

انتهای پیام/ز

 پیش بینی تولید ۱۲۰ هزار تن گندم در چهارمحال و بختیاری

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.