سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

ادبیات در هفته ای که گذشت؛

معرفی برگزیدگان چهاردهمین دوره جشنواره نقد کتاب/ ایجاد ردیف بودجه مستقل برای حمایت از حوزه ادبیات در سال 97

چهاردهمین دوره جشنواره نقد کتاب برگزیدگان خود را شناخت.

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ اتفاقاتی در حوزه ادبیات هفته گذشته افتاد. در اینجا به مهمترین رویدادهای ادبی اشاره می کنیم:

چهاردهمین دوره جشنواره نقد کتاب برگزیدگانش را شناخت

آیین اختتامیه چهاردهمین دوره جشنواره نقد کتاب عصر روز دوشنبه (27 آذرماه) در پژوهشکده فرهنگ، هنر و معماری جهاد دانشگاهی برگزیدگان خود را شناخت.

منتخبان چهاردهمین دوره جشنواره نقد کتاب

1. کلیات و اطلاع‌رسانی
در این حوزه یک اثر برگزیده شناخته شد. «بازشناختی از دانش‌شناسی: دیدگاهی واگرا یا همگرا در علم اطلاعات و دانش‌شناسی»، علی جلالی دیزجی، فصلنامه نقد کتاب اطلاع‌رسانی و ارتباطات، س سوم، ش 12، زمستان 1395

2. میراث‌پژوهی
در این حوزه یک اثر برگزیده شناخته شد. «نقد و بررسی فهرست نسخ خطی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران (ج. 28)»، پریسا کرم‌رضایی، فصلنامه نقد کتاب میراث، س سوم، ش 9 و 10، بهار و تابستان 1395.

3. فلسفه، کلام و عرفان
الف) فلسفه اسلامی
در این حوزه دو اثر به طور مشترک شایسته تقدیر شناخته شد:
1. تاملی بر کتاب درآمدی بر نظام حکمت متعالیه (جلد سوم): انسان‌شناسی»، محمدرضا ارشادی‌نیا، پژوهش و نگارش کتب دانشگاهی، س بیستم، ش 39، پاییز و زمستان 1395.
2. «انگاره رشد فلسفه در دوران صفویه و نقدهای عجولانه بر منتقدان اندیشه صدرایی»، محمود هدایت‌افزا، فصلنامه نقد کتاب کلام، فلسفه و عرفان، س سوم، ش 9 و 10، بهار و تابستان 1395.

ب) فلسفه غرب
در این حوزه دو اثر به طور مشترک شایسته تقدیر شناخته شد:
1. «نقد و بررسی کتاب ارسطو»، حمیدرضا محبوبی‌آرانی، پژوهش‌نامه انتقادی متون، س شانزدهم، ش 3، مرداد و شهریور 1395.
2. «انتشاری نه چندان خوش‌خوان از کتابی خوشخوان: نقد و بررسی کتاب درآمدی به متافیزیک معاصر»، مهدی امیریان، آینه پژوهش، سال بیست و هفتم، ش 162، بهمن و اسفند 1395.

ج) کلام
در این حوزه یک اثر برگزیده شناخته شد:
«منصب بابیت امامان در ترازوی نقد و بررسی محتواشناسانه با توجه به کتاب رازداران حریم اهل بیت(ع)»، نعمت‌الله صفری‌فروشانی، شیعه‌پژوهی، س دوم، ش 6، بهار 1395.

باید با نقد جلوی کتابسازی را بگیریم

اختتامیه چهاردهمین دوره جشنواره نقد کتاب، با حضور محسن جوادی معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و مجید غلامی جلیسه مدیرعامل مؤسسه خانه کتاب عصر چهارشنبه در تالار پژوهشگاه فرهنگ، هنر و معماری برگزار شد. محسن جوادی، معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به وجود ممیزی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، گفت: یکی از دلایلی که به نقد احساس نیاز می‌کنیم نقد در خارج از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است. اگر نقد یک نهاد پویا می شد به ممیزی کمتر نیاز پیدا می کردیم و اگر نقد خوب داشته باشیم مشکل کتابسازی می تواند کمرنگ شود. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به این سمت می رود که نهادی را برای حفظ حقوق ناشر و مولف ایجاد کند اما باید با نقد جلوی کتابسازی را بگیریم.

