تا چند دهه پیش در دنیا تفاوت چندانی بین رنگ موی بانوان نبود و رنگ طلایی بر قهوهای ترجیح نداشت، اما یکی ازهنرپیشههای زن هالیوودی با رواج دادن اندیشه زیبایی زن با رنگ موی طلایی سبب دگرگونی طرز تفکر جهانی درباره رنگ موی بانوان شد.
امروزه بسیاری از بانوان که نژاد اروپایی ندارند برای به دست آوردن جذابیت، شهرت و حتی پیداکردن همسر مورد علاقه خود رنگ موهای خود را دگرگون و طلایی میکنند.
استفاده از مواد شیمیایی برای طلایی کردن موها، سبب آسیب شدید به این تارهای حساس و بروز مشکلاتی چون ریزش مو، طاسی و سوختگی ساقه موها میشود.
آمار مراجعه بانوان به پزشکان متخصص پوست و مو در دهههای اخیر رشد فراوانی داشته است و یکی از دلایل آن تمایل شدید بانوان به طلایی کردن موهایشان است.
بررسیها نشان میدهند با وجود آنکه بانوان با موی طلایی بیشتر مورد توجه آقایان قرار میگیرند، اما مردان تمایل بیشتری به ازدواج با زنانی با موی قهوهای و تیره دارند.
پژوهشها نشان میدهند مردان زنان موطلایی را سالم و پرانرژی میدانند، اما زنان با موی قهوهای و تیره توانایی بیشتری برای به عهده گرفتن مسئولیت خانواده و تربیت فرزندان دارند.
همزمان با افزایش سن رنگ موها دگرگون میشود و زنان با موی طلایی و روشن جوانتر از زنان با موی قهوهای وتیره به نظر میرسند، اما از نظرعلمی تفاوت سلامت بین این دو گروه وجود ندارد و حفظ سلامت به عامل هایی چون تغذیه، ورزش، سبک زندگی سالم و مواردی از این دست بستگی دارد.
کارشناسان رشته روانشناسی دانشگاه آگسبورگ درمینه سوتای آمریکا این نتیجهها را با بررسی برروی ۱۱۰ مرد و نشان دادن تصاویر بانوان با رنگ موهای طلایی و تیره به دست آورده اند.
مردان با وجود زیبا دانستن موی طلایی، زنان باموی قهوهای را دارای توانایی بالقوه تشکیل خانواده دانسته اند.
داوطلبان مرد بیشتر تمایل به آشنایی سطحی با بانوان موطلایی داشته اند و آنها را جسور و جذاب معرفی کرده اند، اما برای انتخاب شریک آینده زندگی بانوان موقهوهای را انتخاب کرده اند.
کارشناسان با توجه به رواج شدید شیوههای مد وزیباییهای پراغراق با کمک جراحی و روشهای نوظهور و حضور فعال چهرههای مشهورهنری در رسانههای جمعی جهانی که موهای آنها به طور طبیعی یا با استفاده از رنگهای شیمیایی طلایی شده است اعلام کرده اند که امکان دارد نظر مردان در دهههای آینده دگرگون شود، زیرا تبلیغات درباره زیبا بودن موی طلایی به نسبت موی قهوهای به شدت رواج یافته است.
نتیجه این پژوهش در نشریه روانشناسی اجتماعی (the Journal of Social Psychology) به چاپ رسیده است.
منبع:Dailymail
انتهای پیام/