سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

وضعيت منابع خاك كردستان از ميانگين كشوري بهتر است

 جهاد كشاورزي استان كردستان گفت: وضعیت خاک در ایران از استاندارد پایین تری بهره مند است و پایه آهکی و کم حاصلخیز دارد اما کردستان شرایط متفاوتی از میانگین ایران دارد.

 به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از سنندج ؛خالد جعفری رئيس سازمان جهاد كشاورزي استان كردستان صبح امروز در همایش استانی روز جهانی خاک که در تالار مولوی دانشگاه کردستان در حال برگزاری است، گفت: این همایش برای اولین بار در سطح کشور برای اهمیت به خاک برگزار می‌شود و خرسندیم این مهم را به نام روز جهانی خاک برگزار می‌کنیم.

وی افزود: خاک عنصر تولید در سراسر جهان محسوب می‌شود و خاک مادر تولید محصول و نگهداری آب و اکوسیستم پایدار نوع بشر و منبعی تجدیدناپذیر است.

جعفری افزود: وضعیت خاک در ایران از استاندارد پایین تری بهره مند است و پایه آهکی و کم حاصلخیز دارد اما کردستان شرایط متفاوتی از میانگین ایران دارد.

وی عنوان کرد: بیش از یک میلیون و ١٠٠هزار هکتار از اراضی کردستان حاصلخیز و مستعد کشاورزی هستند که ١٣درصد این اراضی آبی است.

جعفری تصریح کرد: متاسفانه به دلیل شیب های تند و بارندگی تند منابع خاک کردستان مستعد فرسایش هستند و در این مسیر نیز استفاده غیر علمی از کود، سم و بهره‌برداری ناآگاهانه از منابع خاک این منبع مهم را تهدید می‌کند.

جعفری افزود: سازمان جهاد کشاورزی در راستای رسالت هایی که برعهده دارد خود را متعهد به حفظ این منبع خدادادی می‌داند و معتقد است که از تکنولوژی‌های روز برای حفاظت از خاک استان باید استفاده نماییم.

وی استفاده از روش‌های نوین آبیاری را امری مهم در راستای حفاظت از منابع خاک استان عنوان کرد و گفت: تاکنون ٤٩هزار هکتار از اراضی استان را به سیستم آبیاری نوین مجهز کرده ایم و ١٧ هزار هکتار از اراضی پایاب سدها نیز در سه شهرستان سنندج، مریوان و کامیاران در سطح اقدام است.

انتهای پیام/ د م

تجهیز 49 هزار هکتار از اراضی استان به سیستم آبیاری

 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.