وی افزود: وقتی کتابی را نقد می‌کنید، خود نقد نیز نقادی شود و آنچه ایجاد می‌شود یک چرخه فکری است. زمانی فکر می‌کردم چرا در بخش علوم انسانی هیچ مقاله‌ای در خارج از کشور منتشر نشده و مشکل آن به نبود نقد پویا در حوزه علوم انسانی بر می‌گردد؛ چرا که بخش های زیادی از آثار علوم انسانی تکراری است. هنوز کتاب نویسی فنی را یاد نگرفتیم و دلیلش این است که نقد ما در این حد است که در فلان جای مطلب ایراد داریم.

معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خاطرنشان کرد: در جایی گفتم همانطور که کسانی با بررسی می توانند غذای سالم را در اختیار ما بگذارند، ما هم می توانیم در حوزه کتاب این کار را انجام دهیم؛ البته منظورم تقویت ممیزی دولتی نبود. اگر نویسنده بخشی از کارش را به نقد اختصاص ندهد، در دام خودگرایی می افتد. وقتی مولفان جوان نقد جدی را ببینند مسیر را بهتر پیدا می‌کنند.

واکنش معاون فرهنگی به تغییرات مدیریتی در اداره کتاب

محسن جوادی، معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حاشیه اختتامیه جشنواره نقد کتاب در خصوص تغییرات مدیریتی در این معاونت گفت: در حال حاضر جابجایی در قسمت اداره کتاب قطعی نشده است و تصمیمی در این خصوص نگرفته ایم.

وی در خصوص میزان نقد در حوزه کتاب افزود: کتاب ها با توجه به این نقدها به دست ما می‌رسند و بخش زیادی از کار ما در این نقدها انجام می‌شود. نقد در بسیاری از کشورهایی که ممیزی کتاب ندارند، کار ممیزی را انجام می‌دهد. اتفاق خوب در دوران معاونت قبلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ایجاد حالت رفاقتی در حوزه نشر بود و ممیزی کتاب در تعامل، ارتباط و گفتگو با ناشران و مولفان انجام شد؛ گاهی وقت‌ها ناشران قبول نمی‌کردند و یا گاهی ممکن است خطاهایی در ممیزی کتاب شده باشد.

ابلاغ پیام انقلاب اسلامی وظیفه حوزه هنری است/ زمینه پرورش هنرمندان متعهد فراهم شود

نشست خبری معرفی طرح توانمندسازی مدیران و کارشناسان حوزه هنری سراسر کشور، با حضور داوود ضامنی معاون برنامه‌ریزی نظارت و ارزشیابی امور استان های حوزه هنری در تالار مهر حوزه هنری برگزار شد.

در این مراسم، داوود ضامنی معاون برنامه‌ریزی، نظارت و ارزشیابی امور استان های حوزه هنری، با اشاره به اینکه صاحب نظران مختلفی در کشور طی این سال ها دیدگاه‌ها و نظرات مختلفی را ارائه کردند، اظهار کرد: به نظر می‌رسد همچنان برای ما که در نهاد فرهنگی مشغول خدمت هستیم، ضرورت دارد بیندیشیم به چه کسی فرد موفق می‌گوییم. اگر از منظر روانشناسی، تربیتی و منظرهای مختلفی بخواهیم به ویژگی های فرد موفق بپردازیم، باید دارای چه ویژگی‌هایی باشد. سازمان موفق چه سازمانی است و مهمتر از آن چه جامعه ای موفق است. درباره این سه پرسش نظرات مختلفی ارائه شده است. در مورد سازمان موفق شاخصه هایی چون کارآمدی و اثربخشی را مطرح می‌کنند. به نظر می رسد این سه پرسش را باید در منظومه انقلاب اسلامی قرار دهیم. حوزه هنری یکی از نهادهای مولود انقلاب است.

وی افزود: سال آینده در آستانه چهلمین سال انقلاب اسلامی قرار می‌گیریم. وقتی از نهادی مانند حوزه هنری صحبت می کنیم، باید موفقیت های این سازمان را به چه عواملی منسوب بدانیم؟ این موفقیت در چه عرصه‌ها و زمینه‌هایی تعریف می شود. یک سازمان موفق باید دانایی را یک ارزش تلقی کند؛ در کنار سرمایه مالی، سرمایه انسانی را مهمترین سرمایه‌اش تلقی کند. اگر حوزه هنری بخواهد، در عرصه داخلی و بین‌المللی موفق باشد، باید روی سرمایه انسانی تمرکز کند. اگر حوزه هنری در دهه 4 و 5 انقلاب اسلامی بخواهد جهت گیری دقیقی داشته باشد. باید زمینه پرورش انسان هایی چون مرتضی سرهنگی، علیرضا قزوه و شهید آوینی را فراهم کند.

معاون برنامه ریزی، نظارت و ارزشیابی امور استان های حوزه هنری با اشاره به لزوم توانمند سازی مدیران و کارشناسان حوزه هنری اظهار کرد: یک مدلی را در حوزه هنری طراحی کردیم که 9 بعد را شامل می‌شود. یک بعد به اصول و مبانی برمی گردد.وجه تمایزی که حوزه هنری باید نسبت به دستگاه های دیگر داشته باشد، ویژگی های مدیران و کارشناسان، جایگاه، کارآمدی نیروهای انسانی اعم از کارشناسان و مدیران میانی است. تولید، ترویج، تربیت و دستیابی به دانش روز ابعاد دیگر این طرح است. مجموعه این ابعاد را اگر در کنار هم بگذاریم، می توانیم ترسیم موفقیت حوزه هنری را در دهه های 4 و 5 انقلاب اسلامی تضمین کنیم.

ایجاد ردیف بودجه مستقل برای حمایت از حوزه ادبیات در سال 1397

آیین پایانی سومین دوره جایزه ادبی هنری سیلک با حضور همایون امیرزاده؛ مشاور اجرایی معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، نیکنام حسین‌پور؛ مشاور منابع و امور انسانی، سعید ابراهیمی‌راد، شهردار کاشان، علی رسول زاده؛ رئیس شورای اسلامی شهر کاشان، مصطفی جوادی؛ رئیس اداره فرهنگ و ارشاد، مدیر بخش فرهنگی یونسکو و جمعی از دوستداران فرهنگ در خانه عامری‌ها(کاشان) برگزار شد.

همایون امیرزاده در این مراسم با اشاره فرهنگ غنی کاشان از ضرورت حفظ میراث مکتوب سخن گفت و عنوان کرد: صیانت از ادبیات و داشته‌های ادبی به عنوان بزرگ‌ترین سرمایه و میراث معنوی کشور ضرورت دارد. کاشان با توجه به تمدن چندین هزارساله و تاثیرگذاری آن بر ادبیات خصوصا شعر کشور در دو سده اخیر، یکی از مناطقی است که ظرفیت بالایی در این حوزه دارد.

وی افزود: ما همچنین نیازمند بازآفرینی و توسعه سرمایه‌های کهن فرهنگی هستیم. واگذاری این فعالیت‌ها به بخش خصوصی و نهادهای مردمی می‌تواند زمینه را برای تحقق این امر ایجاد کند. نمونه بارز آن نیز جایزه ادبی سیلک است که در سه سال گذشته گام‌های موثری در این حوزه برداشته شده است و قابلیت تکثیر در دیگر مناطق کشور را نیز دارد.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.